Skånes Ridsportförbund

Nytänk för Talang Skåne - den största satsningen i distriktets historia

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 15:16 CEST

På Kristi himmelfärds dag anländer det 60 unga ryttare i ålder 16-21 till Flyinge Kungsgård för att ta del av Skånes Ridsportförbunds uttagning till Talang Skåne 2014-15.

Vi har i år valt att utöka satsningen som är helt kostnadsfri för alla deltagare. Alla som söker och uppfyller våra satta kriterier kommer med och i år förlängs perioden till ett och ett halvt år. Vi har öppnat upp för ridskoleryttare som genom nomineringar av ridskolechefer, ridlärare eller annan giltig representant från klubben, har antagits till satsningen. Med detta omfattar vår satsning 3 discipliner (hoppning, dressyr och fälttävlan) och 4 målgrupper. Under uttagningen jobbar 15 förtroendevalda ideellt hela dagen för att genomföra intervjuer, provskrivning och uppridning.

”Ingen ungdom ska någonsin mer skickas hem från en uttagning hos oss med stämpeln att man ’inte är en talang’. Alla ungdomar med motivation och drivkraft är en talang i Skånes Ridsportförbund.”
Maria G Sånesson, Distriktschef.

Satsningen drar igång i höst med en kickoff helg i augusti med teambuilding och kontraktskrivning. Därefter följer träffar, i höst med bland andra Andy Swärd som är en framstående mentalcoach och Ulf Johansson, A-tränare i fälttävlan och flerårig landslagsdeltagare. Deltagarna erbjuds också 7 uppsuttna träffar under satsningen för tränare. Ridskoleryttare kommer ha sina uppsuttna träffar på Bollerups Naturbruksgymnasium på lånade hästar.

Talangsatsningen kan ni läsa om och följa via vår hemsida, Facebook samt Talangbloggen där deltagarna kommer blogga under satsningen. All information och länkar finner ni på www.skaneridsport.se

Utbildning Veronica Åkerström 0705-90 29 12 veronica@skaneridsport.se