Finnair

Nyheter och erbjudanden från Finnair

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2019 12:26 CEST

Finnair var det första flygbolaget i Europa som började flyga med Airbus A350 XWB. Idag har Finnair 13 stycken A350. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projecs lista, The Leadership Index. Finnairs långdistansflotta består enbart av Airbus flygplan. Finnairs A350 är 25 procent mer bränsleeffektiva än den tidigare generationens flygplan och har en ljudnivå som ligger hela 16 decibel under det aktuella standardkravet.

Finnair ökar frekvensen till Peking

Snart slår Peking upp portarna till den nya och påkostade flygplatsen Beijing Daxing International Airport. Flygplatsen blir en av de största i världen. I och med detta kommer Finnair att utöka sitt linjenät i Kina – till just Daxing. Från och med november 2019 kommer Finnair att flyga till Beijing International Airport tre gånger i veckan.
Den 30 september öppnar Beijing Daxing International Airport och redan den tredje november börjar Finnair flyga dit. Rutten kommer att opereras av Airbus A330 och kommer att ha avgångar måndag, onsdag och söndag. Dessa avgångar är tillägg till Finnairs dagliga flyg till Beijing Capital Airport.
– Vi är stolta över att snart kunna erbjuda ännu bättre förbindelser mellan Peking och våra 100 destinationer i Europa. Vårt mål är att fortsätta öka vår närvaro i Kina. Nya Beijing Daxing International Airport kommer att bli en central knutpunkt för internationellt resande till och från Kina. De nya rutterna kommer därmed göra resandet för våra kunder ännu smidigare.
– Vi är tacksamma för det stöd vi fått från både myndigheter och partners för att öppna de nya flighterna till Daxing, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Skytrax: Finnair Norra Europas bästa flygbolag 2019

För tionde året i rad har Finnair utnämnts till Nordeuropas bästa flygbolag av Skytrax vid World Airline Award, som hölls den 18 juni på Paris Air Show. Skytrax World Airline Awards baseras på en oberoende undersökning av över 21 miljoner passagerare genomförd mellan september 2018 och maj 2019. Över 300 flygbolag deltog i enkäten."Vi är verkligen stolta och hedrade att få detta högt respekterade pris för det tionde året i rad", säger Finnairs Skandinavienchef Robert Lönnblad. "Denna utmärkelse är en tydlig demonstration av det dedikerade arbetet vårt team gör för att erbjuda våra kunder en jämn och bekväm reseupplevelse."

Finnairs nya linje till Trondheim har redan blivit en succé

Den 3 juni hade Finnair premiär för den nya linjen till Trondheim från Helsingfors. Ivar Vigdenes, Ordfører Stjørdal Kommune och Robert Lönnblad, General Manager Scandinavia invigde. Foto: Avinor Trondheim.
Finnairs nya linje till Trondheim, som hade premiär den 3 juni, har redan blivit en succé. Finnair flyger fem gånger i veckan året runt från Helsingfors till Trondheim. Restiden från Helsingfors till Trondheim i norra Norge är 1 timme och 50 minuter och från Stockholm 3 timmar och 20 minuter. Det finns även förbindelser från Köpenhamn. Finnair flyger numera till fyra destintioner i Norge: Oslo, Bergen, Trondheim och Tromsö, den senare har fyra avgångar per vecka. Vissa avgångar sker i samarbete med det norska flygbolaget Wideroe, som flyger med Dash-8 Q400 flygplan.

Finnair utökar sina linjer till och inom Kina

Finnair fortsätter expansionen både till och inom Kina. Från den 30 oktober utökar Finnair linjen till Guangzhou och erbjuder resor till den kinesiska staden två gånger i veckan året runt. Dessutom inleder Finnair två nya samarbeten tillsammans med Juneyao Air och China Southern. Genom de nya codeshare-avtalen adderas flera nya destinationer till Finnairs nätverk i Kina. Med bra förbindelser från Finnairs skandinaviska destinationer.
Juneyao Air flyger Airbus. Foto: Juneyao Air
Finnair har flyttat till nya Terminal 2 i Guangzhou, vilket kommer att underlätta samarbetet med Finnair och China Southern, som började den 1 juni 2019. Passagerare kan enkelt ansluta till flyg från Guangzhou till Changsha, Chongqing, Hangzhou, Nanjing, Sanya, Wenzhou, Xiamen och Xi´an. Från och med den 28 juni 2019 kommer Finnairs kunder att ansluta till Juneyao Air från Shanghai till Harbin, Shenyang, Dalian, Qingdao, Xi´an, Chongqing, Kunming, Xiamen och Fuzhou.Samarbetet kommer även innebära att Juneyaos rutter mellan Nanjing och Xi´an samt Chongqing och Zhangjiajie läggs till. Samtidigt adderas Juneyao Air till Finnairs rutt mellan Shanghai och Helsingfors samt Finnairs inrikesflyg från Helsingfors till Ivalo, Rovaniemi, Kemi, Kuopio och Uleåborg.
China Southern flyger Boeing. Foto: China Southern
– Vi välkomnar samarbetet med såväl China Southern som Juneyao Air och är glada över att kunna erbjuda våra kunder fler destinationer och smidiga förbindelser i Kina. Det finska Lappland har blivit ett mycket populärt resmål för kinesiska turister och det känns roligt att vi kan förbättra kommunikationen ytterligare mellan Kina och Europa, avslutar Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Finnair ökade +13 % i maj 2019 till 1.295.300 passagerare

Under maj månad 2019 flög 1,295,300 passagerare med Finnair, en ökning med +13 %, jämfört med föregående period 2018. Antalet passagerrare till Asien ökade med +9,9%, Nordamerika +30,9% och Europa +15,2% samt inrikes i Finland med 3,5%.

Finnair fyller 50 år till New York och 95 år till Stockholm

I år firar Finnair 50 års jubileum (1969) till New York. Finnair firar detta med reklam på de klassiska gula taxibilarna i New York. Finnair firar också jubileum till Sverige. Den första flygningen genomfördes (1924) till Stockholm alltså för 95 år sedan.

Finnairs nyrenoverade lounge i Non–Schengenområdet

Första fasen av Finnairs upprustning av Loungen i Non–Schengenområdet på Helsingfors flygplats har avslutats. Den helt nyrenoverande "Platinum Wing Loungen", med plats för 320 gäster, är nu redo att erbjuda en kraftigt förhöjd loungeupplevelse för Finnairs kunder. En lounge i absolut internationell toppklass.

Ladda ner Finnairs nya App så blir det enklare boka din stol

Du som har Finnairs App - läs det här. Nu har Finnair uppdaterat IOS-appen, så det blir ännu enklare att boka din stol ombord i förväg. Finnairs mobilapp har över 300.000 aktiva månatliga användare. Appen har laddats ner över 1,5 miljoner gånger.

Finnair satsar på kostnadsfria ljudböcker ombord

Finnair utökar underhållningsutbudet ombord under sommarsäsongen maj–augusti. Nu kan du lyssna på ljudböcker på alla Finnairs Airbus-flyg med internetanslutning inom Europa och till/från interkontinentala destinationer. Du får tillgång till ljudböckerna kostnadsfritt via Nordic Sky-portalen. Nordic Sky är en kostnadsfri portal som du har åtkomst till ombord med din egen enhet.

Finnair störst i Norden till Ryssland – upp till 5 destinationer

Emiratet i St. Petersburg är ett av världens främsta konstmuseum.
Inget annat nordiskt flygbolag har fler avgångar till Ryssland än Finnair – upp till 7 avgångar per dag till Moskva. Det innebär dagliga flyg från transitvänliga Helsingfors flygplats till Moskva och Sheremetyevo-flygplatsen. Lägg därtill nonstopflyg till ryska storstäder som St.Petersburg upp till fyra flyg per dag, Jekateringburg upp till 4 gånger per vecka, Kazan 3 gånger per vecka och Samara 2 gånger per vecka under sommaren 2019. Med bra förbindelser från Finnairs skandinaviska destinationer.

Till Australien med Finnair & oneworld

Melbourne by night.
Nu är det hög tid att boka vinterns biljetter till Australien. Finnairs och Qantas mångåriga samarbete till Melbourne, Brisbane, Perth, Adelaide och Sydney via Singapore och Bangkok har blivit en framgång. Med bra förbindelser från Finnairs skandinaviska destinationer. Flyg från Helsingfors och vidare till "Down under". Qantas flyger exempelvis två gånger om dagen mellan Singapore och Sydney. Finnair och Qantas ingår i flygalliansen oneworld.

Sommarhälsning från Finnair!

Vi på Finnair i Sverige, Norge och Danmark önskar alla våra kunder och leverantörer en riktig lång och härlig semester med mycket sol, bad och avkoppling.
Med vänlig hälsning Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair.

Missa inte Finnairs specialpriser till Asien och Japan!

Specialpriser i Economy class från Stockholm. Visa alla erbjudanden>>

Specialpriser i Business class från Stockholm. Visa alla erbjudanden>>

Finnair fakta 2019

Finnair flyger till 19 städer i Asien från Helsingfors: Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Guangzhou, Hongkong, Ho Chi Minh City (Vintertid), Krabi (Vintertid), Phuket (Vintertid), Nagoya, Tokyo, Osaka, Seoul, Fukuoka (Sommartid 2019), Sapporo (Vintertid), Shanghai, Nanjing, Singapore, Xi´an (Sommartid 2019).
Med smidiga förbindelser från: Stockholm (Arlanda & Bromma), Göteborg, Köpenhamn, Billund, Oslo, Bergen, Umeå, Malmö, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Ängelholm/Helsingborg, Växjö, Halmstad och Åre/Östersund.
Finnair flyger fler än 90 gånger i veckan mellan Sverige och Finland: Måndag till fredag upp till åtta gånger per dag från Arlanda och upp till fem gånger per dag från Bromma. Från Göteborg upp till fyra gånger per dag. Lägg därtill samarbetet med BRA från Umeå till Helsingfors.
Danmark, Norge & Island: Köpenhamn, Billund, Helsingfors och Oslo Helsingfors flera avgångar per dag. Bergen Helsingfors dagligen och Tromsö Helsingfors tre gånger per vecka och Trondheim Helsingfors 5 gånger per vecka. Reykjavik Helsingfors flera avgångar per vecka.

Inrikes Finland bl.a. till Kuusamo, Uleåborg, Rovaniemi, Tammerfors, Vasa, Karleby (Kokkola), Ivalo, Kemi, Jyväskylä, Kuopio, Kajana (Kajaani), Joensuu.

Ny destination i USA: Ny flyglinje från Helsingfors till Los Angeles from 31 mars 2019. Finnair flyger året runt från Helsingfors till New York.

Vinterperioden2019-2020 till Miami upp till tre gånger per vecka, Till Dominikanska Republiken: Puerto Plata och Punta Cana en gång per vecka. Havanna två gånger per vecka.

Sommarperioden2019 Helsingfors till Chicago upp till daglig förbindelse under perioden 1.4 - 26.10.2019 och San Francisco upp till fyra avgångar per vecka under perioden 10.4 - 25.10.2019.