IrakSolidaritet

Nyhetsbrev från IrakSolidaritet 190430: Information om 1 maj, manifestation för visselblåsarna, endemisk korruption i Irak, Mosul, presidentvalet i USA, oljan, USA i Irak med mera

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2019 20:16 CEST

Kalendarium
1 maj
Föreningen brukar sprida flygblad på de olika demonstrationernas samlingsplatser innan demonstrationstågen avgår.
Det gör vi i även i år. Vill du hjälpa till?
Hör gärna av dig i så fall? Till info@iraksolidaritet.se
I Stockholm finns vi på följande platser.

La Mano
kl. 09.30, Katarinavägen
LO-distriktet och Spanienfrivilligas förening hyllar de svenska Spanienfrivilliga.
Arne, Sigyn och Sköld Peter finns där kl. 09:30

Medborgarplatsen
V:s manifestation samlas.
Kl.12:00 samlas vi som delar ut flygblad vid Söderhallarna.
Där bestämmer vi hur vi sprider oss till övriga demonstrationer.

Manifestationen fredag 12 april för yttrandefriheten och visselblåsarna
Manifestationen ägde rum med mycket kort varsel på Medborgarplatsen inför ökande hot
att Julian Assange skulle utlämnas till brittisk polis. Wikileaks hade helt rätt och detta skedde brutalt. Brittisk polis släpptes in på ambassaden och släpade ut Julian Assange.
Manifestationen blev lyckad med stor uppslutning trots att det var mitt på dagen.
Julian Assange, fängslad i London, har inte fått träffa sina advokater sedan 11 april. Chelsea Manning fängslades när hon vägrade att vittna mot Wikileaks i den grand jury i USA som förbereder åtal mot Julian Assange.
Många osanningar kring åtalet har publicerats i media. Se talen.

Publiken lyssnade till 5 talare: Lars Drake, Anders Romelsjö, Luis Abascal, Sigyn Meder och Eva Björklund.

Två av talen
Lars Drakes tal
Sigyn Meders tal
Foton från mötet

Presidentvalet i USA
Obamas vice-president Joe Biden ställer upp i presidentvalet 2020. Han är den tjugonde demokraten som anmäler sig till presidentvalet.
Joe Biden var en uttalad förespråkare för Irakkriget. Det skiljer honom inte från det demokratiska partiet, men hans engagemang för kriget var stort.
Tragiskt nog förlorade han en son Irak.
Joe Biden drev kampanj för tredelning av Irak. Han ville se en sunnitisk, en shiitisk och en kurdisk del, något som skulle innebära etnisk rensning. Folk bor mer eller mindre blandat i Irak. USA har med påtvingad sekteristisk politik genomdrivit viss etnisk rensning. Israel stöder sedan lång tid en "balkanisering" av Irak och Mellanöstern.
Det irakiska folket har år efter år demonstrerat för enhet och för att alla är i första hand irakier.
I valet 2010 gjorde Biden bort sig. Han påstod lögnaktigt att han blivit beskjuten i Bagdads gröna zon.
Inför valkampanjen 2020 presenterar sig Biden som "arbetarnas kandidat". Rätt absurt må man nog tänka.
Journalisten Bob Woodward beskriver i sin bok The Price of Politics hur angelägen Biden var att sänka kostnaderna för Medicare och sociala utgifter under Obamas första presidentperiod.

Mosul och färjekatastrofen
21 mars förliste en färja mellan Tigris båda stränder i Mosul. 103 människor miste livet, varav 12 var barn. Eftersom USA bombade Mosuls broar mellan 2014 och juli 2017 då premiärministern utropade Mosuls befrielse från IS/Daesh, är färjetrafiken oumbärlig.
Åter handlar det om korruption. Färjan var bristfällig och alldeles för många passagerare togs ombord. Färjan hade ingen räddningsutrustning. Ilskan i Mosul och hela Irak har varit enorm. Manifestationer och protester har avlöst varandra. Landets president,

Barham Saleh, fick fly i bil utbuad när han skulle framföra kondoleanser i Mosul.

Den för korruption anklagade Nineveguvernören, där Mosul ligger, har avgått frivilligt. Som tröst lades korruptionsåtalet mot honom ner.
Det handlar om 60 miljoner dollar som försvunnit i ren korruption efter färjekatastrofen.

40 miljoner skulle ha gått till uppbygge av Mosul.
Färjetragedin på Tigris är bara toppen på isberget av korruption, bristande uppbyggnad av staden som bombades dagligen av USA-koalitionen och regeringen under 3 år i samband med striderna med IS/Daesh.

Mosul ligger fortfarande i ruiner och staden får inte den regeringshjälp staden borde få. UNESCO och FN-organ står för viss uppbyggnad. Frivilliga Mosulbor arbetar med upprensning.

Se UNAMIs (United Nations Assistance Mission For Iraq) fruktansvärda film från Mosul i början av april.
FN-representanten talar engelska. Han har aldrig sett något värre, säger han.

Basra
Vattenproblemen fortsätter i den tidigare vackra staden med kanaler och promenader. Missnöjet är så stort. Inget händer
trots stora löften från den nya regeringen. Därför växer autonomitankar i hela området. Tidigare Nyhetsbrev har skrivit en hel del om Basra, den rika oljestaden och viktigaste inkomstkällan för budgetkostnaderna.

Why don´t we have anything?
Se film från Basra

Bagdad
För tionde året i sträck är Bagdad den värsta staden att leva i på jorden. Enligt Mercer Surveys årliga mätning.

Fortsatt endemisk korruption
60 miljoner dollar har alltså stulits från Mosul på kort tid.

Enligt parlamentet har 224 miljarder dollar försvunnit i skumma politikers och affärsmäns fickor.
Denna siffra är också "korrupt".

Enligt uppgift försnillade Al-Maliki 500 miljarder dollar under sin tid som premiärminister 2006-2014
Londonbaserade International Center for Development Studies säger att budgeten för perioden 2006-2014 omfattade 700 miljarder dollar,
"Till största delen försvann pengarna" och Al-Maliki anklagas för att ha försnillat 500 miljarder under sin premiärministertid.

Justitiedepartementet utreder sedan början av 2019 stor korruption där Al-Maliki och andra höga politiker anklagas för att genom det kuwaitiska bolaget Afaq kunnat bestämma villkoren för saftiga militära kontrakt som kostat USA:s skattebetalare miljarder dollar. Al-Malikis son och svärson är också inblandade. Visselblåsare som av förklarliga skäl vill vara anonyma har bidragit med uppgifter.
Företaget Sallyport Globals inblandad i skandalen fick 1, 1 miljarder dollar för att handha militär träning, elektricitet, mat
med mera på flygbasen Balad. Det är USA:s största flygbas i Irak som nu påstås vara en irakisk bas. En sanning med modifikationer.
Sallyport kan förvänta sig ytterligare 800 miljoner dollar 2020.
Skandalen handlar även om rasism, prostituerade, alkohol, bosnisk maffia, proiranska miliser... Det är ingen ände på skandalerna.
Sallyport handhar USA-baser i Mellanöstern och Centralasien.
43 parlamentsledamöter varnar i en rapport för att korruptionen ökar sekterism och hindrar återuppbyggnad av bl.a. Mosul. Befolkningen i förstörda städer och inte bara där ser sig som svikna och totalt marginaliserade, något som kan underlätta för IS eller liknande grupper att vinna gehör.

Politiker och deras miliser stjäl olja. Miliser (Hashd al Shaabi) nådde stor makt under kampen mot IS. Regeringsstyrkorna klarade inte av situationen trots USA-koalitionens massiva bombningar och vapenstöd. 100-talet miliser deltog i striderna, men skaffade sig också starka positioner och egen makt. Några av dessa miliser styrs av iranska Al Quds reublikanska garde. Miliserna får i dagsläget samma lön som en irakisk soldat från regeringen, men flera miliser skaffar sig även pengar genom plundring, stöld och genom att ta över ekonomisk verksamhet. T.ex. sker stor kommers med stulet byggnadsmaterial. De utgör en stat i staten och dessutom starkt beväpnade.
Hus tillhöriga regeringen kontrolleras inte. Den politiska eliten har tagit för sig och behåller husen. Dessutom har miliser övertagit hus från flyktingar.
"Korruptionen dödar oss", ropar demonstranter.

Transparency International har under åratal placerat Irak på botten av sin korruptionslista.

Al-Maliki och IS
Al-Maliki påstås avslöja "explosiva hemligheter" om Obamas ansvar för uppkomsten av IS och vände sig självklart till USA för stöd i kampen mot IS.
USA:s ansvar för IS är allmängods sedan lång tid tillbaka. Al-Maliki avslöjar ingenting. Däremot döljer han effektivt sitt eget ansvar som landets premiärminister 2014 då IS tog över stora områden i Irak.
Al-Maliki står direkt anklagad av en parlamentskommission för IS´övertagande av Mosul. De irakiska säkerhetsstyrkorna övergav striderna mot IS, slängde vapen och hjälmar på marken, klädde sig civilt och flydde. Många uppger att de fick order att fly. Enligt uppgift hade IS träningsläger utanför Mosul som regeringen inte ingrep mot. Regeringsstyrkorna hade stark närvaro i Mosul och kurdiska och sunnitiska befäl hade i stor utsträckning ersatts av befäl lojala med Al-Maliki.
Al-Maliki handplockade eget folk till de viktiga inrikes-och försvarsministerposterna under sina perioder som premiärminister.
Al-Maliki tvingades avgå, men blev istället vice-president och fortsätter med höga politiska ambitioner. Han har sökt både milisers och Irans stöd med framgång.

Oljan

Trots de stora tillgångarna, trots stölder och olaglig hantering av olja, har Irak nästan fördubblat oljeproduktionen under det senaste årtiondet.
Och experter säger att Iraks olja kommer fortsättningsvis vara av vitalt intresse för världen. Irak klarar inte heller att utnyttja sina rika naturgasfyndigheter utan är beroende av naturgasimport från Iran. Irak importerar även oljeprodukter av olika slag.
Bristen på infrastruktur och vatten är allvarliga och problematiska hinder. Vatten driver oljepumparna och vattenfrågan är olöst.
Bristen på återuppbyggnad beroende på ren korruption, är ett olöst problem. Se dokumentation från seminariet 20 mars.
Ett alldeles aktuellt exempel på korruption är att den statliga oljeorganisationen SOMO inte kan redovisa varför förseningsböter överskrider 250 miljoner dollar under åren 2015, 2016 och 2017.
Den svaga, icke funktionsdugliga irakiska staten utsätts därför för utländska intressenters inblandning och lutar sig mot både USA och Iran mellan vilka motsättningar växer. Men Israel, Saudiarabien och Turkiet ligger inte heller på latsidan.
Det är med andra ord inte troligt att dessa intressenter avser att lämna Irak.

USA stannar i Irak
Centcomchefen general Kenneth McKenzie sade i lördags 27 april att USA:s styrkor kommer att stanna i Irak under lång tid. "Vi kommer att fortsätta stödja våra partners och vänner i regionen och försäkra oss om att vi gör gemensam sak mot hotet från Iran".
Det handlar om oljan och passagen genom Hormuzsundet, Israels och andra strategiska intressen. USA har bombat städer och gjort det möjligt för miliser att tränga in i dessa städer och skaffa sig den makt den svaga irakiska staten inte motstår. Hashd al-Shaabi har spelat en roll för att besegra IS, men Iraks nationella oberoende kräver att staten behärskar våldsapparaten. Så är inte fallet. Dessutom krävs en icke-sekteristisk regering som försvarar alla irakiers intressen.
USA ökar sin militära närvaro i Irak. Fler baser upprättas bland annat nära den syrisk-irakiska gränsen, vilket underlättar USA:s inblandning även i Syrien.
USA-koalitionens bombningar fortsätter under medietystnad. En federal polis dödades och två skadades av "friendely fire" när USA för några dagar sedan bombade Hawijadistriktet nära Kirkuk. Ingen information om civila dödade kommer fram. Alla dödade sägs vara IS-medlemmar och alla siffror är ordentligt underskattade.
Irakiska parlamentets talman har varit i USA och framhåller att USA bör behålla sin militära närvaro i Irak och kohandlar om att Irak ska slippa följa USA:s hårda ekonomiska sanktioner mot Iran. Irak är beroende både av gas och elektricitetsimport med mera från Iran.
Liknande propåer har både premiärministern och presidenten. Presidenten säger att "Irak behöver det pågående samarbetet mellan USA-styrkor och att ingen "seriös opposition förekommer mot närvaron av USA-styrkor i Irak".

Parterna bekräftade tidigare "lagliga ramverk för den internationella koalitionens styrkor inkluderande de USA-styrkor som opererar i Irak."
De bekräftade att truppernas uppgift är att bekämpa IS/Daesh och träna irakiska styrkor, inte att upprätta utländska baser på irakisk mark och att alla missioner sker i samarbete med de irakiska myndigheterna".
Trump var ju nyligen i Irak på en USA-bas och uttryckte att USA:s uppgift var att kolla vad Iran har för sig. Det väckte upprörda känslor i Irak.
Detta dementerades snabbt av Centcom, generaler och inflytelserika politiker..

Det irakiska folket vill att USA lämnar Irak och har uttryckt sin vilja från första stund. 2016 gjordes en enkät bland irakiska ungdomar som var för unga för att ha en egen uppfattning om ockupationen. Den visar att den absoluta majoriteten ser USA som fiende till Irak. Det kan vara bra att ha i minnet när man läser media och alla problem skylls på irakierna själva.
Naturligtvis finns det en opposition mot USA:s baser i Irak i parlamentet. Iraks premiärminister kan ena sekunden yttra att baserna ska bort, nästa sekund att USA inte har några baser i Irak och den tredje att USA:s militära närvaro behövs.
Försök att lägga fram lagförslag mot baserna pågår. men i dagsläget är de knappast framgångsrika. Delar av oppositionen vill istället stärka Irans inflytande. USA:s terroriststämpling av iranska IRGC väckte stor ilska framför allt hos de proiranska miliserna.

Ökande motsättningar mellan USA och Iran är till skada för Irak. Prästen al Sadr uttrycker det på följande sätt: "Min oro växer dag efter dag som jag ser de båda lägrens (USA och Iran) inblandning i Iraks affärer och att denna inblandning har fått rötter och fördjupats."
Han tillade att de miliser som strider i Syrien bör tas hem och Irak hålla sig utanför USA-Irankonflikten där. Det är inte alltid verkligt nationellt oberoende som förespråkas. Dragkampen i parlament och regering mellan USA och Iran fortsätter och har påverkat hela regeringsbildandet efter parlamentsvalen 12 maj.
Regeringen är inte fullständig. Den viktiga inriksesministerposten under vilken t.ex federala polisen lyder, är inte tillsatt. Korruption gäller såväl shia som sunni i den "politiska processen" instiftad av USA.

I dagarna har Irak mottagit 6 F16 bombplan. Tidigare har Irak mottagit 21 F 16 och ska totalt motta 36. Irakiska piloter tränar i USA.
Detta och andra vapen kostar det irakiska folket miljarder och miljarder dollar i ett Irak där människor varken har arbete mat eller minimal basservice.

Blackwaters grundare Erik Prince har fått den irakiska regeringens tillstånd att öppna säkerhetsbolag i Irak i nytt namn, ett underbolag till Frontier Services Group (FSG).

Pentagon ökar sin budgetbegäran inför 2020 med 5 % eller 33 miljarder dollar till 718 miljarder dollar jämfört med 2019. En stor satsning på krig "overseas", stridsflyg och krigsfartyg.

Enligt shiamilisen har irakiska Hezbollah i en intervju i TV-kanalen Al-Mayadeen uppgett att USA har 31 baser i Irak och 34 000 militärer. 7 av baserna skulle vara för stridsflyg och 6 för underrättelseverksamhet.
President Trump beslöt redan under 2018 att inga exakta siffror för antal militärer i Irak, Syrien eller Afghanistan skulle uppges.
Uppenbar är dock den militära upptrappningen i Irak.

Det mesta tyder på fortsatt krig i Irak och fortsatta maxprofiter för vapenindustrin.

Enligt Watan News dödade eller skadade USA-koalitionens bombningar 3 federala poliser i Hawijadistriktet nära Kirkuk, norra Irak! Det är mycket tyst om USA-koalitionens nuvarande bombningar i Irak. Ingen information sker om eventuella civila som dödas eller skadas. Alla dödade anges som IS-medlemmar.

På IrakSolidaritets seminarium 20 mars om Pentagons ansvar  för miljö-och klimatförstörelsen, var vattenfrågan och den oerhörda torkan ett problem som fick uppmärksamhet.
Under lång tid har nu Irak och Iran drabbats av mycket svåra störtregn som förstört miljö och tagit många människoliv. Till det tillkommer nu mycket svårartade sandstormar. Över 80 människor har dödats och många skadats.
Med sand och stormar förs stoft från miljögifter från kemiska och andra vapen till avlägsna trakter. Det gäller även uranvapen.

Om du inte tagit del av dokumentationen från 20 mars, har du den här.

Du kan följa vad IrakSolidaritet på FB-gruppen Iraksolidaritet.

Svensk militär har inget i Irak och Afghanistan att göra
1 april 2019

Lars-Gunnar Liljestrand

Stöd Fallujainsamlingen
Sänd ditt bidrag till pg 11673-1
15 april 2019 hade Fallujainsamlingen samlat in 554 979 :-
IrakSolidaritet tackar för alla bidrag!
I och med den utbetalning som gjordes i samarbete med 2 andra organisationer för en ultraljudsapparat till Barn-och kvinnosjukhuset i Falluja, är det ganska tomt i kassan. Vi hoppas på nya bidrag så att vi kan satsa på ett nytt projekt.

Medlemsavgifter, betalningar för böcker och broschyrer och bidrag till föreningens verksamhet betalas till pg 409692-1

Dra tillbaka de svenska militärerna från Irak!
Inga sanktioner och inget USA-angrepp på Iran!
Stöd verkligt nationellt oberoende i Irak!

Kontakt: info@iraksolidaritet.se