Hästsportens hus

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 13:49 CET

Vecka 48

Stora V75-pengar på Bergsåker
Kommande helg är det är fokus på Bergsåker som kör V65 på fredag med E3-Revanschen och en svårlöst V75:a på lördag. Brimsguttens lopp för kallbloden är högintressant med många av de bästa bakom vintervilande Järvsöfaks på plats. ”Faksens” kullkamrat Nordgubben jagar fjärde raka segern och ställs bland annat mot Hemnepil, Viggvar, Åkre Lurifax och Elias.
Bergsåkers genom tiderna bästa travhäst Zoogin hedras med ett lopp för gulddivisionen och där är Criks Hurricane och Brunton Tilly några av segerkandidaterna.
Fredagens höjdpunkt på Bergsåker är E3-Revanschen. Den stora Breeders´ Crown-skrällen Sillochnubbe dyker upp och möter hästar som Glen Tilly, Pineish och Nicke Palema.

Solvalla Grand Prix i V64
Veckans mest penningstinna lopp i svensk travsport är Solvalla Grand Prix för fyraåringar med 500 000 kronor till vinnaren. Loppet avslutar V64:an på onsdag och på startlinjen finns flera av årets bättre fyraåringar: D.J.Seabrook, Västerbo Miguel, Cromwell, Amour Ami, Garantido och Bambino Banker.

Conny Nobell är tillbaka
Årets elitloppsvinnare Conny Nobell är efter en kortare vila tillbaka i hetluften. På torsdag i Åbys V65:a är det dags för comeback tillsammans med Björn Goop och förhoppningarna är att senare göra resan till Patris och tävla i de stora loppen.

Läget just nu
Veckans siffror mot föregående år:
V75 104,5 mkr +12,5
V64/V65 ons 16,1 -21,2
V65 sön 7,1 -17,1
V5 och V65 varje dag 20,7 1,8 V4 5,8
V3 1,4 7,5
DD 38,5 -6,9
LD 4,8 -0,5
V/P 29,5 -2,8

Trio 7,7 -3,1
Tvilling 9,7 +97,9
Komb 1,7 -2,9
Totalt veckan 247,6 5,5

Denna vecka omsatte nästan en kvarts miljard! Ackumulerad omsättning är nu
10 124 mkr, vilket är +1,7 % mot fjolåret. Jackpoten på Jägersro omsatte över 107,5 mkr inklusive det internationella spelet och en svår rad innebar att V75 skapade 122 nya halvmiljonärer, varav en finns i Österrike. För övrigt mötte ATG denna vecka V64-premiären förra året.

Här är kandidaterna till ÅRETS HÄST 2006

Den 19 januari 2007 är det dags för den årliga Årets Häst-galan på Rondo i Göteborg. Vilken av hästarna som vinner titeln Årets Häst avgörs genom en omröstning som pågår under januari. Nytt för i år är att omröstningsförfarandet sker i två grupper – svenska folket och medlemmarna i SHK. De båda gruppernas resultat värderas lika (50 procent svenska folket, 50 procent SHK-medlemmar) och slås sedan samman. Vi återkommer med mer info när röstningen sätter igång.

Årets Häst-omröstningen startade redan 1958 och är sedan många år ett samarbete mellan STC (Svenska Travsportens Centralförbund), ATG (AB Trav och Galopp) och SHK (Svenska Hästsportjournalisters Klubb), som i år har nominerat följande fem hästar:
Conny Nobell
Mörkbrun hingst 5 år efter Pearsall Hanover – Ring In Peace. Uppfödare: Lennart Eriksson, Fjärås. Ägare: Stall Lökene (Björn Goop) och Veijo Heiskanen. Tränare: Olle Goop. Bana: Åby. Starter 2006: 11 4-2-0. Insprungna pengar 2006: 3 608 109 kr. Snabbaste tid 2006: 09,9ak. Främsta merit 2006: Vinnare av Elitloppet på svenskt rekord och först under 1.10 på 1 000-metersbana av svenskfödda travare.
Gigant Neo
Brun hingst 8 år efter Super Arnie – Clorita Lobell. Uppfödare: Nils-Erik Ohlsson och C & M Olsson. Ägare: Stall T.Z., Lövis och Courant. Tränare: Stefan Melander. Bana: Solvalla. Starter 2006: 4 1-1-1. Insprungna pengar 2006: 5 797 082 kr. Snabbaste tid 2006: 11,7am. Främsta merit 2006: Vinnare av Prix d’Amerique.
Going Kronos
Brun hingst 3 år efter Viking Kronos – Bell Power. Uppfödare: K. Breeding S.R.L., Italien. Ägare: Lutfi Kolgjini m fl. Tränare: Lutfi Kolgjini. Bana: Jägersro. Starter 2006: 12 10-1-0. Insprungna pengar 2006: 3 302 918 kr. Snabbaste tid 2006: 10,4ak. Främsta merit 2006: Dubbla världsrekord för 3-åringar.
Jocose
Brun hingst 4 år efter Express Ride - Ourasine. Uppfödare: Menhammar Stuteri, Ekerö. Ägare: Stall Travkompaniet. Tränare: Stefan Hultman. Bana: Solvalla. Starter

2006: 15 8-4-2. Insprungna pengar 2006: 4 672 920 kr. Snabbaste tid 2006: 11,9ak. Främsta merit 2006:Vinnare av Europaderbyt Grand Prix de l´U.E.T.
Järvsöfaks
Stickelhårig mörkbrun hingst 12 år efter Trollfaks – Järvsö Anna. Uppfödare: Jan-Olov Persson, Hudiksvall. Ägare: Hälsinge Trav m fl. Tränare: Jan-Olov Persson. Bana: Hagmyren. Starter 2006: 22 22-0-0. Insprungna pengar 2006: 2 867 341 kr. Snabbaste tid 2006: 19,0 ak. Främsta merit 2006: Obesegrad/världsrekord.

Nytt i ATG:s ombudskanal
Från och med fredag den 1 december sker en del förändringar i ombudskanalen.
Nyheterna består främst i:
– Ny partner (IMG) för spelprogrammen med nya programledare – Peter Henriksson och Niklas Jihde och nya experter – bland andra Bo Eklöf och Zoran Lucic.
– Nytt spelprogram för lunchtävlingar.
– Nytt utseende av alla tipsprogram (studio, vinjett, personer).
– Ny och tydligare tablå, med fler fasta klockslag.
– Live från V75-banan 12.30-13.00.
– Värmningsprogram från V65/V64-banan varje kväll kl 18.30 och 19.30.
– Senaste Nytt från V65/V64-banan varje kväll kl 18.55.
– Värmningsprogram från V75-banan och V65 söndag-banan kl 13.30.
– Senaste Nytt från V75-banan och V65 söndag-banan kl 13.55.

Bra start för projektet Hästägaren
STC har under hösten i samarbete med basorganisationerna genomfört fyra informationsträffar för folk som är intresserade av att köpa travhäst. Projektet har även lanserat www.hastagaren.nu som ger riklig info om hur man gör för att bli hästägare och berättar om alla positiva värden som finns runt en egen travare.
Träffarna har varit mycket lyckade och det arbetas nu för en fortsättning på samtliga travbanor. En utvärdering av projektet, som leds av Markus Myron på STC, finns att studera i bifogad fil.

Vem blir Årets Galoppör?
Hästsportjournalisterna i SHK har nominerat följande kandidater till Årets Galoppör:
Ellicat, tvåårigt sto, obesegrad i tre starter Mad Dog Slew, Derbyvinnaren Jubilation, vinnare av två större lopp och med formtalet 96 och kan därmed försvara titeln Årets Galoppör från 2005.

Söndagsprogrammet börjar finna sin form
Vid söndagens tävlingar på Täby Galopp uppgick omsättningen till drygt 2,3 miljoner kr. Det är drygt en halv miljon mer än förra söndagen. Detta tyder på att spelarna
börjar upptäcka den utökade galoppsatsningen som innebär att två löpningar sänds i TV, att det är ett sammanfogat galoppblock på sex minuter och att Täby är saxbana.
Det blev inte sämre av att Täby Galopp dessutom bjöd på bra tävlingar med 103 starthästar på åtta lopp och en topprestation av 2-åriga Ellicat i TGAB:s Auktionslöpning, där stoet trots femtonde spåret inte hade några problem att runda hela fältet och lätt vinna sin fjärde seger på lika många starter. Visst är stoet, som Hans G Lindskog sade i ”Vinnare” en het kandidat till titeln Årets Galoppör.
Lördagskomben/Trio bjöd på den bästa omsättningen sedan den 2 september och Söndagskomben och Söndagstrion på högsta spelet sedan den 7 oktober

Tre nya TV-lopp i helgen
I lördagens trio- och komblopp är 14 hästar startanmälda, medan startanmälningarna pågår till Söndagskomben och Söndagstrion när dessa rader skrivs. Det ser dock anmälningsmässigt bra ut. Söndagens tävlingar bjuder på en spännande guldhandikap över sprintdistans med bl a publikfavoriten Hide and Seek i starfältet.

Japansk revansch
I Prix de l’Arc de Triomphe var den japanska championhästen Deep Impact bara trea i mål, och diskades sedan på grund av otillåten medicinering, men på söndagen fick 4-åroingen sin revansch inför 102.000 åskådare på Tokyo Racecourse, när han gick från sista till första plats och vann Grupp 1-loppet Japan Cup före landsmannen Dream Passport och det engelska superstoet Ouija Board, som senast vann Breeders’ Cup Filly and Mare. Segerchecken var värd drygt 14 miljoner kr.

Av: Mats Fransson, Anders Nissinen och Björn Eklund