Collra

Nystartade samlarsajten Collra samlar nya medlemmar med hjälp av TV-reklam.

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 08:33 CEST

Under våren 2013 lanserades Collra.com som har som mål att bli världens största kombinerade community och auktionssajt för samlare. På Collra förenas personer som delar samma intressen för att köpa, sälja, visa sina samlingar och dela sin passion med resten av världen. Oavsett om man samlar på smurfar eller dyrbar konst möter man här likasinnade.

Redan på ett par månader har ett tusental nya medlemmar hittat till Collra. Då 20 % av det svenska folket uttalat är en samlare[1], satsar nu Collra på TV-reklam i MTG:s kanaler för att nå ut till dessa. Fr.o.m. vecka 26 kommer Collra-kampanjen att gå i samtliga MTG:s kanaler.

Även för de personer som inte uttalat kallar sig en samlare, är Collra en utmärkt marknadsplats för att sälja objekt. På Collra når man nämligen enkelt sin rätta målgrupp eftersom man kan koppla sina annonser till olika intressegrupper. Medlemmar i grupperna får då information om de annonser som intresserar dem.

På Collra kan man även efterlysa objekt via köpannonser och även dessa kan kopplas till olika intressegrupper för att öka chansen att hitta sina åtråvärda objekt. Idag finns 94 olika intressegrupper på Collra som alla har en ansvarig ambassadör som är initierad och kunnig inom området. Nya grupper tillkommer kontinuerligt.

Bakom företaget står de båda entreprenörerna och tillika ägarna Therése Hallberg och Christoffer Julin, som tillsammans med svenska folket vill skapa en nyrenässans för samlandet.
– Idén fick vi för cirka ett och ett halvt år sedan då vi diskuterade samlarfenomenet. Vi förstod att det saknades en självklar mötesplats för samlare och nu har vi ändrat på det. Vår målsättning är att bli världens ledande samlarsajt. Collra erbjuder en gemenskap där fler personer får möjlighet att upptäcka tjusningen med samlandet och där man får inspiration till att börja samla inom nya områden, säger Therése.

Se Collras reklamfilm här: http://www.youtube.com/watch?v=3OIHuucSNTM

[1] Enligt forskningsrapporten ”Samlare i konsumtionskultur” (som ingår i den nationella SOM-undersökningen 2006)

av Karin M. Ekström, professor i företagsekonomi vid Högskolan I Borås.

Collra förenar samlare från hela världen på ett och samma ställe på nätet. På Collra får man kontakt med andra personer som delar samma intresse och man kan visa upp sin samling, diskutera, köpa och sälja. Share your passion!