Nigabs pressrum

Nyheter på Systembolaget: Kanonkop Pinotage 2000

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 12:16 CEST

”Kanonkop, where the big guns roar”
Namnet Kanonkop kommer ursprungligen från ordet kopje (höjd), från vilken kanonerna avlossades från under 1600-talet för att varsko bönder på ett stort område att fartyg från Europa på sin väg till fjärran östern hade angjort kusten för ett stopp vid Kapstaden.

Dem lastade då sina kärror, spände för med sina oxar och for iväg till Kapstaden för att sälja sin skörd, som mestadels var färsk frukt och grönsaker, till sjömännen som varit på sjön i många månader.

Geografin
Området som Kanonkops vingårdar ligger i är på de nedre slänterna av berget Simonsberg i Stellenbosch. Egendomen ligger mellan Stellenbosch och Paarl på väg R44 i området Simonsberg, som även kallas “red wine bowl” av Sydafrika. Egendomen är på 125 hektar varav 100 hektar är planterande med vinstockar. Förutom den fantastiska jorden får även vingården svala vindar från havet och långa sommardagar som gör den idealiskt att odla vin på.

Jordmånen är mestadels röd granit och ”hutton”, med mycket lera i sig, som gör att vattnet stannar kvar länge i jorden. Cirka sju procent av vingårdens jordmån består av ”pinedene” som är mycket våt på vintern men torkar ut helt på sommaren. Denna utgör ett mycket bra komplement i vingården.

Egendomen har ett ypperligt rödvinsklimat. De svala vindarna från False Bay tillsammans med varmt inlandsklimat. Dessutom kommer de 605 millimeter regn mestadels under vintern vilket gör mognadsprocessen och skörden enklare och bättre.

Vingårdarna ligger mellan 60 och 120 meter över havet med de flesta sluttningarna åt sydväst, som är det mest eftertraktade väderstrecket här.

Kanonkop Pinotage 2000
Druvor: pinotage
Ålder på stockarna: 55 år
Område: Stellenbosch
Vinifikation: vinet jäste i stora cementtankar vid 28 grader.
20% av vinet genomick malolaktisk process.
Lagring: 14-16 månader
Fat: franska ekfat
Art nr: 9460401
Volym: 75 cl
Pris: 259 kr
Lansering: 2010-11-01

Vill du vet mer är du välkommen att kontakta:
Jonas Olsson
AB NIGAB
jonas@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.