Kistamässan

Nyheter lanseras på Rum & Trädgård

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2010 16:43 CET

Under det djupa snötäcket som vilar över vårt avlånga land spirar lökar och knoppar, redo att brista ut. Först ut att möta våren är Rum & Trädgård på Kistamässan som arrangeras den 11-14 mars 2010. Rum & Trädgård bjuder på en kombination av inredning för uterum med möbler, inredningsaccessoarer, textilier, belysning och allt för trädgården med växter, blommor, lökar, fröer, trädgårdsmaskiner, redskap. Här visas trendigt och klassiskt i en härlig blandning.

Spännande nyheter och produktlanseringar på mässan
Hasselfors Garden som med sina nya produkter fokuserar på den egna odlingen och köksträdgården lanserar fyra olika Trädgårdslider, en Odlingsbänk, ett Buskstöd, tre olika varianter av Trampsten i ljusgrå och mörkgrå betong samt stöd och skydd för trädet. Det blir även två boklanseringar på mässan - författaren Kerstin Engstrand med boken Nybörjarens Lata Trädgård och Peter Englander med boken Livet i Solen. De båda kommer även att hålla föredrag under mässdagarna. Riktigt spännande blir det när Husqvarna avtäcker och inleder sin globala lansering av en ännu så länge hemlig produkt på Rum och Trädgård.

Förra årets prototyp nu i produktion
- På förra mässan lanserades Guldkannan Towa, en kombinerad potta och vattenkanna, av designern Åsa Lövberg. Det som då var en prototyp utan finansiering är på mindre än ett år en produkt som produceras för marknaden och där även intresse från exportmarknaden finns, berättar Yvonne Dahlén, projektledare för Rum & Trädgård.

Guldkannan Towa vann utmärkelsen Bästa miljönyhet av nyhetssajten Miljöinnovation i december månad. På Rum och Trädgård kommer Guldkannan Towa att finnas till försäljning.

Näring och inspiration för alla blomsterdrömmar
En viktig del av mässkonceptet är att förutom att vara en bred marknadsplats även ge näring åt de trädgårds-drömmar som odlats under den mörka vintersäsongen och som sen ska förverkligas till våren. Därför satsar Rum & Trädgård stort på inspirationsutställningar. En nytillkommen inspiratör på mässan är den omtyckte trädgårdsprofilen Hannu Sarenström, som ger oss tidiga vårkänslor med ett antal installationer på temat In Våribus.

- Det blir en känsla av ögonfröjd med snödroppar och andra tidiga vårtecken, susningar av sommar-längtan i jungfruliga björkar och andra juveler från trädgård och grönsaksland, berättar Hannu Sarenström.

Hannu är en flitig gäst i TV-programmet Gröna rum och har ett flertal trädgårdsböcker i bagaget. Den vanligaste frågan han får från människor är var han får sin inspiration från.

- Det är i mötet med andra trädgårdsentusiaster som mina idéer föds. Därför ser jag fram emot att få möta besökarna på plats och förmedla min dröm om hur livet i trädgården också kan vara, säger Hannu som kommer att finnas på Rum & Trädgård under mässdagarna.

Vid frågor vänligen kontakta;
Yvonne Dahlén - projektledare Rum & Trädgård
Tel: 08-506 650 33, e-post: yvonne.dahlen@kistamassan.com

LADDA NER PRESSMEDDELANDET HÄR >>

BESÖK WWW.RUMOCHTRADGARD.SE >>

TILL PRESSARKIVET >>

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kistamässan - Sveriges mest centrala mäss- och eventanläggning - är strategiskt placerad i hjärtat av den företagsexpansiva regionen Kista Science City. I de nybyggda lokalerna om totalt 15 000 kvm har anläggningen kapacitet att arrangera mässor, genomföra kongresser och konferenser, events och konserter och allt annat som en flexibel möteslokal kan erbjuda. Den direkta anslutningen till E4, pendeltåg och tunnelbana gör Kistamässan lättillgänglig oavsett färdmedel och närheten till Arlanda och Bromma flygplats skapar gynnsamma förutsättningar även för långväga och internationella kontakter.