Svensk Israel-Information

Nyheter från Israel: Ett vaccin som kan hämma cancer och ett dopp i Döda havet kan hjälpa diabetiker

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2011 18:27 CET

MEDICINSKA NYHETER  FRÅN ISRAEL

Ett vaccin som kan hämma cancer
Just nu testas ett vaccin mot multipel myelom vid Hadassah University Medical Center i Jerusalem. Det kallas ImMucin och har utvecklas av Vaxil BioTherapeutics Ltd. i Nes Ziona. Vaccinet ska reaktivera kroppens egna T-celler som inaktiverats av cancercellerna och därmed hålla cancern i schack. ImMucin är ett syntetiskt biologiskt ämne som baseras på en drogplattform kallat Vaxhit som tillverkaren säger kan skräddarsys efter den cancer man vill påverka. Nittio procent av alla cancertyper men även infektioner som t ex tuberkulos, ska kunna påverkas. Det kan ta upp till sex år att få ut vaccinet på marknaden men när så sker hoppas man kunna tackla både bröstcancer och prostatacancer. Forskaren bakom ImMucin är företagets grundare Dr. Lior Carmon, ursprungligen immunolog vid Weizmanninstitutet. Vaxil startades 2006, har en personal på fem personer och kommer inom kort att fusioneras med ett israeliskt börsnoterat företag Sheldonco. Israel21c 6 november 2011. Vetenskapliga artiklar HÄR

Ett dopp i Döda havet kan hjälpa diabetiker
En ny studie som genomförts på Ben Gurion-universitetets fakultet för vårdvetenskap kan ge diabetespatienter nytt hopp. Studien, som genomförts på patienter med typ 2-diabetes, visar att en kort simtur i Döda havets salta vatten kan sänka blodsockernivån och förbättra diabetikerns medicinska tillstånd. Israeliska statens turistbyrå 28 oktober 2011.

Källa: Från den ljusa sidan http://www.zionit.se/ljusasidan/

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.