Metropol Palais

Nypremiär för anrikt palats i Stockholm

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2014 13:40 CET

Den 13 februari öppnar Metropol Palais på Sveavägen 77 i Stockholm. I huset finns det ett franskt brasserie, en bar och en stor salong som erbjuder festvåning och konferensmöjligheter, allt med en känsla av 20-talets Paris. Roland Persson, en legendar inom svensk gastronomi, är ansvarig för köket som kommer erbjuda genuina franska specialiteter. I baren en trappa upp erbjuds det cocktails av hög kvalitet och klassisk bordsservering.

Metropol Palais är det ursprungliga namnet på biografen som öppnade i lokalen den 3 september 1927. Sedan 1985 har stora salongen fungerat som konferenslokal. Efter en omfattande renovering och restaurering är nu det premiär igen – Metropol Palais är tillbaka i sin fulla glans.

– Nu flyttar vi ut flera moment från köket och möter gästen ute i matsalen. I vårt brasserie kommer vi erbjuda en klassisk matsal med fransk touche och en av signaturrätterna är en saltinbakad entrecote som trancheras framför gästen, berättar chef de cuisine Roland Persson. Roland Persson leder köket tillsammans med Markus Gustafsson. Ansvarig dessertmästare är Richard Bingham, som tidigare arbetat på bland annat Vetekatten i Stockholm. På Metropol Palais dessertmeny kommer gästen att kunna välja bland annat spröda madeleinekakor eller mer arbetade desserter som till exempel crêpes Suzette.

Ansvarig för matsalsteamet och dryckesmenyn i matsalen är Ia Orre, sommeliernestor, adjungerad lektor i måltidskunskap och före detta rektor på Restaurangakademien. Ansvarig för den dagliga driften är Jennie Åkerlund som arbetat i huset sedan 2006.

I baren på övervåningen färdas du tillbaka till Paris glada 20-tal och där läggs särskilt fokus på den franska bryggning- och destilleringstraditionen, med ett stort sortiment av unika aperitifers och kryddade viner samt öl och cider.

– Vi vill skapa en stämning som minner om en annan tid, och återtar klassisk bordsservering och värdskap. Det i kombination med ett gediget cocktailhantverk och ett spännande utbud av hantverksmässig framställd kvalitetssprit skapar vi en ny hemvist för Stockholms cocktailälskare, säger Duane Shepherd, från Liquid Management som tagit fram barkonceptet.

Bakom satsningen Metropol Palais står Lyran Konferens och dess vd Raffaello di Schiena. Lyran Konferens driver förutom Metropol Palais även Marholmen och Grosshandlargården i Norrtälje utanför Stockholm.

­– Vi är otroligt stolta över att kunna presentera Metropol Palais som en bit av Europa mitt i Stockholm, säger Raffaello di Schiena. Vi hoppas kunna erbjuda både långväga gäster och grannar vårt franska vardagsrum och att vi kan bli en mötesplats för både nya och gamla vänner.

Öppetider:

Brasseriet
måndag till fredag 17-24
lördag och söndag 12-24

Baren
måndag till lördag 17-24

Adress: Sveavägen 77, Stockholm
Bordsbokning: 010-442 78 60
Hemsida: www.metropolpalais.se

För mer information, intervjuer och bilder, vänligen kontakta:
Elisabeth Ekstrand, presskontakt, Prat PR
Mail:elisabeth.ekstrand@prat.se

Om Metropol Palais
Den 3 september 1927 öppnade Metropol Palais på Sveavägen 77. År 1935 bytte man namn till Lyran och bedrev efter det biografverksamhet fram till 1985. Då lades bion ner och lokalerna användes som konferensanläggning. Byggnaden är K-märkt av Stockholms Stadsmuseum vilket innebär att det kulturhistoriska värdet anses motsvara fordringarna för byggnadsminne. Nu tar man tillbaka det ursprungliga namnet och efter en omfattande restaurering och renovering kompletterar man även erbjudandet med mat och dryck. www.metropolpalais.se

Lyran Konferens
Ett konferensföretag med fokus på personlig och professionell service på hög nivå. Vi erbjuder unika konferensmiljöer både i Roslagens skärgård samt mitt i Stockholm City: Marholmen, Grosshandlargården samt Metropol Palais. Vi erbjuder marknadens mest effektiva och inspirerande mötesupplevelser. Lyran Konferens ägs av Svenska Kommunalarbetareförbundet.