Nigabs pressrum

Nyheter på Systembolaget: Tokara Chenin Blanc 2008

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 12:56 CEST

Tokara Winery är en skapelse av affärsmannen GT Ferreira. Tokara är vackert beläget i Helshoogtepasset, på Simonsbergs sluttning ovanför Stellenbosch, och har en mycket spektakulär arkitektur. Bland annat har man vad som troligtvis är Sydafrikas (och kanske hela världens) största ”krukväxt” – en magnifik ek på gårdsplanen som är innesluten i en jättelik betongkruka, vars utsida man kan beskåda från källaren. Tokara har sitt namn efter GT Ferreiras barn – Thomas och Kara.

Vinmakare
Miles Mossop, en av Sydafrikas främsta vinmakare, med universitetsexamen i både geologi, kemi och oenologi. Han har dessutom gjort vin i både USA, Australien och Europa.

Övrigt
Trots att GT Ferreira köpte egendomen Tokara redan 1994, släpptes de första vinerna under namnet Tokara först i september 2005. Man ville vänta med att släppa vinerna under namnet Tokara tills vingårdarna gav tillräckligt med druvor av den extremt höga kvaliteten man krävde.

Tokara Chenin Blanc 2008
Druvor        chenin blanc
Ålder på stockarna    25-33 år
Jordmån        granit
Område        Stellenbosch och Paardeberg
Vinifikation    ”skincontact” 5 timmar vi 10 grader C
vinet är fatjäst med naturlig jäst i tre veckor
Lagring        9 månader på ekfat med jästfällning
Fat        ranska ekfat varav 18% nya
Art nr        215901
Volym        75 cl
Pris        129 kr
Lansering     2010-10-01

Vill du vet mer är du välkommen att kontakta:
Jonas Olsson
AB NIGAB
jonas@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.