Destination Kalmar

​Nytt artistsläpp till Kalmar Stadsfest 2017: Rickard Söderberg, Lisa Lystam, The Purple och Martin Berglund & Stödorkestern

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2017 13:17 CEST

Idag kan vi släppa ytterligare fyra akter till Kalmar Stadsfest 2017. Rickard Söderberg håller i en opera-sing-along på Stortorget fredagen den 11 augusti och samma kväll spelar Lisa Lystam Family Band på Larmtorget. Dagen efter, lördagen den 12 augusti, kan du först höra Martin Berglund & Stödorkestern och lite senare rockbandet The Purple på Larmtorget.

Operasångaren Rickard Söderberg har sjungit roller i de stora operahusen i bl.a. Danmark, Norge, USA, Kanada, Tyskland och Frankrike. Han har dessutom gett ut fyra album, spelat musikal, gett julkonserter och medverkat i tv-program som Körslaget, Let’s Dance och Gatans kör. På stadsfesten kommer Rickard Söderberg att hålla i en opera-sing-along på Stortorget.

Lisa Lystam har snabbt gjort sig ett namn på den svenska blues- och roots-scenen. Bluesmagasinet Jefferson har t.ex. omnämnt henne som det nya svenska stjärnskottet och hon har fått ta emot både kulturstipendium och fina recensioner. Lisa Lystam Family Band är ett tajt och genuint band, som har hyllats för sin unika liveshow.

Bandet The Purple består av medlemmar hämtade från olika kända band, som bl.a. Europe, Glenn Huges band, MSG, Treat, Alien, Rock of Ages och Skinloop. Nu turnerar de tillsammans i olika konstellationer. Bandets repertoar består till 100 procent av Deep Purple-låtar från 1970 och framåt. De kommer att bjuda på en fantastisk liveshow för alla som gillar klassisk rock.

Martin Berglund & Stödorkestern bildades i Kalmar i början av 2010-talet och släppte debutalbumet ”Din ungdom ska aldrig dö” 2013. Bandet spelar rock på svenska och under 2017 släpps nya albumet ”Boogie woogie”.

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest 2017 äger rum den 10–12 augusti. Under tre dagar bjuds besökare och Kalmarbor på konserter och roliga aktiviteter runt om i staden.

Torsdagen den 10 augusti
Thomas Petersson, Larmtorget
Maia Hirasawa, Larmtorget
Pugh Rogefeldt, Larmtorget
Hasse Andersson, Stortorget
Backyard Babies, Stortorget

Fredagen den 11 augusti
Pernilla Andersson, Larmtorget
Jack Vreeswijk, Larmtorget
Lisa Lystam Family Band, Larmtorget
Rickard Söderberg, Stortorget
The Sounds, Stortorget

Lördagen den 12 augusti
Martin Berglund och Stödorkestern, Larmtorget
Ace Wilder, Larmtorget
The Purple, Larmtorget
Samir & Viktor, Stortorget
Mikael Wiehe, Stortorget
Rebecca & Fiona, Stortorget

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.