Hästsportens hus

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 13:11 CET

Vecka 6

V75-Mästaren i V75 på Axevalla
Svensk revansch i Prix de France?
Många av vinterns bästa hästar gör upp i en intressant V75-gåta på Axevalla på lördag. I inledande silverdivisionen startar färske V75-Mästaren Affe Fager och Åke Svanstedt som favorit och ställs bland annat mot Sea Striker och Global Glory.

Bronsdivisionen är en godbit och en match mellan Björn Goops snabba amerikanska Mary som utmanas av tuffe Baron Rols med Thomas Uhrberg och i guld möts goda hästar som Acclaim, Robinson Starlight, Skogans Joker och Tag the Devil m.fl. Omgången rymmer även ett lärlingslopp med flera av våra allra mest lovande påläggskalvar på plats.

Glöm inte att före V75 så är det V65-jackpot på Gävle på fredag med runt 2,5 miljoner i sexrättspotten.

Det var stort svenskt intresse att följa Prix d´Amérique i TV4 Plus som kunde räkna in rekordmånga tittare (170 000). Några större svenska framgångar blev det inte, men på söndag finns möjlighet till blågul revansch för Conny Nobell, Super Light och Opal Viking som anmälts till start. Loppet handlar om 2 100 meter med bilstart på Vincennes och vinnaren tar 200 000 euro. ATG öppnar för spel till loppet (och eventuellt ytterligare några lopp). Startlistan blir klar vid lunchtid på fredag och loppet visas i ordinarie travsändning i TV4 på söndag.

Björn Goop och Kahri Lähdekorpi börjar bäst

En dryg månad in på 2007 har Björn Goop ryckt åt sig en stor ledning i allsvenska kuskchampionatet. Björn vinner i var femte start och har 39 segrar, vilket är 10 fler än vid samma tidpunkt förra året! Stark start signeras även av Örjan Kihlström 25 segrar, Ulf Ohlsson 21 och en mycket bra come back kommer från Johnny Takter som på 76 starter tagit 18 segrar och just nu är fyra i ligan. Bland lärlingarna delar Roger Öhman och Johan Untersteiner ledningen med sex fullträffar och på amatörsidan toppar Cathrine Hellberg med tre segrar på fem försök. I tränarligan har Kari Lähdekorpis travarmada vind i seglen och leder med 3,4 miljoner kronor före regerande champion Stig H Johansson på 1,65 mkr inkört och Roger Walmann med 1,60 mkr. I bilagda filer finns 30-i-topp-listor för både kuskar och tränare.

Läget just nu
Omsättning vecka 5: V75 79,3 mkr -30,4 V64 16,4 -1,5 V65 sön 7,2 -10,8 V65 vardag 14,6 -7,6 V5 3,8 -8,0 V4 6,0 103,0 V3 1,3 -5,8 DD 39,8 1,9 LD 4,9 -4,7 V/P 26,4 -4,1 Trio 7,2 -15,5 Tvilling 10,4 92,2 Komb 1,7 7,2 Totalt året 219,1 -12,5 Vi mötte denna vecka en dubbeljackpot därav det kraftiga tappet. Ackumulerat var spelet på trav- och galopp nu -2,6 mot förra året.

Avelsvärdering i Axevalla

Till avelsvärderingen på Axevalla den 5 – 6 mars har följande hingstar anmälts: Adams Hall, Couch Doctor, Facts of Life, First Wise AS, Global Glide, Hot Tub, Improve Ås, Max Prix och Mr Pine Chip. Bland utlandsstationerade hingstar har Amigo Hall och Conway Hall anmälts.

Stig H en av flera höjdpunkter på Hästmässa i Västerås

STC är en av arrangörerna för Häst – kunskapsdagar & mässa 2007 i Aros Congress Center Västerås den 9 – 11 mars. Det blir en spännande mässa med ett 80-tal seminarier kring hästen. För travsportens del har STC:s Lotta Silfverberg arbetat fram ett mycket attraktivt program. Det stora dragplåstret blir ett besök av Stig H Johansson! Stig H kommer att berätta om hur han ser på träning och tävling för bland annat elever från olika travgymnasier och svarar sedan på frågor. Eleverna bjuds in av STC. Efter frågestunden deltar Stig H tillsammans med sin veterinär Anders Ekfalk i ett seminarium kallat Träning av travhäst - samspel mellan tränare och veterinär. Tränare och veterinär bollar frågor och svar emellan sig när det gäller travhästens träning och utveckling. Stig H Johansson finns på plats fredag den 9 mars kl 16.00 18 00. Mässan lockar med en rad intressanta programpunkter.
Några med nära trav- och galoppanknytning är:

Margaretha Peterson-Brodda: Lyckan att bli med föl - Nyttan med ammajouren, Kerstin Darenius: Avelsteknik - Vilken avelsteknik skall jag väljer till mitt sto? Naturlig betäckning kontra semin & embryotransfer, Elisabeth Backteman: Hästen i politiken - Betyder mer än du tror, Björn Eklund: Galopp - Hästsportens formel 1, Sara Strömberg: Vad innebär ungdomssatsningen inom travsport?, Frida Sandgren: Att tävla i ponnytrav, Markus Myron: Vägen till vinnarcirkeln - tio tips för lyckat hästägande, De vanligaste frågorna om att äga travhäst, Christina Olsson: Travhästuppfödare idag, Marita Lindberg: Svenska Travhästskötare - Världens bästa?, Linda Höijer: Monté - ny gren i svensk travsport. Komplett program för Häst 2007, Kunskapsdagar och Mässa hittar du på http://www.hastvasteras.se/

Bättre lopparkiv på atg.se

Den populära söktjänsten i lopparkivet på atg.se utökas nu och öppnas även på söndagar. På grund av den höga belastningen på datasystemen under V75 kan tjänsten ännu inte öppnas på lördagar.

Överdomstolen fastställde böter

Travtränare Joakim Lövgren dömdes den 2 november 2006 enligt tränaransvaret till 50 000 kr i böter i fallet med hästen Selldahir S.G. som tävlat med det otillåtna medlet flunixin i kroppen. Joakim Lövgren överklagade beslutet till STC:s överdomstol som delar tidigare bedömning och därmed fastställer ansvarsnämndens beslut.

USA-rapport:

Bästa travspelet räcket inte Slots slår mot uppfödningen i New Jersey Vad kommer det på sikt att betyda för travsporten om den nästan helt finansieras av inkomster från spelmaskiner och inte attraherar spel på de egna tävlingarna? Ett exempel hur det kan slå mellan olika delstater i USA är fallet New Jersey. Omsättningen på nationalarenan på Meadowlands är betydligt högre än någon annan travbana i USA, men det räcker inte, och slår mot ekonomiskt pressade uppfödare i staten New Jersey.

I nuläget är det inte totospelet som är bränslet till travsporten, utan slots.

Lyckad upptakt för Torsdagsgaloppen

Efter tre månaders uppehåll återkom Torsdagsgaloppen förra veckan till Täby Galopp. Det blev en lyckad återkomst i strålande sol och en omsättning som var den fjärde högsta i lunchgaloppens snart tvååriga historia. På sex lopp omsattes drygt 2,1 miljoner kr. Nu på torsdag rids fem lopp. I V4-loppen är 44 hästar startanmälda. Därtill kommer en treårslöpning med sju startanmälda hästar, varav fem (!) från Michael Kahns stall. I Lördagskomben/Trio är 12 hästar startanmälda och i Söndagskomben/Trio 15.

Galoppkonferens nästa lördag

Lördagen den 17 februari anordnas en galoppkonferens på Täby Park Hotel. Bland de ämnen som ska diskuteras är hästsportens organisation, hindersportens framtid, svenskuppfödda kontra importerade hästar, galoppsporten internationellt och riksspelet i helgerna. Konferensen består av föredragningar på förmiddagen och gruppdiskussioner på eftermiddagen. På kvällen samma dag är det dags för Årets Häst-fest, då 2006 års champions, två- som fyrbenta ska hyllas. Det sker på Täby Galopp.

Antal hästar i träning
Just nu är 1.268 hästar i träning. Det är ett 50-tal färre än vid vårsäsongens start i fjol. Fram till årets vårsäsong kommer sannolikt antalet att öka till minst fjolårets nivå. Av hästarna är 658 i professionell träning och 610 i amatörträning. 857 hästar (67,6 %) är svenskuppfödda, medan 411 är importerade

Världens bästa galoppör vann i årsdebuten

Argentinskfödde Invasor rankades 2006 till världens främsta galoppör efter seger i bl a Breeders’ Cup Classic. I lördags gjorde den 5-årige hingsten årsdebut i Grade 1-löpningen Donn Handicap på Gulfstream Park i Florida och vann säkert med två längder trots en besvärlig resa. Invasor startade sin karriär med fem raka segrar i Uruguay, innan han köptes till USA, där han nu vunnit ytterligare fem segrar. Enda nederlaget kom i fjol, då han slutade fyra i UAE Derby i Dubai.

Av: Mats Fransson och Björn Eklund