IrakSolidaritet

Nyhetsbrev från IrakSolidaritet 160328

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2016 17:31 CEST

Rättvisa för Irak!

Det har gått 13 år sedan sedan USA och Storbritannien olagligt angrep och ockuperade Irak.
På årsdagen 2016 bombade USA-koalitionen Mosuls universitet med bunkerbrytarbomber mitt på dagen, med stor förstörelse som följd och många civila dödades.
Fallujas barn svälter. Staden blockeras från mat och medicintransporter sedan månader.
Hjärtskärande appeller kommer inifrån staden med böner om humanitär hjälp.
Ramadi, Falluja, Mosul och andra städer läggs i ruiner.

Kan förödande bombningar i Irak av USA-koalitionen och den irakiska regeringen rättfärdigas med att ”IS ska besegras och förintas”? Har det ens önskad effekt? Den svenska regeringen och riksdagen har uttalat stöd för USA-koalitionen, men utgör det en verklig grund för att åstadkomma fred och nationell försoning?

Irakiska städer läggs åter i ruiner

Mosul
Offensiv mot Mosul har länge förberetts och intensifierats. Staden intogs av IS i juni 2014. Det är Iraks andra största stad och har fortfarande en omfattande civilbefolkning, även om många tvingats i flykt.
Mosul med omgivningar bombas praktiskt taget dagligen. Många civila har dödats och stadsdelar förstörts.

20 mars kl. 13:15 bombade USA Mosuluniversitetet med en bunkerbrytarbomb. Flera viktiga universitetsbyggnader och institutioner som skolan för ingenjörsutbildning och institutionen för vetenskaplig utbildning förstördes liksom flickornas sovsalar. Enligt arabiskspråkig press dödades 95 civilpersoner och 155 skadades. De dödade var studenter och fakultetsmedlemmar.
Bland dessa fanns Dr. Dhafir Ramadan Matar Albadrani, tidigare dekanus på College of Computer and Arithmetic sciences och hans hustru.

USA-koalitionens bombningar dödade 15 mars 2015 13 civila, varav 3 barn och 5 kvinnor. 3 kvinnor skadades också när USA bombade ett bostadsområde Al-Hadba, norr om Mosul.

23 februari förstörde USA:s bombningar al Jadedah, Mosuls centrala sädesmagasin, Mosuls järnvägsstation, installationer för oljeprodukter och många bostadshus. Civila dödades.

En irakier från Mosul som föreningen intervjuat, har över 30 släktingar med familjer kvar i Mosul. De är livrädda för koalitionens bombningar.
USA-militärer påpekar att en offensiv mot Mosul innebär strider kvarter för kvarter. Enligt FN:s beräkningar skulle minst en halv miljon tvingas i flykt.
Iraks immigrationsminister anser att så många som 750 000 kan tvingas i flykt från Mosul under kommande storoffensiv.
Staden omringas av 1000-tals irakiska soldater varav många tillhör USA-utbildade förband och kurdiska peshmerga. Dessutom omringas staden av okontrollerbara miliser, ofta under iranskt inflytande. Detta trots att regimen och alla deltagande parter vet att befolkningen i Mosul, liksom i Falluja, Ramadi och andra städer med stor sunnibefolkning, men också kristna och andra grupper, fruktar miliserna precis som de fruktar Daesh.
Nineves provinsråd har uppmanat regeringen att inte tillåta miliser att delta, men premiärminister Haider al-Abadi har svarat att ”den folkliga mobiliseringen”, shiamuslimska miliser, kommer att delta och den fruktade Badr-milisens ledare deklarerar att milisen ska vara med och inta Mosul.

Mosul har fortfarande en mycket blandad befolkning. Kristna, sunni, kvinnor har alla drabbats mycket hårt. Alla avvikelser från IS:s påbud bestraffas och människor hindras att fly eller får betala stora lösensummor som de flesta inte har råd med.

Mosuldammen
Mosuls jättedamm har inte underhållits under ockupationen. Den besattes av Daesh under en period, och USA har bombat i närheten och bombar dagligen. Skulle dammen rasa, hotas 1,5 miljoner människor direkt till livet.
USA uppmanar sina medborgare att evakuera området och uppmanar människor att ge sig iväg.
Enligt regeringen stämmer inte detta men ett italienskt bolag har anlitats för reparationer. Befolkningen lever under fruktansvärd press och vet inte vad de ska tro. Samtidigt som farhågorna för dammen är stora, finns även ett intresse att driva iväg befolkningen. Här pågår etnisk rensning.

Falluja

Staden har bombats av regimen sedan januari 2014 och av USA-koalitionen sedan augusti samma år.
26 mars hade 3446 civila dödats, varav 322 kvinnor och 516 barn och 5744 sårats, varav 764 kvinnor och 913 barn förts till Falluja allmänna sjukhus sedan januari 2014. Långt fler har dödats, men av olika skäl inte förts till sjukhuset. Regeringen utför ingen ”body count” i Anbar.
Sjukhuset har bombats och granatbeskjutits av regimen 40 gånger med förstörelse och dödade anställda som resultat.
13 augusti 2015 bombade regimen det nya sjukhuset för mödravård, en japansk gåva. Tre fatbomber (barrel bombs) fälldes på sjukhuset. 31 människor dödades, varav 23 barn och kvinnor, säger dr. Fadil Ahmad, som arbetar där.
Falluja bombades till aska under USA:s två stora anfall 2004. Tusentals dödades, läkare på sjukhuset som intogs, dödades och civila flydde.

Idag är staden helt belägrad av väpnade styrkor och miliser. Mat,vatten och läkemedel kommer inte in i Falluja som även ofta saknar elektricitet. Allt fler civila svälter ihjäl. Enligt Sheikh Abdul Hamid Jadou, imam i Falluja, slängde sig en kvinna 17 mars 2016 med sina tre barn från bron över Eufrat ner i floden. De drunknade. Enligt imamen hade de inte ätit på flera dagar och allt fler människor blir desperata.

Många har flytt under stora svårigheter. Staden är omringad. Det finns inga säkra vägar ut ur staden. Stora delar av vårdpersonalen har flytt. Hit hör ansvarig läkare för de nyfödda med genetiska skador efter USA:s användande av utarmat uran mot staden 2004.

En humanitär katastrof! Ett slag mot forskningen och uppföljningen med statistik av nyfödda med missbildningar. WHO har tyvärr inte tagit sitt ansvar. Forskare i hela världen måste ta ansvar för att stödja irakiska läkare och forskare! De få forskare från andra länder som ägnar sig åt denna forskning, måste få stöd och pengar!
Fallujas civilbefolkning vädjar till världen om humanitär hjälp och att bryta blockaden.
Uppror mot IS har inträffat, men inte fått stöd utifrån.
Hela den övervägande sunnitiska befolkningen behandlas som terrorister.

Ramadi
BBC och andra media vittnar i filmreportage om den totala ödeläggelsen av Ramadi, Anbars huvudstad, som hade närmare en halv miljon invånare. Flyktingar berättar om dödade civila och fruktansvärda villkor som IS:s gisslan. Bombningar, belägring och angrepp där miliser var delaktiga drev befolkningen i flykt i omgångar. Civilbefolkning hade kvarhållits i staden för att utgöra ”mänskliga sköldar” under offensiven i staden. FN har varit där och talar om en ”oerhört skakande förstörelse.” Även en regeringsdelegation har varit på besök och konstaterar att regeringen inte har råd att bygga upp någonting. De hoppas på frivilliga krafter. Staden måste också desarmeras.
Och premiärminister Abadi kom på besök, klev ur en helikopter, besköts, klev in igen och försvann.

IS bygger underjordiska tunnlar i intagna städer och kan bättre skydda sig själva. Om situationen blir svår, drar de sig bort till en annan plats eller sänder jihadister till Libyen och andra nygamla krig. Trots att Ramadi enligt regimen ”befriades” i februari, bombas staden med omgivningar även nu. Byar och områden runt omkring bombas och fler flyr varje dag. Många är de civila dödsoffren för USA-koalitionens bombningar och regimens. Förnekelse är den gängse attityden.

10 mars 2016 dödades 69 civila och ett hundratal skadades i Zengorahbyn i västra Ramadi. Många var kvinnor och barn. De sårade lämnades av regeringstrupper att förblöda. De tillhörde shejk al-Jabris familj som absolut inte stöder IS!
Kvinnor och barn drabbas hårdast av krigets fasor.

Samarra
Strider pågår och den huvudsakligen sunnitiska befolkningen fruktar etnisk rensning. Traditionellt har sunnimuslimer hjälpt till att bevaka al-Asqari-moskén (en av shiamuslimernas viktigaste helgedomar) som sprängdes på ett medvetet sätt 2008. Det har varit en helgedom för både sunni och shia. Sprängningen var mycket väl förberedd och förberedelsearbetet pågick under lång tid. Den kvinnliga journalist som lyckades filma detta, mördades. Den tydliga avsikten var att trigga igång etniska konflikter. Nu pågår en utvidgning av moskéområdet som tar ifrån tusentals människor i Samarra deras egendom. Det skapar stor rädsla för kommande etnisk rensning.
Runt 2 500 affärer och 1000-talet hem ägda av sunnimuslimer har stängts och förstörts, säger Kamil Abbas, medlem i Saladdins provinsråd där Samarra ligger.

Baiji
I Baiji bodde närmare 200 000 människor och här finns Iraks största oljeraffinaderi (det som finns kvar) som intogs av IS. Baiji ”befriades” av miliser och säkerhetsstyrkor och staden och området bombades flitigt av USA-koalitionen. Den sekteristiska milisen passade på att plundra raffinaderiet och på foton kan försäljningen av ”skrot” i Bagdad, beskådas. Det skedde helt öppet.
Baiji ligger i ruiner. En stor del av befolkningen är internflyktingar, men området bombas fortfarande.

Diyala
Befolkningen var mycket blandad i Diyala. En liten majoritet sunnimuslimer, en tredjedel var shia och resten kurder och andra etniska och religiösa grupper.
Strider mot Daesh har drabbat Diyala hårt och detta område på gränsen till Iran har i stort sett intagits av miliser. Daeshs fruktansvärda brott mot shiamuslimer och andra i Diyala, kan inte rättfärdiga milisers okontrollerade hämndaktioner som snarare drabbar civilbefolkningen än Daesh. Ett stort antal sunnimoskéer och bostadshus har förstörts, människor mördats eller förts bort och en stor del av sunnibefolkningen har fördrivits. I Muqdadiya krävde miliser i högtalare att alla civila sunnimuslimer skulle ge sig iväg inom 24 timmar eller dödas. Regeringen försökte anklaga Daesh för dessa övergrepp istället för att ställa de verkligen skyldiga till ansvar.

Flyktingkatastrofen bara växer
Antalet internflyktingar närmar sig 4 miljoner sedan januari 2014. Ytterligare en miljon är fortfarande internflyktingar sedan ockupationen.
De humanitära organisationerna får bara in en bråkdel av utlovade medel. Internflyktingarnas liv är i de flesta fall ett elände, utsatta för klimatets växlingar från kyla till regn där tälten står i gyttja och dy. Barnen är sjuka och får inte nog med mat eller rent vatten. Samtidigt dras sjukvård och annan hjälp in i brist på pengar. Barnen får ofta ingen skolgång. Regeringen kan inte garantera deras säkerhet. Många har flytt undan såväl bomberna som IS eller miliserna och tvingats fly flera gånger.
FN-representanten för UNHCR, Ariena Rummery, varnar dessutom för den irakiska regeringens metoder att stänga in flyktingarna i speciella läger där deras rörelsefrihet hindras. Detsamma sker i irakiska Kurdistan där sunnimuslimska flyktingar ofta inte tas emot. Denna inspärrning i läger sker med tvång och drabbar även flyktingar som säkerhetskontrollerats.
Detta sker i Anbar, Kirkuk, Saladdin och Tilkaifdistriktet.
Bagdadregeringen förbereder en hög mur runt Bagdad. Åtminstone en starkt utökad kedja av checkpoints runt staden. För att stoppa IS-attacker, säger man, men sunnimuslimer , kurder och andra, tror snarare att det handlar om att befästa shiamakten och hindra sunnimuslimska flyktingar att ta sig in i Bagdad. Det är redan mycket svårt. En del kvarter med stor sunnibefolkning har dessutom etniskt rensats av miliser.
Visst kommer det många flyktingar till Sverige och Europa och de ska behandlas rättssäkert och inte stoppas undan i Turkiet mot betalning men, det är små länder i Mellanöstern som Jordanien och Libanon med fler som tar emot merparten av flyktingarna. Det behövs oändligt mycket mer stöd till internflyktingar och till flyktingar i fattiga länder runt omkring.
I slutet av artikeln intervjuas två irakiska flyktingar som nyligen kom till Sverige.

Korruptionen
"Jag är korrupt och det är alla irakiska politiker”, säger representanten för den irakiska regeringens Integritetskommission, Misha’an al-Juburi. Han har mottagit miljoner dollar i mutor och anklagar alla irakiska politiker för korruption. ”Alla är korrupta, från toppen till botten, även jag”, säger han.
Han anklagar politiker under de senaste 13 åren för att stjäla alla Iraks tillgångar. ”Det finns namn i politikertoppen som skulle döda mig om jag försökte sätta dit dem. När folk stjäl, gör de det öppet och skryter med det. Det finns ett virus här som Ebola. Det kallas korruption. Det finns inget hopp. Jag är ledsen att säga det”.
Fortfarande skattas ”spöksoldater”, vars löner hämtas ut av korrupta officerare, till 30 000.
Granskare i det irakiska parlamentet uppger att försvarsministeriet har anslagit 150 miljarder dollar till vapen under en 10-årsperiod. 130 miljarder av dessa pengar saknas.
Irak betalar oljebolagen med Exxon, BP, Shell ENI och Lukoil i spetsen miljarder dollar varje år. Bolagen använder till stor del utländsk arbetskraft och utnyttjar inte Iraks statliga drillbolag, vilket fördyrar omkostnaderna.
Betalningarna till bolagen är lika höga oberoende av oljepriser på bottennivå. Kontrakt som gynnar bolagen är en del av korruptionen.
En stor del av Iraks befolkning går hungrig och arbetslös och har inte glömt bort att oljan som nationaliserade på 70-talet bidrog med inkomster till utmärkt utbildning och sjukvård.
Man får inte jobb om man inte tillhör regeringspartierna. Detta är systematiskt genomfört. Man kan i bästa fall köpa ett jobb för dyrbara mutor.
Påpassligt mördad blev en representant för Handelsministeriet när han skulle överlämna bevis för korruption till integritetskommissionen.
Och den tidigare premiärministern al-Maliki anklagas för att ha stulit 500 miljarder dollar under åren 2006-2014, hans år vid makten. Enligt Integritetskommissionen stal han nästan häften av landets inkomster under dessa år.
Korruptionen i irakiska Kurdistan, norra Irak, är så bottenlös att stora manifestationer med folk från sjukvården, utbildningen och andra centrala institutioner kräver regeringens avgång. Även den kurdiska befolkningen är utled på den för alla uppenbara korruptionen och en president, Massod Barzani, som vägrat avgå när hans period var slut.

Att det är ”folkets olja och inte tjuvarnas” präglar kampen mot den oerhörda korruptionen. Vanligt folk sjunker djupare och djupare i fattigdom och misär. Kampen mot korruptionen och sekterismen har varit ständigt närvarande i de folkliga protesterna i hela Irak.
Enligt Transparency International hör Irak till världens 10 mest korrumperade länder.

USA:s tredje Irakkrig eskalerar
Obama vill ”besegra och förinta Isis” innan hans presidentskap är över, säger försvarsminister Ash Carter. ”Få det gjort så fort som möjligt” uppges Obama ha sagt till försvarsministern och till generalstabschefen Joseph Dunford.
Premiärminister Abadi utropar ”seger” över IS under 2016.
Det ligger i dessa regeringars intresse att på alla sätt påvisa att deras politik får önskvärt resultat. Datum för slutoffensiv mot Mosul är mycket osäkert. USA klagar fortfarande på bristande förberedelser hos de irakiska säkerhetsstyrkorna.
Bombkampanjerna är även fortsättningsvis ett viktigt led i USA:s strategi och har ökat i kraft och antal. USA-koalitionens närmare 10 000 luftangrepp mot runt 16 000 mål i Irak sedan 2014 ödelägger landet.
I mitten av mars hade ”operationerna mot IS kostat 6, 5 miljarder dollar sedan augusti 2014, runt 11,4 miljoner om dagen enligt en ny uppskattning från Pentagon.

19 mars meddelar Pentagon att ett okänt antal marinsoldater är på väg till Irak för att delta i markstrider. Det sker i anknytning till att en andra marinsoldat dödats på en ny artilleribas i norra Irak.
Antalet militära rådgivare och militärer från USA har kraftigt ökat under det gångna året. Enligt officiella siffror har USA 3 870 soldater, men Pentagonrepresentanter medger att det nog snarare rör sig om 5000. Hit hör marinsoldaterna på den nu avslöjade artilleribasen Makhmour i norra Irak.
Till dessa ska vi lägga utökad närvaro av specialtrupper , vars uppdrag att tillintetgöra fiender, är hemliga, liksom antal och kostnader.
Dessutom ökar antalet privata legoknektar i snabb takt.
Drönare och tanks är på väg till Nineveprovinsen.
President Obama som lovade att USA skulle avsluta Irakkriget och absolut inte sända marktrupper,
gör tvärtom.
Redan tidigare har representanter för Pentagon meddelat att USA-trupper ska beledsaga irakiska trupper för att ”återta” Mosul. Ytterligare uppgifter föreslås för att komma närmare stridslinjerna och kunna använda Apachehelikoptrar för att understödja marktrupper. Vi har i tidigare nyhetsbrev publicerat uppgifter om USA-militärers direkta deltagande i markstrider.
Militära team skulle arbeta med irakiska brigadbefälhavare för att beordra luftangrepp och förse dem med underrättelsetjänster, logistik, taktik och eldunderstöd.

USA/Nato tränar irakiska soldater och irakiska specialtrupper och kurdiska peshmerga. Även Sverige deltar i militärträningen av peshmerga.
Iraks militär förses med ännu mer flyg och vapen. F16 och F15 finns på plats och irakiska piloter har tränats i USA med avsikten att iståndsätta de irakiska säkerhetsstyrkorna för "kampen mot terrorismen."
På grund av korruptionen, har de irakiska säkerhetsstyrkorna ofta ifrågasatts, men avsikten är att dessa ska kunna föra huvudstriden med bombunderstöd. Detta är vad allmänna opinionen bibringats. I själva verket är USA:s roll mycket större.
Många republikaner och andra hävdar att USA borde ha behållit större truppstyrkor i Irak efter 2011, men nya dissidenter träder fram, som tidigare chefen för USA:s specialstyrkor, generallöjtnant Michael Flynn. Han anser att USA:s angrepp på Irak var ett "strategiskt misslyckande" och beklagar sin egen roll under Irakkriget.

Miliserna
Den irakiska armén där många motstridiga miliser ingår, är dessutom helt beroende av al-Hashd-al-Shabi (den folkliga mobiliseringen), ett antal övervägande shiamuslimska miliser (ett 50-tal), varav många härjade under ockupationen med USA:s goda minne. Hit hör ökända Badr-milisen. De är fruktade av sunnimuslimer , men även av kristna och andra grupper. De och andra miliser mördade sunnimuslimer och andra som var motståndare mot ockupationen och dess ”regeringar”.
”Dessa miliser har nu infiltrerat regeringen och blandar sig i politik”, säger Ali Omran, befälhavare för arméns femte infanteridivision och krigsveteran i kampen mot Daesh.
Milischefer har både ministerposter och platser i parlamentet. Inte bara sunnibefolkningen oroar sig, utan även officerare i militären och den shiitledda regeringen fruktar milisernas dominans och att deras roll liknar alltmer det revolutionära gardet i Iran. Dessa miliser anklagas även för att ta över kristna familjers egendom i Bagdad och andra skrämmande brott.

Delning av Irak
Många misstänker att en delning av Irak förbereds på detta sätt genom succesiv etnisk rensning. Irak är blandat, äktenskap är traditionellt blandade. All delning leder ofelbart till ökad etnisk rensning.
Humanitära organisationer har även avslöjat kurdiska peshmerga roll i etnisk rensning och att irakiska Kurdistans utökar sina områden långt utanför den regionala regeringens (KRG) område. USA:s vicepresident Joe Biden förespråkar delning och USA-bombningarna kan underlätta en sådan utveckling. Gamla Israel-USA planer för balkanisering av Mellanöstern är inte bortglömda.
Såväl FN-organ som Amnesty International och Human Rights Watch vittnar om milisernas brott mot civilbefolkningen och om den etniska rensning de bedriver. KRG:s president förespråkar intensivt ett referendum om kurdiskt oberoende också för att avleda de flammande protesterna .
Se tidigare nyhetsbrev och artiklar.

Massrörelser
Iraks befolkning har sedan 2011 i tre stora massrörelser protesterat mot regimens sekterism, oduglighet och ofattbara korruption. Den senaste i övervägande shiamuslimska områden sedan i somras och i ökande omfattning i irakiska Kurdistan. Missnöjet delas av hela befolkningen.

IrakSolidaritet uttrycker sin stora oro över Sveriges uttalade stöd för USA-koalitionens politik och vårt militära stöd till utbildning av kurdiska peshmerga. Det är även oroande att Sverige stöder milisernas roll i Irak.
Det handlar inte om ett FN-uppdrag.
Det är mycket olyckligt att militärt stödja en regim som är beroende av fruktade och okontrollerade miliser och inte har de politiska förutsättningarna att ena folket och nå nationell försoning. Irak kan nog betecknas som en kollapsad stat.

Den upprörande information och de fruktansvärda foton som når oss från det belägrade Falluja, där läkare vädjar om snabb, humanitär hjälp, måste beaktas!
Enligt läkare på undervisningssjukhuset i Falluja, finns fortfarande runt 100 000 civila kvar i staden under fruktansvärda förhållanden.

Blockaden av Falluja måste stoppas och livsmedel och mediciner nå befolkningen med transporter och från flyg!

Det stora antalet civila dödade på grund av USA-koalitionens bombningar måste diskuteras i media och bombningarna av civila upphöra!
Sveriges regering måste protestera mot bombningarna av Mosuls universitet!
Det är uppenbart att bombningarna avsiktligt förstör viktig infrastruktur.
Ge mer humanitärt stöd till de lidande internflyktingarna och flyktingarna i grannländerna!

Bidra till politiska och diplomatiska lösningar till godo för hela Iraks folk!
Landet behöver en icke-sekteristisk regering som representerar alla irakier. Så skulle Daesh kunna bekämpas!
De ansvariga för krigsbrott måste ställas till ansvar! Det är vad folkrätten kräver av oss!

Stöd de humanitära organisationernas hjälp till internflyktingar och till flyktingar i grannländerna!

Stöd Fallujainsamlingen!
Sänd ditt bidrag till pg 11673-1
Pengarna kommer att gå till mat och mediciner till Fallujas belägrade civilbefolkning!

Under intervjun följer länkar till artiklar och inslag på youtube.

Intervju med 2 nyanlända irakiska flyktingar
De två männen, 40 och 37 år gamla, följde den väg så många flyktingar från Irak följt före dem.
Den lilla enkla båten lämnade Izmir, Turkiet, men välte 4 km utanför Greklands kust. En av vännerna lyckades rädda 2 afghanska barn till livet och togs sedan till sjukhuset på ön Ipsos. Barnens pappa drunknade. På mobilfoton kunde jag se vår vän med de afghanska barnen, ännu ett dystert flyktingöde.
De berättar båda om den oerhörda byråkratin i Grekland, de långa köerna för att få sina ID-handlingar. De hade ändå turen att kunna ta sig till Grekland innan de nya bestämmelserna trätt i kraft. De sändes inte tillbaka till Turkiet. Efter Aten, kom de till Makedonien och sedan vidare till Serbien och efter 7 km vandring till Kroatien, sedan tåg till Slovenien med Röda Korsets hjälp och bussar till Österrikes gräns. De campade i dagar, men fick hjälp av Röda Korset till Frankfurt och sedan Lübeck-Malmö. Den ene av flyktingarna berättar om orsakerna till flykten: 23 personer i hans familj hade mördats i Bagdad av miliser.
Av hans egen familj i Bagdad har åtta personer mördats av miliser. Det började redan 2003. Han själv kidnappades av al Qaeda 2008, anklagad för att vara shiamuslim och fördes till en byggnad nära flygplatsen där han hängdes upp och torterades svårt, men släpptes när han sade att han var shiamuslim. Hans fru kände inte igen honom. Familjen är blandad shia-sunni och hans mamma är shiamuslim. Han flyttade till Adhamiyakvarteret efter detta, ett övervägande sunnikvarter. Familjen upplevde mycket svåra tider med milistrakasserier och han fick inget arbete. Det krävs lojalitet mot regimen och att man tillhör "rätt" parti.
Den mur USA lät bygga runt Adamiya finns fortfarande kvar. Vid checkpoints kontrolleras de som går in eller ut. Dessa flyktingar upplever att IS fått stöd från regimen.

Den andre flyktingen arbetade före ockupationen som lärare i arabiska och samhällskunskap, I och med ockupationen, fick han inte behålla sitt jobb. Han har tre bröder och två systrar, alla med svårigheter att klara sig.
Han sökte massor av offentliga jobb till 2010, men fick inget. Han var inte medlem i något av regeringspartierna.
Han blev självlärd elektriker med hjälp av en släkting och hade eget företag, jobbade på brittisk bank, vilket fick honom anklagad för samröre med ockupationen av al-Qaeda. Han jobbade även med reklam.
Han har hustru och två barn kvar i Bagdad.
"Vi utlovades demokrati av USA", sade han, Vilket skämt!

Det gick inte att bo kvar. Barnen kan inte gå ut och leka. Man vistas ständigt inomhus. Dottern går nu i tredje klass och fick lov att byta skola i första klass, när hon kom hem och lärt sig sekteristiskt tänkande i skolan. Vi måste vara shiamuslimer, sade den lilla flickan.

Båda flyktingarna är beredda att återvända till Irak om situationen tillåter det. Ingen av dem var politiskt aktiva tidigare.
Båda vittnar om att milismän som allvarligt kränkt människors mänskliga rättigheter kommit till Sverige. Regimen består av tjuvar och banditer och dessa miliser, har ofta understöd från regimen, men får även bidrag i Sverige.
De båda har släktingar i Sverige som hjälper dem, ser till att de lär sig svenska och kan jobba. De är gynnade på det sättet. Ändå vilar ett hot över dem. Båda fick lämna fingeravtryck i Tyskland och fruktar att de ska skickas tillbaka till Tyskland enligt Dublinöverenskommelsen.
Sigyn Meder talade med de båda flyktingarna som är anonyma under intervjun. De har båda familj och släktingar kvar i Irak.

Falluja
Human Rights Watch (HRW)
Intervju med Christoph Wilcke från HRW om svälten i Falluja, FN:s nyhetsbyrå
Reliefweb