Hittabrf.se

Nyregistrering av bostadsrättsföreningar rasar 43%

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2009 13:59 CEST

Bara 80 bostadsrättsföreningar registrerades det första kvartalet i år, vilket är en nedgång med 43 procent jämfört med sista kvartalet 2008. Antalet nyregistrerade bostadsrättsföreningar har därmed minskat för sjunde kvartalet i rad och ligger på samma nivå som 1998.

Vid genomgång av data kan vi se att de företag som arbetar med ombildning av hyresfastigheter har registrerat färre bostadsrättsföreningar för ombildning, men även att boende i hyresfastigheter som vill ombilda till bostadsrätt minskar. Den finansiella oron som slog till i höstas med högre ränta gjorde att Stockholms Hem med flera valde att tillfälligt lägga sina ombildningar på is. Det blev betydligt svårare att finansiera ombildningar inte minst då banker nekade kredit.

Det har även varit en extremt stor andel registrerade bostadsrättsföreningar för ombildning mellan 2000 - 2007, där många hyresfastigheter nu har ombildats till bostadsrättsföreningar. Trots den stora andelen ombildningar finns det fortfarande mer än 2 200 registrerade bostadsrättsföreningar i Stockholms län som vill/väntar på att ombildas.

Planer på framtida byggprojekt från de stora bostadsrättsorganisationerna har mattats av. HSB, Riksbyggen och SBC har enbart en nyregistrerad förening var mellan januari - mars.

Störst minskning finns bland de stora byggbolagen Skanska, Veidekke, NCC, Kärnhem och JM som bara har registrerat åtta bostadsrättsföreningar mellan januari-mars. Samma siffra för föregående period kvartal 4 år 2008 var 24 nyregistreringar.

Period / Antal nyregistrerade Brf:er

2009 - kvartal 1 - 80