Newgen Distribution

Nystartat sportföretag lanserar smart nyckelförvarande sportarmband via crowdfunding

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2013 16:37 CET

Det nystartade företaget Sportsbud lanserar ett innovativt sportarmband som förvarar dina nycklar när du tränar, simmar eller springer. Armbandet kallas "Keybud" och kommer i tre färger och två storlekar som passar skåpnycklar och vanliga hemnycklar. För att få igång produktionen vill företaget hämta in finansiering via crowdfunding plattformen Kickstarter.

- Vi har länge besvärats av att det inte riktigt finns någon bra lösning på nyckelförvaring när man tränar. Många håller nyckeln i handen, knyter fast den i skosnöret eller förvarar den i någon ficka eller annat utrymme där den ofta skaver eller skramlar. Vi tycker att vi har hittat en bättre och snyggare lösning på problemet, säger Max Ellberg, Sportsbuds VD och medgrundare.

Nyckeln träs in i armbandet likt ett hölster och hålls kvar med hjälp av en låsfunktion som klickar ihop nyckellocket med armbandet. Armbandet förvarar nyckeln på ett sådant sätt att du aldrig behöver separera nyckeln från locket som omsluter den övre delen av nyckeln. På detta sätt kan armbandet alltid hänga med i träningsväskan eller finnas lättillgänglig innan träningspasset eller löprundan.

Det lilla armbandet fungerar för hänglåsnycklar, och passar därför aktiviteter som simning, styrketräning eller andra sporter som förknippas med skåpförvaring. Det stora armbandet är utformat efter de vanligaste hemnycklarna i Norden, och förvarar din nyckel smidigt runt armen när du ska ut i löpspåret.

- Eftersom att sportprylar verkligen är på modet just nu tror vi det är rätt att lägga mycket arbete på design och utseende. Vi ville ha en minimalistisk och funktionell design som tilltalar såväl aktiva som modemedvetna konsumenter, säger Axel Diurson, Produktuvecklingsansvarig.

För att få igång produktionen av armbanden, eller Keybud som produkten heter, har företaget skapat ett såkallat crowdfunding projekt på plattformen Kickstarter.com. Projektet löper fram till den 8e december, och om det lyckas väntas armbandet säljas i utvalda butiker samt i Sportsbuds egen webshop innan årsskiftet.

Länk till projektet: http://www.kickstarter.com/projects/maxellberg/keybud-an-elegant-keyholding-bracelet

Hemsida: www.sportsbud.se

Facebook: https://www.facebook.com/pages/Sportsbud/568987006445497

Twitter: https://twitter.com/SportsbudSweden

För ytterliggare information kontakta:

Max Ellberg, VD Sportsbud, tel 076-8716644

Axel Diurson, COO Sportsbud, tel 070-7498905

Sportsbud Sweden AB grundades hösten 2012 med målet att bli Nordens ledande producent och distributör av vad företaget kallar innovativa sportacessoarer. Bolaget jobbar aktivt med att förutse trender inom sportmode och teknik och handplockar därefter produkter och tar fram produktidéer för distribution och egenproduktion.

Företagets grundare heter Max Ellberg och Axel Diurson, båda ekonomistudenter från Uppsala universitet.