Grit Media AB

Nystartade Grit Media köper etablerat Lulebolag

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2017 08:44 CEST

Det nystartade Skellefteföretaget Grit Media AB expanderar. Nu förvärvar det Luleföretaget Reklam365.

Koncernen Norra Västerbottens Tidnings AB tar därmed ett stort kliv in på Norrbottens mediemarknad, då Grit Media är ett dotterbolag koncernen.

I Norrbotten har Reklam365 parallellt vuxit från att sälja reklam i bland annat radio och på flygplatser till att genom samarbeten med United Screens och Schibsted nu även förmedla annonser på exempelvis YouTube, Aftonbladet och Svd.se.

”Unik position”

Norrans dotterbolag Grit Media AB köper nu Reklam365 från de tidigare ägarna.

– I och med detta tar Grit Media en unik position. Ödmjukt antar vi utmaningen att med vår omfattande portfölj, kunskap och långa värdekedja bli kundens förstaval. Vi kommer att utöka produktportföljen i Reklam365. Tärningen är kastad, säger Ludwig Olofsson, vd Grit Media.

– Vi har imponerats av Reklam365:s utveckling. De har inte bara hängt med i marknadens utveckling utan också drivit på den. Bolaget är inte längre en uppstickare, men har fortfarande stor utvecklingspotential och passar perfekt in i den rörelse vi påbörjat, berättar Anders Westermark, vd för Norran.

Lindgren lämnar

I och med köpet lämnar Mikael Lindgren under hösten sin tjänst som vd för Reklam365.

Han ersätts då av den tidigare projektledaren Mats Ohlsson, men arbetar vidare med bolagets utveckling på konsultbasis.

– Det har varit en rolig resa som nu tar ytterligare fart. Vi ville ta en ledande position i Norrbotten och har på relativt kort tid lyckats med det. Det känns bra att sälja till en köpare som har samma höga målsättning som vi, berättar Mikael Lindgren.

Övriga delägare och anställda i Reklam 365 arbetar vidare även under de nya ägarna.

Reklam365 omsatte 2016 tio miljoner kronor och har sex anställda.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Lindgren, vd för Reklam365, Tel: 070 - 699 76 63

Ludwig Olofsson, vd för Grit Media, Tel: 070 – 310 51 80

Anders Westermark, vd för Norran Tel: 070 - 575 33 69

Fakta om Grit Media

Etablerat: 2017

Antal medarbetare: 6

Kontor: Skellefteå och Umeå

Produkter och tjänster: Google Adwords, Programmatisk bannerannonsering, e- postmarknadsföring, mätning och analys, marketing automation,

Beskrivning: En norrländsk marknadsföringsbyrå med digital spetskompetens, databasbaserade verktyg och kundfokus.Webb: gritmedia.se

Fakta om Reklam365

Etablerat: 2012

Antal medarbetare: 7

Kontor: Luleå

Produkter och tjänster: Bannerannonsering, Youtube-marknadsföring, radioreklam, inomhusreklam, utomhusreklam, flygplatsreklam, webbproduktion, produktionsbyrå, rådgivning.

Beskrivning: Digitalt mediehus som finns där kundernas kunder finns. Erbjuder primärt produkter och tjänster till företag och organisationer i Norrbotten som har behov av lokal, nationell eller global marknadsföring.Webb: reklam365.se