Nigabs pressrum

Nyheter på Systembolaget: Tokara - toppviner från Stellenbosch-Sydafrika

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 16:37 CET

Tokara Winery är en skapelse av affärsmannen GT Ferreira. Tokara är vackert beläget i Helshoogtepasset, på Simonsbergs sluttning ovanför Stellenbosch, och har en mycket spektakulär arkitektur. Bland annat har man vad som troligtvis är Sydafrikas (och kanske hela världens) största ”krukväxt” - en magnifik ek på gårdsplanen som är innesluten i en jättelik betongkruka, vars utsida man kan beskåda från källaren. Tokara har sitt namn efter GT Ferreiras barn - Thomas och Kara.

Vinmakare
Miles Mossop, en av Sydafrikas främsta vinmakare, har universitetsexamen i både geologi, kemi och oenologi. Dessutom har han arbetat som vinmakare i både USA, Australien och Europa.

Trots att GT Ferreira köpte egendomen Tokara redan 1994, släpptes de första vinerna under namnet Tokara först i september 2005. Man ville vänta med att släppa vinerna under namnet Tokara tills vingårdarna gav tillräckligt med druvor av den extremt höga kvaliteten man krävde.

Tokara  Director’s Reserve White 2008
Druvorna kommer från Tokaras egen vingård och skörden startade med sauvignon blanc mellan den 8:e och 18:e februari  medan semillion skördades den 25 februari. Druvorna pressas och musten vilar över första natten. Därefter jäses musten på ekfat under 15 dagar varav 20% av faten är helt nya. Semillonvinet genomgår den malolaktiska processen på faten medan sauvignon blancvinet inte gör det. Vinerna lagrades 9 månader på ekfat tillsammans med sin jästfällning och buteljerades i december 2008.

Tokara  Director’s Reserve Red 2006
Dessa druvor kommer även de från Tokaras egen vingård på sluttningen av Simonsberget och endast de bästa lägena har använts till detta vin. Vädret 2006 var ovanligt varmt och torrt vilket resulterade i mycket små druvor med hög koncentration. Druvorna skördades mellan den 8:e mars och 3:e april och sorterades innan de krossades och fördes över till stora ståltankar. Här genomgick vinet den första kalla macerationen i fem dagar innan den spontana jäsningen startade utan tillsats av kultiverad jäst. Vinet jäste både i ståltank och stora träståndare och ”hatten” pumpades runt tre gånger per dag under jäsningen. Sedan lades vinet på ekfat för den malolaktiska processen och lagrades där i 12 månader på 96% nya franska ekfat. Under denna tid tappades vinet om mellan faten fem gånger och buteljerades i januari 2008 efter klarning med äggvita.

Tokara  Director’s Reserve White 2008
Druvor: 72% sauvignon blanc, 28% semillon
Art nr: 9485101
Volym: 75 cl
Antal: 360 fl
Modul SB: T6
Pris: 169 kr
Lansering: 2010-12-01

Tokara  Director’s Reserve Red 2006
Druvor: 82% cabernet sauvignon, 10% petit verdot och 8% merlot
Art nr: 9488201
Volym: 75 cl
Antal: 1800 fl
Modul SB: T5
Pris: 169 kr
Lansering: 2010-12-01

Vill du vet mer är du välkommen att kontakta:
Jonas Olsson
AB NIGAB
jonas@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.