Anders Anderson Media

Nypremiär i Almedalen – Gertrud och Lillhonga i existentiell action vid Öresund

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2012 16:13 CEST

En tunnel Helsingborg–Helsingör, eller HH-förbindelsen som den kallas lokalt och populärt. Hur blir det spännande?

Genom att torrt berätta om ett "infrastrukturprojekt av stor regional och nationell betydelse”? Nej, då somnar vi redan i förtexten – "infrastruk … zzz". Det krävs mer. Lite action och oväntade grepp, luftigt så att tunnelidén får kraft att sväva som en drake i vinden och väcka hopp och glädje.

Produktionsbyrån Gertrud och Söner AB i Helsingborg, med regi av Robert Lillhonga (Hata Göteborg "Eller, kanske Älska Göteborg", som regissören faktiskt gör, och Villa Thalassa - Helgen v 48) har skapat en dansk och en svensk filmversion av visionen om tunneln under Öresund.

Ett mission impossible? Ändå inte. Med inledande actionstämning, solida karaktärer och ett minimalt stänk av "infrastrukt …" har båda versionerna slagit igenom på YouTube. Premiärnervöst men tillfredsställelse när tittarsiffrorna på ett par veckor passerat 3 000 visningar.

Premiären var på Bornholm och Folkemødet, den danska kopian av politikerveckan i Visby. Mottagandet var överväldigande. Nu kommer filmerna till Almedalen.

I den svenska versionen jobbar veteranen Sven Melander i motvind på stranden till Öresund. Tankarna går inte spontant till Döden i det rafflande schackpartiet i den bergmanska brottningsmatchen med de existentiella frågorna i Sjunde inseglet. Men filmerna har ändå en strand och en brygga, det blåser och det handlar om en ödesfråga för Öresund. Det är ju trots allt ett infrastrukturprojekt av stor regional och nationell betydelse – en existentiell fråga i Öresundsregionen.

Beställare: HH-Gruppen, sammansatt av svenska och danska kommuner och regioner tillsammans med representanter för näringslivet på båda sidor sundet.

Regi: Robert Lillhonga

Produktion: Gertrud och Söner AB

Produktionstid: 3 veckor

Se filmerna på http://www.youtube.com/hhgruppen