Hästsportens hus

Nyheter från Hästsportens hus

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 15:56 CEST

Total enighet i förtroenderådet

Travsporten måste i en framtida spelmarknad ha minst samma andel av spelet som idag. Det bör i första hand ske genom travets eget spelbolag ATG och i andra hand i en licensierad marknad där licensierade bolag konkurrerar på lika villkor och att andra bolag stängs ute.

Den här gemensamma linjen ställde sig samtliga travbanor och de aktivas föreningar bakom när STC:s förtroenderåd möttes i Malmö under helgen.

- Det handlar om travsportens överlevnad i Sverige och om en näring som ger

28 000 människor jobb. Därför känns det numycket starkt att travets samtliga organisationer står eniga när spelmarknaden skall regleras på ett nytt sätt, säger STC:s ordförande Patrik Sandin.

Statens spelutredning läggs fram den 15 december. Den har som direktiv att presentera förslag till en reglerad spelmarknad som tar utgångspunkt från sociala skyddshänsyn.

- Vi har träffat spelutredningen. De har mycket god insikt i travsportens försörjningsmodell och vet vad vi vill, fortsätter Patrik Sandin.

På förtroenderådet ställde sig samtliga organisationer även bakom en presenterad handlingsplan inför kommande avtalsdiskussioner med staten som inleds under hösten.

Hög klass och hemmahopp på Skelleftetravets V75:a

Veckans V75-omgång avgörs på Skelleftetravet. Omgången är spelvänlig ut och innehåller några godbitar. I nyinstiftade Skellefteå Krafts Fyraåringspokal är finske derbytvåan Bob Hope ute efter de 200000 kronor som utgör förstapriset och i gulddivisionen, Malmloppet, möter Hot Tub, Robis Ingo och Lugdunum tre stycken vinstsugna hemmahästar.

- Omgången känns jätteintressant på förhand med hög klass, och det känns extra kul att det nya fyraåringsloppet lockat så bra hästar. För publikens del bjuder vi på ett nytt grepp då Lennart Forsgren kommer att vara expertkommentator och bistå vår referent Joakim Johansson under loppen. Om vädret är med oss hoppas vi på fler besökare än senast vi körde V75 i september, säger Skelleftetravets platschef Claes Broberg.

Många hemmaekipage i startlistorna och inte helt otänkbart med en hemmaseger på lördag?

- Det ser tufft ut, men vi har en handfull halvchanser kanske främst Rich'n Famous (V75-2) och Nickel Tabac (V75-4), avslutar Claes Broberg.

TV-tiderna på lördag:

TV4 Plus 14.00-14.30 Vinnare V75 Direkt

TV4 14.30-15.45 SuperTipslördag trav

TV4 Plus 15.45-17.00 Vinnare V75 Direkt

TV4 ca 18.15 SuperTipslördag med V75-sammandrag

Stjärnor på Solvalla

På Solvallas V64:a startar flera topphästar på onsdag. I V64-1, Locomites lopp, ska 3-årige Maharajah försöka ta ännu en seger på marschen mot kriteriet och i loppet efter möts de ett år äldre Adrian Chip, Nursery Rhyme och Xanthos Crown i Solvallaserien. På V64 avgörs även anrika C.Th.Ericssons Memorial, där flera hästar ur den äldre eliten gör upp. V64-omgångent avslutas med fina 3-åriga ston i Gay Gals lopp, V64-5, och ett intressant startfält i bronsdivisionsförsöket, V64-6.

Västerbo Paradise är tillbaka!

Obsegrade Västerbo Paradise är efter sjukdomsbekymmer äntligen tillbaka. När V65 avgörs på Åby på torsdag dyker travsveriges gunstling upp igen. Med tränaren Kent Knutsson i vagnen startar han i V65-1 och det är endast fem konkurrenter som inbjuder till strid i jakten på seger nummer 13.

Solvalla hyllar Sören Nordin

Travsportlegenden Sören Nordin avled natten till lördag 91 år gammal. Sören Nordin var en av världens främsta travtränare under ett halvt sekel. Han dominerade svensk travsport och hans framgångar fortsatte sedan i USA och i Italien. Sören Nordin har en stor del i den svenska travsportens utveckling till en av världens främsta. Sören var tränare, kusk, innovatör, konstruktör, kommunikatör, debattör och lärare i en och samma fantastiska person.

Sören Nordin hade Solvalla som hemmabana under sin tid i Sverige och där kommer hans minne att hedras under tävlingarna på onsdag.

Sören Nordin valdes förra året in som första medlem i travsportens Hall of Fame. Det finns mycket bra att läsa om och av Sören Nordin, som själv gav ut tre böcker om sin karriär: Spänn Banden kom ut 1959, Mitt Liv i sulkyn 1982 och Travet blev mitt Liv 2000 som i samarbete med Anders Ekberg är en omskrivning av de två tidigare böckerna och om travlegendens äventyr i USA och Italien 1980-1999.

Anders Ekberg skriver också mycket initierat om Sören och hans bröder Gösta och Gunnar under rubriken "Nordinarnas betydelse i svensk travsport". Den finns i nyligen utkomna STC/HNS-produktionen Travet i våra hjärtan - en antologi om sporten och spelet genom tiderna. Mer läsning kommer i Travronden som hedrar Sören Nordin och hans fantastiska karriär med ett stort minnesextra på fredag.

Organisationsutredning

På förslag av basorganisationerna och med stöd i Framtidens Travsport har STC:s styrelse beslutat om en organisationsutredning. En arbetsgrupp skall ta fram förslag på direktiv och planläggning för arbetet.

Inriktning mot vaccinationsobligatorium

STC:s styrelse har tagit ett inriktningsbeslut om att återinföra obligatorisk vaccination mot A2-influensa. STC:s kansli skall nu ta fram förslag om genomförande och regelverk. Genom ett obligatorium harmoniserar vi oss med övriga EU och skyddar travsporten mot utbrott där nuvarande isoleringspolicy och vaccinationsstatus visat sig vara oacceptabel ur smittspridnings- och djurskyddsynpunkt.

Läget just nu: spel och publik

Spelet på hästar i Sverige håller fortsatt god fart. Totalt gav veckan 241,1 miljoner kronor, vilket är en ökning med 12,1% jämfört med förra veckan, en jämförelse som dock haltar, men även om man likställer derbyvecka mot derbyvecka var gångna period positiv. Ackumulerat är omsättning nu 8 247 Mkr, vilket är + 1,1 % jämfört med fjolåret.

Publikstatistik för det första halvåret, uppdelat efter både och bana och spelkoncept, ligger klar och finns i bifogad fil liksom total publik till och med augusti.

Totalt har travsporten räknat in 1013 468 besökare under årets första åtta månader. Det ger ett publikgenomsnitt på 1800/tillfälle vilket är en nedgång med 65 besök/tillfälle jämfört med 2007. Som vanligt gäller att läsa statistiken med försiktighet. Stora förändringar har ofta naturliga förklaringar.

USA-rapport: Äntligen ett förslag att sätta stopp för hård drivning

Äntligen finns en ljusning i sikte inom amerikansk travsport för att vända synen på drivning, som är den ledande orsaken till att majoriteten av amerikaner anser travtävlingar motbjudande. Drivningen i loppen har länge varit den mest kontroversiella bedömningsgrunden av sportens image bland besökare och allmänhet. Läs Ingvar Bergs USA-rapport i sin helhet i bifogad fil.

Täbys största tävlingsdag på söndag med V65-jackpot

Det ena storloppet följer det andra när Täby Galopp på söndag tar hand om V65. Riksspelet avslutas med de europeiska Grupp 3-loppen Täby Open Sprint Championship och Stockholm Cup International med 1 050 000 respektive 1 100 000 kr i prissumma. I sprinten är 14 hästar startanmälda och i Cupen 11, däribland de skandinaviska essen Appel Au Maitre och Peas And Carrots, som var etta respektive tvåa i loppet i fjol.

Dessvärre blir det inget engelskt gästspel, eftersom topptränaren Mark Johnston i sista stund valde att resa till ännu mer lukrativa löpningar i Turkiet.

De preliminära startlistorna tyder på att V65 också kommer att innehålla två listed races, Coolmore Matchmaker Stakes och Nickes Minneslöpning, vidare Amacitalöpning för de bästa tvååriga stona och Täbys eget skandinaviska derby, Scandinavian Classic Challenge. I det sistnämnda gör Tertio Bloom sin första start sedan andraplatsen i Svenskt Derby för en månad sedan.

I programmet ingår också en arabhästlöpning med 200 000 kr i prissumma - i denna startar europeiska gästhästar - och hinderlopp.

Sammanlagt ska prispengar på nära 4 miljoner fördelas. På V65 är det jackpot där 6 rätt kan ge 6 miljoner till en vinnare och där man spelar om 1,9 miljoner i femrättspotten.

Stora startfält vid Torsdagsgaloppen

Täby Galopp tar också hand om Torsdagsgaloppen. I V4-loppen är 46 hästar startanmälda. I den inledande guldhandikapen gör sparsamt startande Ellicat - Årets Häst 2006 - en spännande start. Hon har toppvikten 63 kilo men möter enklare motstånd än vad hon är van vid. Efter V4 rids två löpningar för tvååringarna.

Heldag i Göteborg på lördag

Gott om hästar är det också på lördag, när Göteborg Galopp anordnar årets näst sista tävlingsdag. Sammanlagt är 85 hästar startanmälda.

Huvudnumret är Göteborgs Hösthandikap med 110 000 kr i prispengar. 14 hästar är statanmälda och kvaliteten hög. Loppet utgör Lördagskomben/Trio.

Jägersro inleder galoppveckan

Även Jägersro tävlar denna vecka. Det sker redan tisdag kväll, då travarna efter derbyhelgen vilar. Jägersro bjuder på åtta intressanta löpningar. Huvudloppet är treåringarnas största sprinteruppgörelse, Rosengårdlöpning, med ett förstapris på 139 000 kr. 12 hästar möter upp. Vassast är kanske de norska gästerna Hansinger och Simian vid sidan av dansktränade men svenskägde Master Chef.

I en guldlöpning startar nyblivne vinnaren av Grupp 3-loppet Scandinavian Open Championship, Chinese Mandarin.

Fredrik Johansson tvåa i Tyskland

Fredrik Johansson red på söndagen på nytt fjolårets tyske derbyvinnare Adlerflug. Det skedde i grupp 1-loppet Grosser Preis von Baden-Baden, men ekipaget denna gång fick nöja sig med andraplatsen bakom årets tyska derbyvinnare Kamsin. Om Adlerflug kommer till start i Prix de l'Arc de Triomphe om en månad är ännu ovisst.

I Baden-Baden noterades också en svensk vinst, då familjen Michaneks svenskfödde Lavirdan vann en s.k. Seejagtrennen, en steeplechase som delvis rids i vattnet. Niklas Lovén red.

Öppet hus på Strömsholm

Klockan 10.00-15.00 nu på lördag är det öppet hus på Ridskolan Strömsholm. Under dagen hålls ett antal uppvisningar, föreläsningar och guidade turer. Programmet är laddat med till exempel uppvisningar med galoppörer och islandshästar och det hålls hopp- och dressyrclinics. Dagen arrangeras i samarbete med Strömsholmakademien som är en sammanslutning av företag och organisationer, som stödjer bevarandet och utvecklingen av Strömsholm. ATG ingår i Strömsholmsakademien och finns också på plats under dagen.

För mer om programmet se www.stromsholm.com.