Idle production

Nytt album från Umeåbandet CROWDBURN

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 14:26 CEST

Metalbandet CROWDBURN från Umeå släpper sitt debutalbum IGNITION 11 oktober 2013.
Albumet släpps digitalt över hela världen via svenska skivbolaget Discouraged Records.

Crowdburn är ett metalband från Umeå som inte är rädda för att korsa genregränser. Med influenser från kraftfulla hårdrocksband som Pantera, Devin Townsend, Meshuggah och Sepultura blandar femmannabandet allt från thrash/death metal, rock och punk till ambient och akustisk musik, vilket ger dem ett såväl progressivt som tungt sound.

Crowdburn har innan debutalbumet "Ignition" åstadkommit en hel del. Enbart två veckor efter att de erhållit en komplett line-up nådde de finalen i den svenska Bandit Unsigned-tävlingen med sin låt "Pictures". Därefter har bandet hållit takten genom att simultant göra spelningar runt om i Sverige och skriva nytt material. Under 2011 släpptes bandets mini-CD "Confronted" som blev mycket väl mottagen av både fans och recensenter.

Låten "Burning Crowd" fanns med på brittiska tidningen Metal Hammers "New Guard CD"; ett bevis på att de nu enligt en av Europas mest etablerade musiktidningar var ett av de 15 hetaste nya metalbanden. Crowdburn är också kända för sina musikvideor. Båda låtarna "Confronted" och "Scary Monsters and Nice Sprites" är stora Youtube-framgångar. Tillsammans har de närmare en halv miljon visningar och videon för Scary Monsters toppade svenska Youtube under veckan den släpptes.

Idle production är ett boknings och promotionbolag från Umeå.