IrakSolidaritet

8 juni
kl.12:00

Visselblåsarna
Julian Assange får inte utlämnas till USA!
Ny manifestation med flygbladsutdelning.
Samling vid räcket ovanför Sergels torg
Arr. Stödkommittén för Julian Assange

4 juli

Stortorget, Stockholm
USA:s nationaldag
Sedvanlig manifestation mot USA:s krig
Polistillstånd ännu inte klart

1 maj

Flygbladet
är fortfarande aktuellt. Kan beställas på pdf.

14 maj
IrakSolidaritets årsmöte
Följande styrelse återvaldes på IrakSolidaritets årsmöte 3 maj.
Sigyn Meder (Stockholm) ordförande, Ulf Bjerén (Karlskrona), Mathias Cederholm (Malmö), Ingvar Erlandsson (Göteborg), Arne Hjorth (Stockholm) sekreterare, Christer Lundgren (Stockholm) redaktör, Sköld Peter Matthis (Stockholm) och Mike Powers (Stockholm) kassör.
Peo Österholm nyvaldes till styrelsen. Han är författare och journalist.

Revisorer
Ordinarie revisor för föreningen Torbjörn Wikland tillsammans med Tomas Bolme för Fallujainsamlingen.

Valberedning Bodil Nilsson

Läs verksamhetsberättelsen: Nyhetsbrev, uttalande, seminarier och annan verksamhet.
Det finns länkar till det mesta.

18 maj
hölls åter en lyckad aktion för visselblåsarna på Konserthustrappan med fina banderoller och flygbladsutdelning.
Flygbladet finns här. Och kan beställas som pdf

Julian Assange anklagas nu av Grand jury i USA för 17 nya brott enligt the Espionage Act.Det är ytterst oroande och allvarligt för alla journalister och allas vår yttrandefrihet att en känd publicist och journalist anklagas på detta sätt och fråntas sin yttrandefrihet.
Det är helt absurt att ansvariga för krigsbrott går fria, medan visselblåsarna Julian Assange och Chelsea Manning sitter fängslade och Edward Snowden har tvingats ta sin tillflykt till Ryssland.

En namninsamling för Julian Assange är på gång.

Uppropet kräver att Sveriges regering upprätthåller det demokratiska värdena och inte ger efter för krav att utlämna J. Assange till USA.

USA:s militära upptrappning i Mellanöstern
President Trump hotade skicka 120 000 militärer till Mellanöstern, men konstaterade att för krig med Iran skulle mycket mer behövas. Det är en skrämmande verklighet med höga brösttoner och samtidigt ett farligt spel som kan hamna bortom kontroll. Det faktum att Trump drog tillbaka USA:s stöd för JCPOA och infört nya och hårdare sanktioner mot Iran , bidrar till den allt spändare atmosfären. Inte blev det bättre när USA skickade hangarfartyget USS Abraham Lincoln till Persiska Gulfen och troligtvis kärnvapenbestyckade B-52 bombplan. Tänk om Iran skulle blockera det strategiska Hormuzsundet, säger Iraks oljeminister Thamer Ghadhban: "Det skulle ha stor påverkan på Irak och andra länder som exporterar olja och använder Hormuzsundet för att nå världsmarknaden."

Upptrappningen gäller i högsta grad Irak
60 militärfordon fördes från Jordanien till Al Asadbasen i Anbar för några dagar sedan. Flera baser byggs ut i Anbar, Nineve, Kirkuk och Bagdad. I Bagdad har USA-militärer uppträtt öppet i uniform på en gata. 20 000 soldater ska befinna sig bara i Mosultrakten enligt irakiska uppgifter. Framför allt förstärks flygbaser som Al Asad och USA-militärer rör sig även utanför sina baser enligt militärstrategen Ahmed Al-Shafiri.

Eftersom USA hemlighåller exakta antalet militärer i Irak och Afghanistan, kan inga siffror med säkerhet bekräftas.Iraks försvarsdepartementet förnekar USA-trupper kring Mosul.

Vi är vana vid mycket motsägelsefulla uttalanden om närvaron av USA-militär från Irak. Ska dessa fortsätta att träna Iraks säkerhetsstyrkor, vilket hävdas, eller ska de lämna landet. De hårda sanktionerna mot Iran som drabbar folket och där USA försöker stoppa Irans oljeexport, förbättrar inte klimatet. Olje-och gaslandet Irak som på grund av oerhörd korruption gjort sig beroende av bl.a. gas och elektricitet från Iran, får av USA ständigt nya undantag för denna import.

USA har dragit bort en del personal från sin Vatikanstora ambassad i Bagdads gröna zon och från konsulatet i Erbil. USA-resenärer varnades för att resa till Irak.Utrikesminister Pompeo dök upp i Irak 7 maj istället för i Tyskland dit han var på väg och varnade för Irans "eskalerande" aktivitet. Iran anklagas av USA i alla fall indirekt för den missil som träffade gröna zonen för några dagar sedan. Irak förnekar uppgiften. Pompeo påstod i Bagdad att underrättelsetjänsten hade "mycket specifika" uppgifter om angrepp som var nära förestående."

Några bevis framlade han inte.
Teheran tillbakavisade uppgiften som "psykologisk krigföring."
USA vill att Irak ska vara i stånd att skydda "diplomatiska installationer och koalitionspersonal".
Om den utökade militära satsningen i Mellanöstern säger Pompeo att avsikten är att sätta "oss i en position där vi kan avskräcka dem och få dem att tänka två gånger innan de angriper USA:s intressen."

Pompeo ska dessutom ha sagt till Iraks premiärminister Abdul-Mahdi och president Barham Salih:
"If you’re not going to stand with us, stand aside."En omöjlighet eftersom Iraks regering är delad mellan beroende av såväl USA som Iran.

De övervägande shiitiska miliserna i Haasd Al-Shaabi som trots att de införlivats under Iraks regering och får betalt av irakiska staten, har styrkan och antalet att göra vad de vill och följa egna ledare, har blivit en stat i staten. Många av dem är klart sekteristiska och Nyhetsbrev har publicerat artiklar om övergrepp begångna av dem mot sunnimuslimer enbart på grund av sekt, även mot kurder och nationella minoriteter. Partier och miliser i Irak har egna fängelser.

Den irakiska regeringen och säkerhetsstyrkorna har inte full kontroll över landet. I kampen mot IS ryckte miliserna in, vilket accepterades av USA som bombade IS städer och områden från augusti 2014 till juli 2017 då IS i Mosul sades vara besegrat. USA-koalitionen fortsätter att bomba Irak, men inte lika häftigt som under nämnda period. "Friendly fire" dödade irakiska soldater helt nyligen.

Iran och USA:s förhållande har präglats av samarbete och motsättningar som nu skärps när Hashd al-Shaabi utökar sitt politiska och ekonomiska inflytande i Irak.

Flera av dessa milisers lokaler brändes i Basra, en övervägande shiamuslimsk stad, drabbad av den stora korruptionen (se tidigare Nyhetsbrev om Basra).

"Irak kan bli en arena för väpnad konflikt mellan USA och Iran", säger den politiske analytikern Watheq al-Hashimi. "De irakiska ledarnas lojalitet står i hög grad till utländska makter så hur ska de klara av att skydda nationella intressen? "Kohandeln mellan USA och Irak är stor. USA:s Chargé d'Affaires Joey Hood lovade Irak att inte använda Irak för attack på andra länder. En sanning med modifikationer.

Irak gav General Electric (GE) ett kontrakt som först var tänkt för Siemens efter Trumps påtryckningar. Siemens sägs ha förlorat 15 miljarder dollar på denna kohandel. Iraks president hävdar att det inte finns något stort motstånd mot USA:s militära närvaro förutsatt att de strider mot IS och utbildar de irakiska säkerhetsstyrkorna.

Det irakiska folket har sedan det olagliga angreppet 20 mars motsatt sig USA:s militära närvaro medan landets politiker svänger sig efter vinden. Såväl president Trump som Irans president säger sig inte vilja ha krig, men alla situationer och alla krafter går inte att kontrollera.

De irakier vi talat med är livrädda. De fruktar att deras land kan komma att användas som plattform för ett eventuellt krig. De irakiska ledarna uttalar i stort sett detsamma. De vill förhålla sig neutrala och vill inte att Irak ska användas för angrepp på Iran.

En sådan upptrappning skulle leda till att miliserna och andra går till angrepp mot USA:s installationer och var det skulle sluta, vågar vi inte ens tänka på. Vi har också motsättningen Iran-Saudiarabien. Vi har USA:s starka försvar för Israel som vill se ett balkaniserat Mellanöstern.

Våra irakiska vänner fruktar för vad som kan ske efter Ramadan. Kuweit har utlyst undantagstillstånd och folk flyr över gränsen till Saudiarabien. Rädslan är mycket stor.

Inte ett krig till!
Sveriges fortsatta stöd till USA-koalitionen där Sverige har "guldkort" är mycket beklagligt.

Sverige stöder även möjliga angrepp på Syrien från Irak i de senaste Irakpropositionerna.Det är exakt vad Trump uttalar. En del av de trupper USA drog tillbaka från Irak, ska kunna delta i angrepp på Syrien.

Dra tillbaka de svenska militärerna från Irak!
Inga sanktioner och inget USA-angrepp på Iran!
Stöd verkligt nationellt oberoende i Irak!

Lars-Gunnar Liljestrand, FIB-juristerna och medutgivare av www.alliansfriheten.se https://www.svd.se/svenska-soldater-har-inte-i-irak-att-gora/i/senaste/om/debattStöd Fallujainsamlingen!

Stöd Fallujainsamlingen
Sänd ditt bidrag till pg 11673-1

Föreningens pg 409692-1
används för medlemsavgifter, betalning av böcker och stöd för verksamheten

Bra böcker till sommarläsning

Peo Österholm, författare och journalist
Han har skrivit boken Irak, åh vilket galet krig!
Boken kan beställas från IrakSolidaritet. Den kostar 100:- + porto.

IrakSolidaritets broschyr: Från ockupation till sönderfall
Kostar 20:- + porto

Kriget mot Iraks kultur