Hästsportens hus

Vecka 9
100 000 kr i förstapris i varje V75-lopp
Fakse favorit mot revansch '
Från och med lördag kommer varje lopp i V75-omgången att ha minst 100 000 kronor i förstapris. Det är en satsning som totalt förstärker V75 med 6,3 miljoner i år. Färjestad är värd för veckans omgång och fokus ligger på Th. Egnells Memorial för kallbloden. Fakse med Jan-Olov Persson satt instängda som favoriter senast och är nu ute för att ta snabb revansch, men den här gången är det Ulf Ohlsson som sköter tömmarna

Solvallas V64:a på onsdag bjuder på årets första lite större unghästlopp. I Grains lopp för treåringar luftas några av fjolårets bättre tvååringar som till exempel Hurry Tilly, Sissel Godiva och Vånga Torsten och i Solvallaserien för fyraåringar (utanför V64) gör finske stjärnan Express Merett årsdebut. Han avslutade förra året med tre raka segrar.

Järvsöfaks är redo att starta säsongen. Det sker på Bergsåker på torsdag och kullkamraten Nordgubben är en av motståndarna när Faksen jagar sin 27:e raka seger.

Läget just nu
Omsättning vecka 8 V75 79,0 mkr 0,1 V64 15,9 -13,5 V65 sön 7,8 2,0 V65 vardag 15,5 -4,8 V5 3,3 58,3 V4 6,1 8,8 V3 1,3 -6,0 DD 38,8 3,9 LD 5,0 25,9 V/P 25,9 11,7 Trio 6,7 -18,0 Tvilling 10,3 99,6 Komb 1,8 1,5 Totalt veckan 217,4 3,6 Ackumulerat är omsättningen nu 1 671 mkr, vilket är -1,0 % mot fjolåret.

Roligare travsport: Publikprojektet presenterade 78 åtgärder
78 åtgärdsförslag fördelade på 22 olika områden och 30 prioriterade åtgärder. STC:s publikprojekt presenterade en diger verktygslåda för travbanorna förra veckan. Målet är att göra det roligare att gå på trav Publiken har prioriterats som travsportens viktigaste fråga och under Kirsten Engströms ledning har ett ambitiöst program tagits fram som utgår från fem olika inriktningar:

- Miljö och Mötesplats
- Mat och Dryck
- Tilläggsaktiviteter och Mervärden
- Info, Ljud och Bild
- Nyrekrytering

Till grund för alla förslagen ligger bland annat en förstudie, en kvantitativ och kvalitativ publikundersökning som resulterat i en segmenteringsmodell för travpubliken och en undersökning om ickebesökare. Utveckling av det handlingsprogram som nu presenterats har gjorts i samarbete med banrepresentanter och ATG.

Publikprojektets verktygslåda fick ett mycket positivt mottagande från banorna. Nu återstår de svåraste bitarna. Under våren skall ett antal tester och piloter genomföras för att få svar på hur förslagen fungerar i verkligheten. Projektet skall sedan ta fram en slutlig verktygslåda med 10 – 20 nyckelåtgärder, anvisningar för genomförande, skapa resursunderlag för åtgärder på samtliga stor- och mellanbanor samt resurssättning och genomförande i banornas verksamhetsplanering. ATG stöttar publiksatsningar under sommaren. Fjolårets framgångsrika ”V75 on Tour” både förlängs och förstärks, banorna kan få stöd för åtgärder inom publikprojektets åtgärdsförslag och dessutom lättas kraven för att sälja sponsorlopp till V75.

Propagandatravet presenterat för landets travbanechefer
Trav 2010-satsningen ”Projekt Propagandatrav” presenterades i förra veckan för landets travbanechefer. Sedan STC:s styrelse godkänt slutrapporten i slutet på förra året har nu arbetet kommit in i sin slutfas med att etablera projektet som en del av STC:s linjeverksamhet.
- Propagandatravet är en av STC:s prioriterade verksamheter. Målet är att bygga upp en ny tävlingsstruktur som ger utrymme för travets befintliga och blivande aktiva att tävla mer och skaffa sig erfarenhet utan att det är mycket prispengar eller spel inblandat, säger David Crona. Projektet har i huvudsak kommit fram till tre olika modeller. Utifrån dessa kan arrangören nå olika nivåer som alla ger möjlighet att söka bidrag från STC. I första
hand är det travsällskap och travklubbar som kommer ifråga för att stå som huvudarrangörer men en viktig del är givetvis att försöka samarrangera med den lokala amatörföreningen, lärlingsföreningen, montéföreningen, damklubben, travgymnasiet, travskolan, ponnyklubben med flera. Nu väntar möte med travklubbarna den 12 mars för en ny presentation.
För ytterligare information ring: David Crona, projektledare 08-627 22 05

Istrav på Åresjön

Med start kl 16.00 på fredag är det dags för årets upplaga av Istravet på Åresjön. Fyra lopp, varav ett monté och ett med kallblod, skall avgöras. Erik Adielsson, Örjan Kihlström, Robert Bergh och Daniel Olsson är några av de kuskar som finns på plats. Man kan spela Vinnare, Plats, Tvilling och Trio. Tävlingarna avslutas sedan med After Trot på Holiday Club där det blir underhållning och prisutdelningar med start klockan 17.15.

Lyckad trav- och galoppsatsning i Göteborg

För att hitta nya intressenter till travsporten gjordes i år en ordentlig satsning under Eurohorsemässan och Göteborg Horse Show. Att träffa den unga och hästintresserade publiken och hos dessa öka intresset för travsporten var målsättningen. Köerna ringlade långa under fredagen när några av travsportens stora idoler skrev autografer till sina unga fans. På plats fanns Stig H Johansson, Lutfi Kolgini, Erik Adielsson och Björn Goop. Men mest uppmärksamhet fick nog ändå travsportens nya kelgris, tillika Årets Häst 2006, Going Kronos. På fredagskvällen visade han upp sig inne på Scandinavium inför en mycket entusiastisk publik. Och liksom alla stora stjärnor såg Going Kronos ut att trivas alldeles utmärkt i rampljuset. Givetvis fanns också galoppsporten på plats på Eurohorse. Den som ville prova på galopp kunde ta sig en provtur på den alltid lika populära mekaniska galopphästen, Plastic Wonder.

Svensk travsport i Europatopp

Sverige håller sitt grepp som en av Europas och därmed världens starkaste travländer. Det visar statistik från det europeiska travförbundet U.E.T. Sveriges starka ställning gäller sport såväl som spel! Trots en befolkning på bara nio miljoner invånare matchar blågult både Frankrike och Italien ur många aspekter. Länder med befolkning på 60 respektive 58 miljoner. Ett sätt att jämföra olika travländers förutsättningar är att titta hur stor andel prispengar och uppfödarpremier som genereras i förhållande till spelomsättningen. Sverige når där 6,3%, medan både Frankrike och Italien kom upp till 5,2%. Att svenskarna gillar travet syns också om man studerar spelet/capita. Svensken spelar i genomsnitt för 132 euro på travsport under ett år, fransmännen för 70 euro och i Italien 48 euro. I Finland är siffran 48 euro, Norge 77 och danskarna når knappt 5 euro.
Ny statistik från den europeiska travunionen U.E.T. har samlat in en rad jämförande uppgifter från medlemsländerna, där Sverige finns rankad bland de tre främsta i alla kategorier.

Prispengar: Frankrike – Italien – Sverige. Antal lopp: Italien kör flest lopp före Frankrike och Sverige. Prispengar per lopp: Frankrike leder klart före Sverige som gått förbi Italien. Antal startande hästar: Frankrike – Sverige – Italien. Prispengar per häst: Frankrike – Italien – Sverige. Antal utländska startande: Sverige – Danmark – Belgien. Prispengar i internationella lopp: Sverige – Frankrike – Norge. Spelomsättning: Frankrike - Italien – Sverige. Uppfödarpremier: Frankrike – Italien – Sverige.

Dopning/otillåten medicinering

Vid tävlingarna på Åby den 20 januari startade hästen Affe Fager med sin tränare Åke Svanstedt i loppet V75-Mästaren och segrade. Som tidigare framkommit visade dopningsprovet som togs efter loppet på förekomst av lidokain, som är en lokalbedövande substans, med en karenstid av 96 timmar. Ges lidokain i led är karenstiden 14 dygn. Med anledning av Affe Fagers start i V75 på Axevalla den 10 februari togs ett nytt prov före loppet och ett efter loppet (obligatoriskt, Affe Fager vann loppet). Båda analysresultaten var negativa. Utredningen kommer att lämnas över till ansvarsnämnden för prövning.

Nytt spelrekord för Torsdagsgaloppen

Inställd travtrio på Jägersro avskräckte inte spelarna för att satsa på Täbys lunchtävlingar. På fem lopp omsattes 2.452.349 kr, vilket är nytt spelrekord för Torsdagsgaloppen. Det gamla rekordet överträffades med mer än 200.000 kr. Denna torsdag omfattar lunchtävlingarna sex löpningar. I V4-loppen är 40 hästar startanmälda. Därutöver bjuds på en handikap av god klass och en treårslöpning med lovande svenskuppfödda hästar som Alaska State och Premier Cru och importer som Made In Sweden och Tarrjoo. I Lördagskomben/Trio står 13 hästar i startlistan och i Söndagskomben/Trio 11. Styrelsen tillsatte arbetsgrupp för aveln I fredags sammanträde styrelsen för Svensk Galopp. Bl a diskuterades förslag från den förra veckan genomförda Galoppkonferensen. Till en nytillsatt arbetsgrupp för avelsfrågor fördes bl a förslag om utbyggd segerbonus för svenskuppfödda två- och treåringar. I arbetsgruppen ingår representanter för Svensk Galopp och för Svenska Fullblodsavelsföreningen. Styrelsen beslöt att arbeta vidare på ett projekt som kan medföra att en av de svenska grupp 3-löpningarna lyfts fram ytterligare och kombineras med en internationell galoppkonferens. De kommande avtalsförhandlingarna med staten var en annan viktig punkt på dagordningen.

Häst 2007

Nästa helg, den 9-11 mars, anordnas mässan Häst 2007 i Västerås för andra året. Galoppen medverkar bl a med en presentation om ”Hästsportens formel 1”. Galoppsporten var också representerad i Scandinavium den gångna helgen, bl a genom världsmästaren bland kvinnliga amatörryttare, Annika Källse.

Skandinavisk Galopp på nätet

Numera finns Skandinavisk Galopp, gemensamt organ för Dansk Galop, Norsk Jockeyklub och Svensk Galopp, på Internet. Adressen är www.skandinaviskgalopp.se.

Av: Mats Fransson, Marie Hyllander, Björn Eklund