Musichelp sweden ab

LOST VAN GOGHS släpper Lost and Found

Hitta det på Spotify

Se videon Time of my Life på Youtube

Fråga: Vad får man för resultat om man tar två av Sveriges mest kreativa och framgångsrika popmakare och studios och ger dem full frihet?

Svar: Man får "Lost And Found". Ett album som kommer att framkalla fånigt lyckliga flin bland folk som tycker om intelligent, uppfinningsrik och välproducerad pop med humor och subtila referenser till rockhistoriens giganter.

Det myllrar av läckra melodier, smarta texter och kreativa ljudlösningar. Här finns subtila nickar till brittiska popmästare som The Beatles, Queen, 10cc, ELO och Supertramp. Men också något senare hjältar som Jellyfish, Toy Matinee, Ben Folds Five och The Feeling.

Bakom Lost Van Goghs döljer sig två av Sveriges mest välrenommerade producenter/ljudtekniker/låtskrivare.

Lennart Östlund är mest känd som "Mr Polar Studios" och där har han arbetat med namn som Led Zeppelin och Genesis, såväl som några av de största svenska album som har gjorts (ABBA, Eva Dahlgren, Ted Gärdestad, Louise Hoffsten,Thåström, Tomas Ledin, Orup och många, många andra).

Leif Larson har producerat och varit med och skrivit ett stort antal album åt artister som Louise Hoffsten, Björn Skifs, John Holm samt genom åren skrivit låtar till artister som Faith Hill, Smokie, Frida (ABBA), Sanne Salomonsen m.fl. Han har också turnerat med många av våra största artister, exempelvis Skifs, Pugh Rogefeldt, Marie Fredriksson och Louise Hoffsten.

På egen hand kan de dock ta ut svängarna mer och ta fram sina mest originella och lekfulla sidor. Och här sparas det inte på krutet. Plattan är späckad av smittsamma melodier, lekfulla infall och känslosamma partier. Vissa band hade kunnat bygga ett helt album på de idéer Lost Van Goghs klämmer in i en enda låt. Det kan ta ett par lyssningar, men när man väl har kommit in i Lost Van Goghs färgsprakande värld upptäcker man ständigt nya favoritpartier – och till slut vill man aldrig återvända till den grå vardagen igen.

Tillsammans står Lost van Goghs själva för 92,73 procent av allt som hörs på albumet. De har dock tagit hjälp av några begåvade vänner som exempelvis Brian Hobbs (textförfattare på tre spår) och sångerskan Maria Wedin (som sjunger duett med Leif på "Come What May").

Här finns läckert tidlös pop ("Fine Without You", Tomorrow Doesn't Care"), ödsliga Morricone-referenser ("Come What May"), funk (den spetsigt samtidskritiska "Selected") till tungt 70-talsriffande ("Mr Devil Man") och expansiv artpop som Freddie Mercury hade varit stolt över ("Forevermore", "Time of My Life").

Men allt är inte expansivt och fullspäckat. Tillbakalutade "Waltz With You" och tre korta versioner av det akustiska titelspåret erbjuder samtliga möjlighet till aurala andningspauser. Resultatet är ett album av den klassiska skolan. En platta där alla spår är en del av en större helhet.

Lost Van Goghs förra album, "Happy Day Are Here Again" släpptes internationellt 2008 och har sedan dess blivit en kultplatta bland popkännare världen över. "Lost And Found" tar vid där föregångaren slutade. Och överträffar den.

För mer info kontakta

Peter Åstedt

peter@musichelp.se

0733792937

Musichelp Sweden AB är ett musikbolag baserat i Trosa söder om Stockholm. Företagets fokusområde är management och förlagsverksamhet men det finns även en skivbolagsdel och en avdelning med servicetjänster för bolag och enskilda artister. Musichelp arbetar mycket med export av nya svenska band och samarbeten med olika företag genom branding.