Posten AB

Nyhets-Posten vann Guldbladet

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2004 13:22 CEST

Postens interntidning Nyhets-Posten vann Guldbladet i klassen Årets intern/personaltidning vid gårdagens prisceremoni på Van der Nootska palatset i Stockholm. Det var fjärde året som Guldbladstävlingen avgjordes och antalet anmälda bidrag var det största någonsin i tävlingens historia.

Juryns motivering löd: "Nyhets-Posten följer medarbetarnas svåra omställning med en rak och osofistikerad nyhetstidning som helt enkelt gör sitt jobb".

- Vi är glada och stolta över att ha vunnit Guldbladet. Det är alltid en svår balansgång att arbeta med en interntidning. Vår ambition är att föra en modig och rak dialog med läsarna och samtidigt förmedla företagsledningens syn på vart företaget är på väg. Hemligheten med Nyhets-Posten är nog att det är en professionellt gjord tidning. Vi vet att många läser och uppskattar den, både i och utanför Posten.
Det säger Nyhets-Postens chefredaktör Inger Ramqvist i en kommentar till priset.

Hon berättar också att Nyhets-Posten visat sig bli en central källa till information för personalen och att tidningen blivit viktigare ju längre Posten kommit i sin förändringsprocess.

- När ett företag genomgår förändringar, skapas naturligtvis ett stort informationsbehov. Det är detta vi försöker fylla - på ett så öppet sätt som möjligt, säger Inger Ramqvist.
Nyhets-Posten är en månatlig publikation med en upplaga på cirka 60 000 exemplar.

Gludbladstävlingen arrangeras av Marknadstidningsakademin.
Övriga nominerade tidningar i klassen Årets intern/personaltidning var Airtimes, som utges av Vodafone, Azpekten (Astra-Zeneca), Bojen (Trygg-Hansa) och Leisure Times (My Travel).

Juryn bestod av Henrik Frenkel, vd Chef, Marianne Brandt, AD Amelia, Viggo Cavling, chefredaktör Resumé, Johan Drakenberg, printchef Carat och Elisabeth Trotzig, vd IRM.

Marknadstidningsakademin arbetar för att öka intresset och höja anseendet för tryckta och elektroniska marknadstidningar, höja den allmänna kvaliteten i branschen och att värna om den journalistiska kvaliteten.

Inger Ramqvist finns tillgänglig för intervju.
Ring Postens presstjänst på 08-23 10 10.

Bild på priset och Nyhets-Posten finns att hämta på www.posten.se/press under bildarkiv/pressbilder. I pressrummet hittar du även ett exemplar av Nyhets-Posten för nedladdning.