Hästsportens hus

Nyheter från Hästsportens Hus

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 09:27 CET

Breeders´ Crown-finaler i V75 på Axevalla

Årets sisa storlopp för treåringarna står på programmet i V75 på Axevalla kommande lördag. Det handlar om Breeders´Crown-finaler där det i stoavdelningen startar hästar som Barfine Player, Quantum Joyride, Foretta, Stargirl och Vala Boko.
I hingstfinalen kan det vara dags för Dig for Dollars eller Megaman Neo att vinna en välförtjänt storseger. Båda övertygade vid vinst i respektive semifinal och räknas tidigt tillsammans med Glen Tilly och Timetosaygoodbye.
V75:an innehåller även en gulddivision där Giant Superman, som fått tuffa löpningar på slutet, hittat en bra uppgift och en som vanligt stark silverdivision med hästar som till exempel Nice One One L. och Persos Yankee.

Derbyrevansch och Wången Cup i V64-jackpot på Solvalla

Derbyvinnaren Colombian Necktie luftas i onsdagens högklassiga Solvallaserie som utgör final på V64 som även lockar med jackpot. Derbyvinnaren möter bland annat Rite on Track, färske Breeders´ Crown-vinnaren D.J.Seabrook, Bambino Banker och S.J.´s Photocopy m fl.
V64-omgången bjuder även på Wången Cup för lärlingar med två av lärlingsligans huvudfigurer på plats, nämligen ledande Tony Wallin och Claes Sjöström.

V65-premiär med Open Stretch på Halmstad

Idag, måndag är det premiär i lite större sammanhang för försöket med så kallad Open stretch i Halmstad, som är värd för kvällens V65:a. Alltså: på upploppet öppnar sig ett fritt innerspår för hästen bakom ledaren.

Extra förtroenderåd om travsportens framtid

På onsdag har STC:s ordförande Patrik Sandin kallat travsverige till ett extra förtroendråd på Solvalla. På agendan står travsportens framtid. Under 2000-talet har travsporten ur flera aspekter stagnerat eller till och med gått tillbaka.

Förtroenderådet som förstärks med ytterligare en representant från varje bana och basorganisation skall diskutera hur travsporten gemensamt skall forma hållbara utvecklingsstrategier. Förtroenderådet kallas samman utifrån ett nuläge med situationen på spelmarknaden, utvecklingen av medel till de aktiva, debatten om en avreglering av spelmarknaden, statens syn på travsportens villkor, travbanornas standard, minskad uppfödning och minskat antal B-tränare. Det är en hotbild som gör att travsporten som den ser ut idag har små möjligheter att ta ett steg till och fortsätta att utvecklas.

Läget just nu

Veckans siffror mot föregående år:
V75 80,7 mkr -14,2
V64/V65 ons 16,2 -2,5
V65 sön 7,1 -26,7
V5 och V65 varje dag 18,5 3,4 V4 6,2
V3 1,3 -12,7
DD 35,2 -10,0
LD 5,1 5,5
V/P 29,3 -12,7
Trio 7,1 -17,2
Tvilling 8,2 +87,0
Komb 2,3 -10,8
Totalt veckan 217,1 -6,7
Ackumulerad omsättning är 9 661 mkr, vilket är +1,6 % mot fjolåret.

Problem på atg.se

ATG beklagar djupt de besvär som kunderna tidvis haft på atg.se de senaste två veckorna. De har bland annat orsakats av IT-arbeten för att upprätthålla säkerhetsnivåerna. Detta drabbade nätkunderna och med anledning härav förlängs deras abonnemang på livesändningarna på nätet med två veckor.

Avkommeprövning: Viking Kronos elithingst!

Viking Kronos har utsetts till landets 16:e elithingst! Det skedde när avelsvärderingsnämnden lade ett 30-tal hingstar under luppen för avkommeprövning.
Viking Kronos sällar sig därmed till en skara med de allra främsta avelshingstarna i Sverige i modern tid. De är under en tjugoårsperiod där äldst går först: Tibur, Speedy Spin, Pershing, Quick Pay, Zoot Suit, Texas, Count´s Pride, Smokin Yankee, Crowntron, Lindy´s Crown, Sugarcane Hanover, Mack Lobell, Spotlite Lobell, Super Arnie och Alf Palema. Viking Kronos avelsresultat kan studeras på travsport.se under sök sportinfo.
Avkommeprövning sker då hingsten har ett bedömningsbart antal avkommor. Minimiantalet ligger i många fall runt 20 - 25 avkommor fördelade på flera kullar.

Hingstarna tilldelas en värdebokstav som anger nämndens bedömning av förärvningens kvalitet:
Elit = utomordentlig förärvning
A = mycket god förärvning
AB = god för ärvning
B = godtagbar förärvning
C = undemålig förärvning
Följande hingstar avkommeprövades:
Elit: Viking Kronos
AB: Gentle Star, Good as Gold, Pearsall Hanover, Running Sea, Tap In, Turbo Thrust.
B: Jobie Tempest, Silver Pine.
C: Activity, Armbro Kissed, Bussin Brian, Carmody Lobell, Comets Tail, Confident Victory, Dancer´s Victory, David Raymond, Keep It In The Family, Meadowbranch Lucky, Tres Solide L.
Bordlades: Easy Lover, Starship Entrprise, The Bad Boy.

Färjestad laddar för nytt Unionstrav

Unionstravet 2005 på Färjestad blev en stor succé både avseende sport och spel. Nu laddar Färjestad om för en ny upplaga av Unionstravet som kommer att köras 22 september nästa år. Tillsammans med norsk travsport hade man ett idémöte förra veckan och vill utveckla arrangemanget i fyra huvudområden; Sport - Spel - Marknad/Evenemang – Politik.
Unionstravet är det största internationella spel som Norsk Rikstoto haft, större än elitloppet och ambitionen är att förstärka prispengarna inom V75 så att förstapriset är minst 100 000 kr i varje lopp. Redan nu ligger i storloppsprogrammet att Unionsloppet har 150 000 kr och Unionskampen (kbl)110 000 kr i förstapris.

Travskolekonferens

Kommande helg i Knivsta arrangerar STC en ny konferens som samlar landets ungdomsansvariga och travskoleansvariga från 20 olika banor för gemensam utbildning. Konferensen gästas även av deltagare från finska travförbundet Suomen Hippos.

Täby Galopp tar över Vintergaloppen

I går stängde Jägersros galoppbana för säsongen. Det innebär att Täby Galopp hela vintern tar över både Lördagskomben/Trio och söndagstävlingarna. I Lördagskomben/Trio är 13 hästar startanmälda. Per-Anders Gråberg, som är ledande triojockey, sitter på Sheik Dubai, som hittills varit en icke-vinnare. Hans försprång till Yvonne Durant och Madeleine Smith som ligger närmast är dock rejält: 10 segrar resp 6.
På söndagen rids för tredje veckan två TV-sända lopp, dels Söndagskomben, dels Söndagstrion. Det har den spelande publiken hittills haft lite svårt att upptäcka, även om omsättningen ökade lite i går jämfört med premiärdagen.

Norskt i Svenskt Kriterium

Svenskt Kriterium har sedan 1918 varit ett av de största 2-årsloppen i Sverige. Under dessa 68 år har hittills en norskfödd häst vunnit loppet. På söndagen skedde det för andra gången, då Ilo trots ytterspåret lätt vann, riden av Kim Andersen och tränad av Wido Neuroth, som tog sin tredje seger i löpningen.
Ilo, som är en halvbror till treårsstjärnan Icaros tog sin tredje seger på fyra starter (i den fjärde var han tvåa).
Jockeyklubbens Avelslöpning vanns av Mrs Moneybags, riden av numera englandsbaserade Fredrik Johansson som gjorde ett framgångsrikt gästspel – vanns också ”korta kriteriet”, Götalandlöpning, i sadeln på svenske Sandy Pride

Japanskt i Melbourne Cup

För första gåpngen i Melbourne Cups mer än 100-åriga historia vanns loppet av en japansk häst, Delta Blues, dessutom först efter hård kamp med stallkamraten Pop Rock. 23 hästar startade över den 3200 meter långa distansen.
Remy Nilson, på plats för att signera avtal med Tote Tasmania, har lämnat följande positiva kommentar till galoppkarnevalen:
”Melbourne Cup Carnival Week var något i hästväg. Var i tur och ordning på The Derby Day (lördag, nytt publikrekord 129 000),Melbourne Cup Day (tisdag, 103 000 i lite gråtrist våder) och The Oaks Day ( torsdag, 109 000).
Hann inte med dagens The Family Day, men man var övertygade om att brejka 400 000 åskådare totalt för första gången. Man passerade 300 000 år 2 000....Alltså ytterligare 30 % utveckling på sex år.
Vad var grejen? Absolut inte hästarna, även om det var toppsport mest hela tiden. Sporten utgjorde fundamentet
men visionen om hur man bygger vidare från det var enastående. Exempelvis: alla åskådare kom varje dag klädda som om de var på väg till ett bröllop!
Bara modebranschen omsätter över 500 miljoner denna vecka på slipsar, hattar, skor och klänningar! Fly Emirate lägger varje år 125 miljoner för huvudsponsorskapet - och var överlyckliga!”

Avelsseminarium fredag-lördag

Denna fredag-lördag anordnar Svensk Galopp ett avelsseminarium på Krusenberg Herrgård. Bakgrunden är de sjunkande fölsiffrorna, På tre år har en minskning skett från 451 föl till 297. Eftersom svenskuppfödda hästar utgör basen för

tävlingsverksamheten – 65 procent av starthästarna är svenskuppfödda – är siffrorna oroande.
Vid seminariet medverkar Matthew Binns, som är Englands ledande genetiker på fullblodsområdet, och Bill Oppenheim, som är en av världens mest kända härstamningsexperter.
På seminariet ska de 25 deltagarna bl a diskutera om det så kallade Svenskprogrammet används optimalt.
Seminariet finansieras med bidrag från Jordbruksverket.

Av: Mats Fransson, Anders Nissinen, Björn Eklund