Hästsportens hus

Nyheter från Hästsportens Hus

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 16:57 CET

V75-jackpot på Jägersro!

Sill och Nubbe blev för mycket av det goda för V75-spelarna i den avslutande Breeders´ Crown-finalen i lördags. Ingen klarade sju rätt och det innebär att 21 miljoner kronor vandrar vidare till veckans öppna V75-gåta som avgörs på Jägersro. En ensam vinnare kan därmed bara på sju rätt ta med sig 47 miljoner hem på lördag.
Det är inte så ofta som landets bästa ston prövar lyckan mot hingstarna i gulddivisionen, men på lördag sker det i Arwid Stjtänswärds Minneslopp. Fama Currit och Zoccer Wadd utkämpade en mycket sevärd duell senast i V75 på Solvalla. Fama Currit stod pall och drog det längsta strået, men båda förtjänar överbetyg. Nu möter de två formstarka damerna bland annat Robinson Starlight och Caramba Hall.
Det är fokus på Jägersro redan på tisdag då V65:an lyfts av godbiten Johan Jacobssons Minneslöpning för tre- och fyraåringar med hela 250 000 kronor till vinnaren. Bland de mest betrodda på förhand finns treåringarna Alfons Brodde och Garland Kronos, som jagas av tilläggsbelastade fyraåringarna Across the Lines och Peasant Gallant.

Vinterfavoriten i V64

Stora delar av landets tvååringselit möter upp i Vinterfavoriten inom V64 på Solvalla på onsdag. M.T.Cheyenne som segrade i Uppfödningslöpningen med Tommy Hanné utmanas bland annat av Magic Space, Vånga Torsten och Hurry Tilly.

Nomineringarna till Årets Häst-galan klara

Svenska Hästsportjournalisters Klubb (SHK) har tagit ut följande kandidater till Årets Häst-galan på Rondo i Göteborg den 19 januari (Årets galoppör tillkommer). Det är också SHK:s medlemmar röstar som röstar fram vinnarna i nedanstående kategorier.
De hästar som utses till kandidater i omröstningen till Årets Häst 2006 kommer att offentliggöras senare

Årets 2-åring:
M.T.Cheyenne, Vånga Torsten och Walsh Boko
Årets 3-åring:
Marquis du Pommeau, Simb Chaplin och Vala Boko
Årets 4-åring:
Colombian Necktie, Jocose och Rite On Track

Årets äldre:
Conny Nobell, Gigant Neo och Hot Shot Knick
Årets sto:
Giant Diablo, Lotuschic och Vala Boko
Årets kallblod:
Faksen J:r, Järvsöfaks och Nordgubben
Årets kusk:
Erik Adielsson, Björn Goop, Örjan Kihlström och Thomas Uhrberg
Årets tränare:
Olle Goop, Stig H Johansson, Kari Lähdekorpi, Timo Nurmos och Roger Walmann
Årets komet:
Per Engblom, Johnny B Karlsson, Tomas Pettersson och Daniel Redén

Läget just nu

Presenteras denna vecka lite mer kortfattat. Totalt omsattes 215,7 miljoner kronor förra veckan och hittills under året 9,87 miljarder kronor, vilket är en ökning med 1,6 % jämfört med förra året.

Detta är STC:s tvååringssatsning!

Tvååringarna har varit ett hett debattämne i travsporten under hösten med anledning av att STC nästa år sjösätter en satsning med målet att tvååringarna successivt skall tävla om 4 % av prispengarna år 2010. Det innebär lite mer än en fördubbling mot vad kullen travar ihop idag.
STC:s satsning handlar 2007 om att skapa ett bättre program som underlättar matchningen av tvååringar i hela landet och att öka prissummorna. Antal lopp nästa år ökar därmed endast något, från 126 i år till 141 lopp 2007. Prispengarna kommer att öka från 9 till cirka 16 miljoner kronor, eller ungefär 1 % av den totala priskakan.
I år visar tvååringarna på en positiv utveckling och siffrorna ser ut så här jämfört med 2005 till och med den 5 november.
2005 2006
Startande hingstar/valacker 96 110
Starter 235 265
Prispengar 2.742.400 3.568.800
Startande ston 88 115
Starter 199 257
Prispengar 2.305.900 2.014.500

Antal lopp 62 70
Prispengar 5.048.300 5.583.300
Registrerade hästar: 4.180 3.960
% startande: 4,4% 5,7%

Avelsvärderingen på Axevalla

Här kommer resultatet från förra veckans avelsvärdering på Axevalla.
Hingstar som kan få sina avkommor från offentlig avel i Sverige registrerade i stambokens del 1A (får ta del av samtliga avelsbefrämjande åtgärder):
Banker Hall, Kramer Boy, Civil Action, Steinlager, Olimede, Rite on Track, Glen Kronos, Express It, Going Kronos, Lass Drop, Gallant Baron, Jocose, Muscle Memory, Citation, Marquis du Pommeau
Hingstar som kan få sina avkommor från offentlig avel i Sverige registrerade i stambokens del II: Samuel Oaks, Beissinger Hanover, Diesel Don, Red Chili Pirat, Half Moon, Picture Ås
Samtidigt utsågs hingsten Express Ride postumt till Elithingst.

Två domar i STC:s ansvarsnämnd

Carl Sjögren, travtränare på Örebro, och Merete Weiss Möller, som är amatörtränare i Danmark, har båda fällts av STC:s ansvarsnämnd enligt det strikta tränaransvaret. Båda döms till 5 000 kronor i böter.
Carl Sjögren är tränare för True Q., som efter ett lopp på Solvalla den 2 augusti 2006 lämnade ett positivt prov innehållande den lokalbedövande substansen prokain. Prokain tillsätts i ett flertal penicillinpreparat för att absorptionen skall ske långsammare och därmed ge penicillinet en depåeffekt.
Utredningen visar att hästen kan ha fått i sig medlet genom veterinärs misstag. Det har inte gjorts gällande att Carl Sjögren varit oaktsam, men han kan ändå inte undgå tränaransvaret.
Merete Weiss Möller har Heavy Flamingo i träning, som startade på Jägersro den 25 juli 2006. Dopningsprovet som togs efter loppet visade på förekomst av diklofenak, som är en smärtstillande och antiinflammatorisk substans. Utredningen visar inte hur hästen fått i sig medlet, men det har inte gjorts gällande att Möller agerat uppsåtligen eller av oaktsamhet.
Domarna kan överklagas till STC:s överdomstol.

USA-rapport

Med demokraternas seger inte bara i Washington utan runt om i landet kommer det att bli tuffare för många banor att få någon hjälp av myndigheterna den närmaste framtiden. Ett tecken på att spelindustrin växer i världen märktes tydligt på Global Gaming Expo i Las Vegas i förra veckan. I år ökade det till 780 företag som visade sina produkter och mässan hade 20 procent mer utrymme än förra årets mässa. Antalet besökare som registrerades i förväg var också upp betydligt i år med över 28 000 besökare från många länder.

Auktionslöpning toppar Täbys söndagsprogram

Täby Galopp bjuder på välbesatta fält på söndag, då programmet toppas av Auktionslöpningen för 2-åriga hästar. Favorit blir sannolikt Ellicat, som är obesegrad i tre starter, vilka inkluderar SM och Breeders’ Trophy Juvenile. Fast ägare och tränare uppskattar säkert inte att fuxstoet åter dragit ytterspåret. I sina tre starter har Ellicat fått spår 7 av 8, 15 av 15, 14 av 15 och nu 15 av 15.
Auktionslöpningen blir ett av de två TV-sända loppen.
Någon större omsättningsökning har inte noterats trots att det nu blivit två lopp av Söndagskomben/Trio. Till det bidrar förmodligen att de flesta media tyvärr nöjer sig med att lämna tips till bara trioloppet. Lösningen kan vara en dubbelkomb som omfattar båda loppen.
Även Lördagskomben/Trio är välbesatt. 13 hästar är startanmälda. Per-Anders Gråberg är fortfarande ledande triojockey.

Välbesökt Avelsseminarium

I fredags och lördags arrangerade Svensk Galopp ett avelsseminarium på Krusenberg Herrgård i Knivsta. De 25 deltagarna informerades om moderna härstamningstrender av den amerikanske avelsanalytikern Bill Oppenheim och om genetikens senaste rön av den engelske experten Matthew Binns. Denne fascinerade åhörarna - trots det svåra ämnet - så till den grad att hans tvåtimmarsföreläsning på allmän begäran förlängdes med ytterligare en föreläsningstimme.
I gruppdiskussioner om avelsutveckling och svenskprogram noterades en hygglig consensus. Segerbonusen till svenskfödda tvååringar och treåringar som tar sin första seger ville alla ha en fortsättning på, och det uttrycktes också intresse för ökade kvalitetskrav i Svenskprogrammet.
En idé som kommer från Tyskland om att ”nationalisera” stoföl som importeras till Sverige före födelseårets utgång och som sedan stannar hos samma ägare under två- och treårssäsongen väckte också genklang.
Vid seminariet kunde också noteras att utvecklingen med sjunkande fölsiffror tycks vara på väg att vändas. Fjolårssiffran på 297 föl tycks vara vändpunkten. Siffran blir i år bli bortåt 10 procent bättre.

Den skandinaviska tävlingsplaneringen klar

I förra veckan träffades de danska, norska och svenska galoppförbunden traditionellt till skandinavisk galoppkonferens och fastställde bl a nästa års tävlingsdagar och storlopp.
Vid konferensen diskuterades också olika reglementsfrågor. Samstämmighet uppnåddes på flera områden, vilket innebär att regelsystemet blir allt mer identiskt.
Samstämmighet om att nästa år göra om Skandinavisk Galopp till en nättidning rådde också. Den tryckta upplagan kommer därmed att försvinna.

Av: Mats Fransson och Björn Eklund