Nigabs pressrum

Nyheter på Systembolaget: GlenDronach - single caskbuteljeringar

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 15:17 CET

Nu släpps ett antal av GlenDronachs single caskbuteljeringar i Sverige. Dessa fåtal flaskor finns i beställningssortimentet från den 1:a december.

Art nr        Namn                                        År       Antal    Pris Systembolaget
48602301    GlenDronach 39YO Cask 489      1971    12       3 069,00 kr
48602401    GlenDronach 38YO Cask 718      1972    12       2 816,00 kr
48602501    GlenDronach 31YO Cask 1040     1978    12       1 999,00 kr
48602601    GlenDronach 20YO Cask 3315     1989    12       1 089,00 kr
48602901    GlenDronach 20YO Cask 2621     1990    12       1 109,00 kr
48602701    GlenDronach 18YO Cask 3182     1991    12          969,00 kr
48602801    GlenDronach 17YO Cask 529       1993    12          969,00 kr

GlenDronach, som betyder björnbärsdalen, är beläget i Forguedalen. Forntida stenhus med kullerstensgårdar breder ut sig på båda sidor av bäcken Dronac Burn, där de omgivande kullarna och skogarna bildar en överdådig kuliss.

Enligt mångas åsikt är det ett av de mest oförstörda destillerierna i Skottland och produktionen sköts i stora drag på samma sätt som 1826. Man gör samma ursprungliga mycket sherrylagrade single malt whisky som destilleriet gjorde från början.

Nämnas kan att John Duff (1842) som byggde BenRiach och Longmorn, arbetade på GlenDronach I början av sin whiskybana. Han lämnade GlenDronach för att ge sig ut i världen och försöka starta destillerier i både Sydafrika och USA, detta utan framgång, innan han återvände och fullföljde sin vision med BenRiach och Longmorn.

The Glendronach Distillery köptes av The BenRiach Distillery Company Ltd från Pernod Ricard i augusti 2008. BenRiach Distillery Company Ltd bildades 2004 efter förvärvandet av BenRiach (även det från Pernod Ricard) och är privatägt av tre personer: whiskyveteranen och master blender Billy Walker och de två sydafrikanska whiskyentrepenörerna Geoff Bell och Wayne Kieswetter.

Vill du vet mer är du välkommen att kontakta:
Jonas Olsson
AB NIGAB
jonas@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.