Hästsportens hus

Nyheter från Hästsportens Hus

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2007 13:36 CEST

Going Kronos jagar revansch i Sundsvall Open Trot
Citation har 4 – 0 i inbördes möten på Going Kronos inför lördagens kraftmätning i Sundsvall Open Trot på Bergsåker som samlat ett toppfält i kamp om förstapriset en miljon kronor och den värdefulla Frances Bulwark-statyetten.

Nu har Going Kronos och Lutfi Kolgjini läge för att ta revansch från spår fem, medan Citation drog spår tio bakom bilen i ett lopp som också innehåller hästar som Giant Superman, Jaded, fransyskan My Love Lady, Thai Tanic, hemmahoppet Hot Tub, Adams Hall, Jocose och Red Chili Pirat!

Bergsåkers V75:a innehåller som vanligt SM för kallblod där Järvsöfaks jagar sitt åttonde SM-tecken och inget talar emot för kejsaren som laddar upp genom att delta i den beridna högvakten idag måndag. ”Faksen” möter bland annat fem söner i SM…

Bergsåkers VD Johan Sundberg är mycket nöjd med kommande dubbeltrav:

- Vi har fått väldigt bra startfält hela helgen. På fredag med V65 möts bland annat Torvald Palema och Order By Fax i snabbloppet. Har vi tur med vädret tror jag vi kan matcha fjolårets publiksiffror på 21 275 besökare varav 15 700 kom på lördagen. Vi har aldrig haft så många sponsorer som i år och bygger en stor tältstad på banan. Nytt på Bergsåker är också en ny efterlängtad ljudanläggning som vi inviger på fredag.

Derbykval i V65 på Jägersro
Landets bästa fyraåringar samlas på Jägersro på tisdag för att göra upp om finalplatserna i Svenskt Travderby (sex kval) och Derbystoet (fyra kval). Stochampionatsvinnaren Vala Boko siktar mot Derbyt och möter bland annat Archipelago i sitt försök. Heta finalaspiranter är förstås också Commander Crowe, Megaman Neo, Benny Palema, Simb Chaplin och Alfons Brodde. Finalen körs söndagen den 2 september.

Läget just nu: fortsatt starka siffror
Omsättningen förra veckan nådde upp till 219,7 miljoner kronor och ackumulerat är omsättningen nu 7 448 mkr, vilket är + 6,2 % mot fjolåret. Lokomotivet V75 omsatte denna vanliga vecka 77,2 miljoner i svensk omsättning (+ 17,7 mkr) och möter kommande lördag på Bergsåker en jackpot som 2006 omsatte 79,3 mkr.

Framtidens Travsport höstens huvudfråga
På STC:s årsmöte i maj presenterade projektet Framtidens Travsport sin slutrapport med förslag till handlingsprogram för att skapa mer medel till de aktiva. STC:s styrelse sjösatte därefter omedelbart fem projekt som redan under 2008 kommer att stärka medlen till de aktiva.

Arbetet med Framtidens Travsport kommer även under hösten att vara huvudfrågan inom svensk travsport, som under derbyhelgen samlar styrelsen och förtroenderådet. Samtidigt startar STC, ATG och banorna tävlingsdagsplaneringen för 2008.

- STC och ATG har under den senaste tiden jobbat med att ta fram underlag till en ny tävlingsstruktur. Nästa år inför vi ett nytt tävlingsschema som innebär att cirka 70 tävlingstillfällen tas bort, men att ungefär samma antal lopp körs 2008 som i år. Tävlingsveckan kommer omfatta fler saxade tävlingsdagar i Live-miljö. Vi vill också förstärka Bergsåker som i förslaget kommer att tävla på fredagar, säger Ulf Hörnberg.

De övriga prioriterade projekten handlar om att ta fram ett nytt förslag till grundbelopp och fördelning, Året runt- och säsongsbanor, Shared Service Center (samordna ekonomi- och personaladministrativa stödfunktioner), och gemensamt sportsekretariat.
På torsdag möter STC basföreningarna och på fredag samlar travförbundet Framtidens Travsports referensgrupp för att diskutera det fortsatta arbetet.

- Referensgruppen hade ett starkt inflytande i Framtidens Travsport och det skall de ha även i arbetet med de prioriterade projekten. De har en mycket viktig funktion och ansvar att se till att vi snabbt kommer framåt med samsyn.

Referensgruppen kommer att få en delvis annorlunda roll, men fortsätta att vara en betydelsefull part, fortsätter Ulf Hörnberg.

Europaderbyt med 55 svenskar kvar
Efter den fjärde insatsen kvarstår 55 svensktränade hästar till Europaderbyt Grand Prix de l´U.E.T i år. Bland de mest namnkunniga kan nämnas Going Kronos, Simb Chaplin, Vala Boko och Benny Palema. Försök och final körs i år på norska Bjerke
den 10 respektive 24 oktober med 460 000 euro i prissumma. Se bilaga för anmälningslista.

Andreas Slätt från Färjestad till Solvalla
Solvalla förstärker på marknadsavdelningen genom att anställa Andreas Slätt. Andreas kommer i huvudsak att arbeta med företagsbearbetning och nyckelkundskontakter samt vara ansvarig för regionens ATG-ombud.

Andreas har sedan 2004 arbetat som marknadschef/försäljningschef på Färjestadtravet, men tar nu steget vidare till Solvalla där han kommer att börja sin anställning den 1 oktober 2007. Snart 35-årige Slätt har även erfarenhet som butiksförsäljare hos ett ATG-ombud och som projektledare i entreprenörskap och coaching.
Torsdagsgalopp på Jägersro

Denna vecka håller Jägersro i Torsdagsgaloppen, som fortsätter att visa fina omsättningssiffror. Förutom de fyra V4-loppen, som har 45 startanmälda hästar, rids ytterligare fyra lopp. Ett av V4-loppen är för 3-åriga hästar, medan de övriga är för 3-åriga och äldre hästar.

Utanför V4 rids ett spännande tvåårslopp, där hästen som nyligen satte nytt kvaltidsrekord, Egon, kommer till start. Jägersro svarar också för Lördagskomben/Trio.

Stjärnspäckad Söndagskomb/Trio
På söndag avgörs Norsk Derby, med bl a den överlägsne vinnaren av Svenskt Derby, Appel Au Maitre, på startlinjen. Detta lopp rids för sent för att bli svenskt Trio/komb-lopp. Trio/Komb är i stället Marit Sveaas Minnelöp, ett av Norges två Grupp 3-lopp och det med högst prissumma, 1,5 miljoner kr. Distansen är 1800 m och det är fullt i startboxarna, 15 startanmälda hästar. Fyra av dessa är svensktränade. Fredrik Reuterskiöld startar Jubilation, 2005 års galoppör i Sverige, och brodern Lennart Junior Crimson and Gold och Wazir, medan Täbytränaren Bendik Bö möter upp med skimmeln Maybach.

Från England kommer två gästhästar, Snoqualmie Boy från David Elsworths stall och European Dream från Richard Guest. Den tyske tränaren Uwe Ostmann startar Forthe Millionkiss. De danska färgerna försvaras av Fly Society, medan hemmanationen svarar för resten av startfältet. Bland de sju norsktränade hästarna märks främst superstoet Funny Legend. Även i fjol var Marit Sveaas Minnelöp trio/komblopp och svarade då för den högsta omsättningen under hela året.

Stjärnträff i England
I morgon tisdag rids ett av säsongens största Grupp 1-lopp i England. Det är Juddmonte International, som avgörs över drygt 2000 m på banan i York. Om förstapriset på ca 4,2 miljoner kr gör sju hästar upp. Förhandsfavoriter är Coomorestallets Dylan Thomas, som vann storlopp på Royal Ascot i juni, och derbyvinnaren Authorized. Den senare besegrades senast i Eclipse Stakes av Notnowcato som också startar och är mycket betrodd. Från Sydafrika kommer Asiatic Boy, som i våras vann UAE Derby i Dubai. Coolmorestallet möter upp med ytterligare två hästar, Duke of Marmelade och Son of Hiawatha, medan sjunde hästen är Hattan, vars tränare Clive Britain vunnit storlopp med många underskattade hästar.

Travriket
Travsporten gratuleras till filmen ”Travriket” som visades på söndagskvällen i Sveriges Television. Sådan god propaganda skulle galoppsporten också må bra av.

Av: Mats Fransson och Björn Eklund