Destination Kalmar

​Nytt artistsläpp till Kalmar Stadsfest 2017: The Sounds och Jack Vreeswijk

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2017 11:17 CEST

Nu är ytterligare två akter klara till Kalmar Stadsfest 2017. Jack Vreeswijk & Elektriska Bandet spelar på Larmtorget fredagen den 11 augusti. Lite senare samma kväll spelar The Sounds på Stortorget.

Vissångaren, sångtextförfattaren och kompositören Jack Vreeswijk har släppt fyra rosade fullängdsalbum. Han tolkar också gärna sin far Cornelis Vreeswijk. År 2009 släpptes t.ex. hyllningsskivan ”Vreeswijk sjunger Vreeswijk” där han tolkade Cornelis låtar. Jack komponerade också musik till filmen om Cornelis Vreeswijks liv, som kom 2010.

Rockbandet The Sounds debuterade 2002 med albumet Living in America, som de också fick pris för som årets nykomling på Grammisgalan. Bandet har sedan dess släppt flera album och har gjort stor succé både i Sverige och utomlands, inte minst i USA. Sångerskan Maja Ivarsson har dessutom medverkat i tv-programmet Så mycket bättre och har också sommarpratat i radio.

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest 2017 äger rum den 10–12 augusti. Under tre dagar bjuds besökare och Kalmarbor på konserter och roliga aktiviteter runt om i staden. Programpunkterna presenteras i takt med att de blir klara. Hela programmet beräknas vara klart kring påsk.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.