Universal Music Sweden

Nypremiär av Trollkarlen från Oz!

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 14:23 CEST

Ikväll har Glada Hudik-teaterns tolkning av ”Trollkarlen från Oz” nypremiär i Västerås. I höst väntar ytterligare 19 st föreställningar och efterfrågan på biljetterna har varit så stor att flera extra föreställningar i Stockholm och Göteborg redan är inlagda.

Några recensioner från tidigare föreställningar:

”Scenografin är kolossal, koreografin vacker och rik på detaljer och musiken storslagen och
välkomponerad. Ändå är det inte i den glittriga inramningen som de bästa bitarna ligger.
Allt handlar om skådespeleriet, och framförallt känslan, som Glada Hudik ensemble levererar." -

Västerbotten Kuriren

”Teatern som får publiken att bekämpa sina fördomar” - GT, Gotlands Tidningar

”En kväll som man blir lycklig av” - Arbetarbladet, Gävle

Musikmakarna Salem Al Fakir och Pontus De Wolfe har i ett samarbete med Universal Music & Glada Hudik skapat musiken till Glada Hudiks föreställning av Trollkarlen från Oz samt skrivit och producerat en skiva i samma tema med stora delar av Sveriges artistelit.På albumet medverkar bl a, Lisa Nilsson, Tommy Körberg, Nisse Hellberg, Eva Dahlgren och Hasse Alfredsson.

Föreställningen - Trollkarlen från Oz på Glada Hudik-teaterns vis. Efter succén med föreställningen Elvis är Glada Hudik-teatern tillbaka på scenen med en nytolkning av Trollkarlen från Oz, med utgångspunkt i dagens samhälle. Utvecklingsstörda och normalstörda skådespelare delar på rollerna som bland annat rockande fågelskrämmor, en hund med Hollywooddrömmar och en klimatsmart tjej med hundratals vänner, men bara på Facebook.
Oz är ett drömland skapat av ett tvillingpar som på 50-talet sattes på institution för att de inte var som oss andra. I landet Oz får alla vara på sitt sätt och ingen dömer fel från rätt. Det är ett land fyllt av fantasi, magi och musik.

Albumet – Trollkarlen från Oz

”För vår del startade arbetet på våren 2012 med ett samtal från Glada Hudik-generalen,
Pär Johansson”.
- Skulle ni vilja göra musiken till Glada Hudik-teaterns nästa scenföreställning? Ingenting klart ännu men det kommer baseras löst på Trollkarlen från Oz. Dessutom ska vi ut på vår 15-årsturné om två veckor, kanske kan ni ha någonting klart tills dess?
L. Frank Baums Trollkarlen från Oz kom ut som bok år 1900, och är med sin ålder ett så kallat ”fritt verk”. Med andra ord var tanken att förlägga berättelsen i nutid - kanske i Hudiksvall - med nutidens problematik och världsbild. ”Hur gör vi en skiva som gör materialet rättvisa och samtidigt ger en ytterligare upplevelse vid sidan av föreställningen? Traditionellt släpps det ofta en studioversion innan premiären så att publiken hinner lära känna låtarna, samt en ”cast version”, inspelad direkt från scenen”.
Beslutet togs att göra en skiva som stod på egna ben, som utöver ensemblen även innehöll gästsångare att utöka Glada Hudik-familjen med, band och stor orkester. Vi kontaktade vänner och hjältar inom den svenska musikkåren att hjälpa oss sätta ihop någonting unikt och gränsöverskridande, och efter att Hasse Alfredson gett sitt förlösande Ja till att sjunga in vårt revynummer, ”Hundens Bästa Vän” fanns det förstås ingen som kunde tacka nej till att vara med.

Resultatet är en skiva som vi, Universal Music och Glada Hudik-teatern är otroligt stolta över.

Ett kärleksbudskap från alla oss som medverkat på den, ett manifest, och vår hälsning till Dorothy.

Pontus De Wolfe & Salem Al Fakir

18 november  Stockholm, Cirkus
19 november  Stockholm, Cirkus
24 november  Stockholm, Cirkus