Svenska Turistföreningen, STF

Nyheter i STFs vinterutbud 2003/2004

Pressmeddelande   •  Okt 30, 2003 13:39 CET

Sänkta priser på paketresor
En nyhet för i år är att STF har sänkt medlemspriserna på ett antal paketresor som inkluderar både transport och boende. Ett exempel på detta är paketresan till Abisko för priset 3 495 kronor, som inkluderar fyra nätter med halvpension på Abisko Turiststation, liftkort och flyg till och från Kiruna. Priset för en paketresa till Kebnekaise är 2 895 kronor. Då ingår fem nätter med halvpension på Kebnekaise Fjällstation, tågresa i liggvagn Stockholm–Kiruna samt busstransfer till Nikkaluokta.

Kebnekaises sydtopp på vintern
Kebnekaises sydtopp smälter och snart är nordtoppen kanske högre. I vinter finns det chansen att bestiga sydtoppen medan den fortfarande är högst i Sverige. Arrangemanget vänder sig till duktiga skidåkare som är vana att åka offpist. Deltagarna får räkna med en tuff topptur med 1 400 höjdmeters stigning och massor av häftiga vyer och läcker skidåkning under nedfärden.

Valborg i Kebnekaise
Fira valborg i en annorlunda miljö! Det blir en riktig liten majbrasa, tal till våren och storslagen natur med underbar vårskidåkning. Man väljer själv om man vill göra egna turer i området eller följa med på de arrangerade dagsturerna. I arrangemanget ingår helpension med trerättersmiddagar.

Skidbestigningshelg för tjejer i Sylarna
I det här arrangemanget som vänder sig till enbart tjejer väntar mycket skidåkning, fjällsäkerhet i både teori och praktik, utrustningstips och trevliga kvällsarrangemang. Parallellt går en liknande kurs för enbart killar. Arrangemanget är märkt med ”Naturens Bästa”.

Telemark steg 3 i Sylarna
Arrangemanget anordnas i ett spännande fjällmassiv med tre toppar över 1700 meter, flera glaciärer och vassa kammar. Det här är kursen för dem som åkt mycket telemark tidigare och vill söka nya utmaningar, fördjupa sin lavinkunskap och lägga härliga spår i högalpin terräng.

Snöskovandring i järvland, Vålådalen
Snöskovandring är ett annorlunda sätt att färdas i vildmarken. Tyst rör sig deltagarna genom gamla urskogar, ser ut över mäktiga fjällvidder, njuter av kokkaffe och lär sig mer om djur och natur. Med lite tur får de se spår efter järv och lo, lyssna till slagugglan och fascineras av sprakande norrsken. Arrangemanget leds av Annika och Torkel Ideström och är märkt med ”Naturen Bästa”.

Knivmakarvecka med jakt och fiske i Saxnäs
Den här veckan vänder sig till dem som vill lära sig knivslöjdandets ädla konst i kombination med jakt och fiske. Dagarna tillbringas utomhus där ripsnarning och isfiske hör till aktiviteterna. Området är känt för sina fina fiskevatten med strömmande vattendrag, sjöar och tjärnar. Eftermiddagarna och kvällarna tillbringas i slöjdlokalen för att tillverka egna bruksknivar.

Sju olika vinterfjällkurser
Många som tycker om att fjällvandra på sommaren undviker fjällen på vintern på grund av bristande erfarenheter och osäkerhet. STF har därför utökat antalet kurser för dem som söker grundläggande fjällkunskap och vill lära sig att vistas i fjällen på ett roligt och säkert sätt. Totalt finns sju olika vinterfjällkurser. De arrangeras på fjällstationerna i Abisko, Kebnekaise, Saltoluokta, Storulvån och Vålådalen samt på STF Vandrarhem Storvallen/Storlien.

Läs mer om samtliga STFs kurser, arrangemang och anläggningar.

Fria pressbilder från STFs vinterutbud finns i bildarkivet.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Krüger, informatör STF, tel 08-463 21 86 eller
070-343 21 86, e-post johan.kruger@stfturist.se
Pelle Andersson, informationschef STF, tel 08–463 21 37,
e-post pelle.andersson@stfturist.se

Fakta om STF
Svenska Turistföreningen (STF) är en av Sveriges största ideella organisationer med närmare 340 000 medlemmar. Känn ditt land har genom åren varit det genomgående temat när organisationen erbjuder natur- och kulturupplevelser. I verksamheten finns 315 vandrarhem, nio fjällstationer och ett 40-tal stugplatser i väglöst land i svenska fjällen. STF har också en reseverksamhet, ett förlag och ger ut medlemstidningen Turist. Lokalt anordnas aktiviteter i 84 föreningar. STF har sitt kansli i Stockholm, tel 08-463 21 00.