IrakSolidaritet

Nyhetsbrev från IrakSolidaritet 170806

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2017 22:31 CEST

Mosul
Efter nio månaders strider i Mosul har IS besegrats, förklarade Iraks premiärminister Haider al-Abadi den 9 juli. Några dagar senare firades segern med militärparader i Bagdad. Men Mosul är ödelagt och dess befolkning fördriven. Minst 40 000 civila uppges ha dödats. Vem är egentligen segraren? I ruinerna ligger många döda civila och strider pågår fortfarande trots att det har gått några veckor sedan segern utropades. Flyende från Mosul är avmagrade och traumatiserade. Deras berättelser om USA-koalitionens bombningar av deras hem och striderna mellan olika parter som beskjuter varandra med granater och missiler, som drabbar civila, är fruktansvärda.
Överlevande utsvultna barn gömmer sig i ruinerna. Röda Korset tar hand om hundratals. Ingen vet om deras föräldrar är döda eller om de kommit ifrån varandra under striderna.Från Mosul slår läkare larm: "Om 40 000 människor dödats, hur många sårade tror ni då att vi har att ta hand om? Och 90 % av våra sjukhus har förstörts. Läkarna vädjar om hjälp.

Läs hela artikeln om Mosul
Efter artikeln följer filmer och artikellänkar.
Artikeln har även publicerats på Jinges blogg och Pål Steigans blogg, Folket i Bilds hemsida och i tidningen Kulturen.

Mer information

Ett 60-tal länder erbjuder hjälp med återuppbyggnad. Liksom förstörelsen erbjuder återuppbyggnad stora möjligheter att tjäna pengar för bolagen. Och vi vet från all tidigare erfarenhet att stora delar av dessa medel försvinner i korruption.
Enligt Iraks regering har 90% av Anbarprovinsens områden drabbats av förstörelse, 60% av Nineves områden och 50% av Saladdin.

Tal Afar
Fler städer befinner sig fortfarande under IS` kontroll.Premiärminister Abadi framhåller att en plan för befrielse av Tal Afar från IS föreligger.
Många frågor väcks. Tal Afars invånare är både sunni och shia och en stor del av befolkningen är turkmener. Tal Afar har länge varit omringat av miliser (Hashd al-Shaabi) och stora delar av befolkningen fruktar dem.
Enligt milistalesmannen Ahmed Al-Assadi, kommer miliserna att delta i intagandet av Tal Afar. Även premiärminister Abadi har bekräftat att så är fallet.Fruktan för hämndaktioner och ökade motsättningar ökar. Turkiet hotar även att ingripa till skydd för turkmener.

Referendum i KRG (irakiska Kurdistan, norra Irak)
25 september ska referendum om oberoende från Irak äga rum enligt KRG:s president Masooud Barzani. Frågan är ytterst kontroversiell. Efter USA:s olagliga angrepp på Irak, intog kurdisk peshmerga oljerika Kirkuk, ett omstritt område. I samband med striderna om Mosul, hävdar Barzani att Nineveslätten ska införlivas med KRG. Araber, kristna och turkmener har fördrivits från många byar på Nineveslätten och från Kirkuk. Motsättningar råder även inom och mellan kurdiska grupper.
Det finns skäl att återkomma till dessa frågor senare.

Immunitet för krigsförbrytare!
Den pensionerade irakiske generalen Abdul Wahed Shannan al-Rabbat har i London drivit en privat process mot tidigare premiärminister Tony Blair, utrikesminister Jack Straw och statsåklagare Lord Goldberg för "angreppskrig" mot Irak 2003. Högsta domstolens domare blockerade dock generalens strävan att åtala dessa krigsförbrytare. Det skedde med motiveringen att Storbritannien inte har någon nationell lag mot brottet "angreppskrig".
Generalens advokater har vänt sig till Högsta domstolen för att söka ändra detta utlåtande från 2006 då Överhuset avgjorde att Storbritannien inte kan döma någon i Storbritannien för angreppskrig.
Generalens advokater åberopar folkrätten enligt vilken "angreppskrig" är ett brott och Sir Hartley Shawcross, som var Storbritanniens åklagare under Nürnbergrättegångarna. Storbritannien tillhörde de länder som åtalade de tyska krigsförbrytarna för just "angreppskrig".
Imran Khan, generalens juridiske ombud, anser att den brittiska regeringen ger "de facto immunitet" mot denna typ av åtal i Storbritannien.I USA uppmanades president Obama av FN:s kommissionär för mänskliga rättigheter Navi Pillay att "sprida ljus över de grumliga områden som har med arresteringar, förhörsmetoder, hemliga bortrövanden och fängelsevillkor att göra..." och FN:s specielle rapportör om tortyr, Manfred Novak, uppmanade Obama att ställa Bush och Rumsfeld inför rätta för tortyr.
IrakSolidaritet har många gånger skrivit om den ensamstående irakiska flyktingmamman, Sundus Shaker Saleh, bosatt i Jordanien, som med hjälp av advokaten Inder Comar, försöker åtala president Bush och medansvariga för "brott mot freden". Bush och medskyldiga har planerat och fört kriget i Irak i strid med folkrätten, i strid med FN-stadgan.
USA:s justitiedepartement åberopar i sin tur Westfall Act of 1988 som ger statsåklagaren möjlighet att ge ”total immunitet” till regeringstjänstemän för handlingar som utförts inom ramen för deras arbete och uppgifter.Inder Comar nådde så långt som The Ninth Circuit, snäppet under Högsta domstolen, som i sin tur kan skicka fallet till en domstol för vidare behandling.
Naturligtvis beviljades de skyldiga immunitet och Inder Comar lyckades inte genomdriva sitt åtal, men har ändå lyckats uppnå att domare måste lyssna på hans argument och diskutera dem.Här finns mer att läsa.En bra sammanfattning finns i följande artikel i The Guardian från mars i år.
'These are dangerous times': The man who sued George W Bush and the Iraq war

En federal domstol har nyligen upphävt långa fängelsestraff för tre av de Blackwateragenter som sköt ihjäl minst 14 obeväpnade civila irakier och skadade ännu fler på Nisourtorget i Bagdad2007.

Denna ovilja att åtala för krigsbrott undergräver folkrätten. Vi ska inte ha en laglös värld där straffrihet råder för de främsta krigsförbrytarna i vår tid.

6 augusti
Idag på Hiroshimadagen påminner IrakSolidaritet om USA:s användning av uranvapen i Irak och de förödande konsekvenserna.

september
Irakkriget är ett USA/Natokrig. Nato är djupt involverat i Irak och tränar irakiska soldater. Ett stortantal Natoländer deltar i USA-koalitionens bombningar av Mosul och andra områden.
I september genomförs i Sverige krigsövningen Aurora 17. 1000 USA-soldater kommer att delta och stor vapenarsenal från USA förs nu till Sverige, inklusive stridsvagnar.
Sverige har skrivit på ett värdlandsavtal med Nato som öppnar för Nato-baser och även kärnvapen i Sverige. IrakSolidaritet fruktar att detta ökade Natosamarbete leder till mer svenskt stöd för USA-koalitionen i Irak och svensk militär träning av soldater i Irak. Det är väsentligt att Sverige för en verklig alliansfri utrikespolitik.
IrakSolidaritet har därför beslutat att ställa sig bakom demonstrationen mot krigsövningen Aurora 17 som äger rum 9 september kl. 13:00 på Sergels torg.
I Göteborg äger en demonstration rum 16 september kl. 13:00 på Gustav Adolfs torg.

Fallujainsamlingen

Sänd ditt bidrag till pg 11673-1