Ving

Nyskapande kampanj ska ändra bilden av Ving

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 11:12 CET

Sveriges största researrangör Ving vill ändra bilden av bolaget - från charterjätte till researrangör med marknadens bredaste reseutbud. Det ska ske genom en stor nyskapande kampanj där Internet för första gången blir navet. Ett bärande tänk i kampanjen - som gjorts tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors - är helt nya funktioner på hemsidan som ska göra letandet av resor mer lustfyllt.

Tidigare sökte kunderna information i kataloger och resebutiker. Med över 80 procent av kunderna som besökare på hemsidan är Internet numer Vings viktigaste kommunikationskanal. Därför lanserades tidigare i år en helt ny hemsida som framför allt gjorde det enklare och snabbare att boka. Ving tar nu nästa steg genom att låta Internet få en central roll i hela marknadsföringen.
För att öka tempot i förändringen från klassiska resekataloger till inspirerande hemsidor började Ving under våren 2006 ett samarbete med Forman & Bodenfors.

— Vings omarbetade hemsida blir nyskapande när det gäller kommunikation på nätet. Den visar tydligt på skillnaden mellan Ving och andra aktörer i resebranschen. Vi har utgått från att stimulera reslust och väcka reseinspiration, säger Greger Anderson, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Första kampanjen som Ving gör i samarbete med Forsman & Bodenfors startar 15 november med temat ”VingFlex – Resor till överallt”. Kampanjen ska lyfta fram den flexibla reguljärflygsprodukten VingFlex som i dag erbjuder över 5 000 hotell på över 500 resmål.

— Den här kampanjen kommer att visa på nya grepp i resebranschen, Vi vill att omgivningen ska inse att den som bokar via Ving inte är bunden att resa på klassiskt chartermanér från torsdag till torsdag, utan här handlar det om verklig frihet, säger Joakim Eriksson, informationschef på Ving.

Genom ett unikt bokningsverktyg kan kunden själv plocka ihop sin egen resa eller välja att boka ett färdigt paket. Även om kunden bara bokar två hotellövernattningar i Kuala Lumpur ska Vings erfarenhet vara en kvalitetsgaranti.

Kampanjen kommer - förutom nätet - att gå i TV, dagstidningar, magasin. All reklam syftar till att locka reseintresserade att besöka Ving.se. På hemsidan kommer kunden bla att mötas av en jordglob uppbyggd av över 400 satelitbilder. På jordgloben kan besökaren resa runt bland över 500 resmål, få information om dessa och se Vings hotellutbud.

För mer information:
Joakim Eriksson, informationschef på Ving: 0709-51 30 75
Greger Andersson, projektledare på Forsman & Bodenfors: 0733-75 78 01

Ving är Sveriges största researrangör med resor till över 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via Internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i MyTravel Sverige med över 600 000 resenärer årligen. Den internationella resekoncernen MyTravel Group är noterad på London-börsen.