Hästsportens hus

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 14:09 CET

Vecka 7

Miljonläge i V75 på Bergsåker

Bergsåker brukar kallas skrällbanan framför andra och laddar också upp med en öppen omgång på lördag. Kallblodsloppet håller hög klass. Fakse kommer från en mycket prestigeladdad seger i norska Jakob Meyers Pokal (Meyer köpte 1834 fullblodet Odin från England som blev grundhingst till kallblodstravaren). Fakse har bland annat 20 meter till godo på Nordgubben, som kommer från två raka segrar, och Vinning Kos. Bra klass är det som vanligt på silver- och bronsdivisionen: i silver möter Born to Dance bland annat norska Magdalena Spur med fyra raka i bagaget och i brons får vi se en fight mellan Lindy Later, Made for Victory och Go On Pale m.fl. I Hilda Zonetts lopp för guldhästarna är det många om budet utan någon klar favorit.
Paris: På söndag körs det sista av de tre största loppen under Vincennes vintermeeting med styrkeprovet Prix de Paris över 4 125 meter eller drygt två varv på kolstybben. Det är hela 175 000 euro till vinnaren och svenskhoppet heter Super Light som laddat för den här uppgiften sedan sjätteplatsen i Prix d´Amérique. ATG arrangerar spel på loppet och startlistan är klar runt lunchtid på fredag.

Publiken på banorna 2006: 1 818 028 besök

Travsportens publikstatistik för banorna under 2006 visar en fortsatt minskning på nästan alla fronter. Drygt 1,8 miljoner besökare kom till travbanorna, vilket är en nedgång med cirka 6 %. STC:s Kjell Eriksson har nu sammanställt samtliga banors uppgifter som visar varje banas publik för sig och publiken uppdelad efter V75-, V64-, V65-, V5- och luncharrangemang.

Statistiken avseende publik per tävlingstillfälle skall läsas med stor försiktighet eftersom antalet lunchtrav ökat betydligt under 2006. Nedan presenteras några nyckeltal med fjolårets notering som jämförelse:

V65 vardag 420 343 432 035 - 11 710 2 182 (- 80) V5 (vardagstrav) 653 637 810 011 - 156 374 1 510 (- 91) V4 (lunchtrav) 135 557 51 437 + 84 120 706 (- 181)

Och här är 100 i topp!

För första gången har STC gjort en sammanställning över de 100 tävlingstillfällen som lockade mest banpublik år 2006.

Den visar bland annat att: • Topp 100 hade totalt 585.126 besökare tillsammans • Topp 100 motsvarade 9,7% av totalt antal tävlingstillfällen • Topp 100 motsvarade 32,1% av totalt antal besökare • 48 (48%) tävlingstillfällen av 100 är V75-dagar och 90,5% av dessa är med • 8 (8%) tävlingstillfällen av 100 i topp är V65-söndag och 17,7% av dessa är med • 22 (22%) tävlingstillfällen av 100 i topp är V65 och 11,0% av dessa är med • 8 (8%) tävlingstillfällen av 100 i topp är V64 och 15,3% av dessa är med • 14 (14%) tävlingstillfällen av 100 i topp är V5 och 3,2% av dessa är med

Publiken i TV 2006: 21,2 miljoner travtittare

Enligt en undersökning som gjorts av Sponsor Insight var travsport den näst mest visade TV-sporten och låg på fjärdeplats i antalet TV-tittare 2006! Även galoppsporten tar placeringar högt upp på listan. Undersökningen avser de fem stora kanalerna SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5 och omfattar alltså inte TV4 plus och Canal Plus som visar väldigt mycket trav respektive fotboll. Totalt har man genomlyst 15 244 sportinslag och total sändningstid för programmen uppgår till 1 252 timmar, 46 minuter och 49 sekunder. Rapporten exkluderar OS.

I tid leder fotbollen överlägset en tio-i-topp-lista som ser ut så här:

Sport Timmar 1 Fotboll 401 2 Trav 152 3 Ishockey 147 4 Friidrott 104 5 Alpint 63 6 Längdskidor 45 7 Hästsport 36 8 Handboll 27 9 Konståkning 27 10 Formel 1 23 16 Galopp 13

På listan som redovisar antalet tittare tappar trav något till en fjärdeplats: Sport Miljoner tittare 1 Fotboll 179 2 Ishockey 106 3 Golf 23 4 Trav 21 5 Friidrott 20 6 Alpint 18 7 Tennis 16 8 Handboll 13 9 Längdskidor 11 10 Basket 8 21 Galopp 4

Undersökningen visar även vilka arenor som är mest exponerade i TV och där landets fyra största travbanor och Täby Galopp hamnar bland de 20 främsta med Solvalla som trea.

Läget just nu

Omsättning vecka 6: V75 75,0 mkr -6,3 V64 15,6 -6,4 V65 sön 6,9 -8,6 V65 vardag 17,8 0,2 V5 1,6 -46,5 V4 6,0 -1,5 V3 1,4 -1,0 DD 38,4 6,8 LD 4,6 19,5 V/P 23,0 -7,2 Trio 7,4 -8,7 Tvilling 10,1 106,5 Komb 1,5 -10,0 Totalt veckan 209,2 -1,2 Ackumulerat är omsättningen nu 1 250 mkr, vilket är -2,4 % mot fjolåret.

Framtidens travsport STC:s och ATG:s projekt

Framtidens Travsport möter på onsdag och torsdag STC:s och ATG:s styrelser samt projektets styrgrupp. Efter mötet på Wången med referensgruppen den 23-25 januari arbetar Framtidens Travsport med alla idéer och uppslag mötet gav. En lägesrapport kommer ges på förtroenderådet på Solvalla den 7 mars.
En rapport om referensgruppens möte på Wången finns att läsa på www.framtidenstravsport.nu, där även annan information från projektet finns samt möjlighet att själv komma med synpunkter om hur framtidens travsport bör gestalta sig.

STC styrelse

STC:s styrelse möts på onsdag i Hästsportens Hus med bland annat följande dagordning: • Ekonomi (STC:s årsbokslut) • Breeders´Crown (aktuell status, budget, regelverk, finaler) • Sportfrågor (anmälningssystem, sportsliga mål, skrivelse från Jämtlands Travsällskap) • Rapporter/skrivelser (U.E.T., Bo Helanders rapport om ”Ålandsärendet”, Bild- och ljudavtal) • Politik/lobbyarbete/nytt avtal med staten • Projektet Framtidens Travsport • Förslag till ledamöter och suppleanter i överdomstol och besvärsnämnd samt utse ordförande i Avelsrådet

Travkändisar tar plats på Nordens största hästsportmässa

Snart är det åter dags för Eurohorse – Nordens största hästsportmässa. Spela på hästar har man kunnat göra i ATGs monter under alla år. Likaså har galoppen funnits med i nästan alla år. De senaste åren har besökarna också kunnat prova på ponnytrav. Nu tas ytterligare ett steg för att utöka travets del på Eurohorse. Bland andra STC, Åbytravet och Wången kommer i år att satsa stort för att locka nya intressenter, och förhoppningsvis också nya utövare, till travsporten. ATG Hästklinikerna finns också på plats. Under fredagen kommer ett antal travkändisar att besöka våra montrar och skriva autografer till sina fans. Klara är Stig H Johansson, Erik Adielsson, Björn Goop och Lutfi Kolgini vilka även kommer att intervjuas av Hans G Lindskog. Även ridsportens fixstjärna Malin Baryard, som är en av idrottarna i Olympiastallet, kommer till oss för att skriva autografer och svara på frågor från Hans G. 2006 var ännu ett rekordår för Eurohorse med över 87.000 besökare. Kombinationen Eurohorse och Göteborg Horse Show, som i år bjuder på världscup i tre grenar; hoppning, dressyr och fyrspann, fortsätter att locka hästfantaster från hela landet. Traditionellt har det alltid varit under påskhelgen som tävlingarna och mässan går av stapeln.
I år är det dags redan i februari, närmare bestämt 22-25/2. Det blir intressant att se om man trots det kan behålla greppet om publiken. Givetvis kommer också galoppfantasterna att få sitt. Plastic Wonder, den omåttligt populäre mekaniska galopphästen, kommer att finnas på plats. Köerna brukar ringla långa för att få sitta upp och prova på att rida ett lopp.

Mässan erbjuder också seminarier i samarbete med bland andra SLU Hästcentrum, STC, ATG Hästklinikerna och Hovslagarskolan. Seminarieprogram och mer information finns på www.eurohorse.se.

Näst högsta torsdagsspelet

Vid torsdagens lunchtävlingar på Täby Galopp omsattes 2.186.312 kr. Det är den näst högsta omsättningen sedan Torsdagsgaloppen drog i gång den 19 maj 2005. Den högsta omsättningen, 2.242.082 kr, noterades den 19 oktober i fjol, men då reds det sju lopp med 68 startande hästar. Denna gång handlade det om fem lopp och 43 hästar. Nu på torsdag är 44 hästar startanmälda, men de är fördelade på fyra lopp, så V4 och Lunch Dubbeln är betydligt mera spelbara denna gång. Så t ex har den inledande guldhandikapen fått nio starthästar. Gott om hästar är det också i den kommande helgens rikstotolopp, Lördagskomben/Trio och Söndagskomben/Trio. Båda har 14 startanmälda hästar.

Viktiga galoppfrågor diskuteras på lördag

På lördag samlas ett drygt 40-tal galoppföreträdare på Täby Park Hotel för att diskutera aktuella galoppfrågor som organisation och inflytande, hindersportens framtid, vilket tävlingsmaterial som ska finnas och Sveriges plats i galoppvärlden. Den nya nättidningen Skandinavisk Galopp introduceras också. På förmiddagens presenteras förutsättningar och på eftermiddagen handlar det om gruppdiskussioner.

Årets hästar

Bara några timmar efter Galoppkonferensen är det dags för Årets Hästfest, som äger rum på Täby Galopp. Först hyllas alla tvåbenta champions sedan presenteras kandidaterna till Årets hästar i olika kategorier. De är framröstade av Skandinavisk Galopps läsare och via hemsidan www.galoppsport.se. När dessa rader skrivs är rösterna inte färdigräknade men några klara kandidater lär Ellicat (2-åringar), Mad Dog Slew (3-åringar) och El Wodkine (arabhästar) vara.

Av: Mats Fransson, Marie Hyllander och Björn Eklund