Finnair

Nytt Asienrekord för Helsingfors – 1,8 miljoner resenärer 2015

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2016 16:48 CET

Finnair har som första flygbolag i Europa börjat flyga med Airbus A350XWB.

Nytt Asienrekord för Helsingfors – 1,8 miljoner resenärer 2015

Under 2015 valde 1 820 265 passagerare Helsingfors flygplats som sin gateway till Asien. Det är 20 000 fler jämfört med samma period 2014. Nytt rekord igen. Finnairs hemmabas är norra Europas i särklass största och snabbast växande, samt den femte största i Europa, till den asiatiska marknaden. Följande destinationer ökade mest från Helsingfors under 2015: Indien +16,9 %, Thailand +10,1 %, Sydkorea +8,4 %, och Japan +4,2 %. Källa: Finavia.

Helsingfors flygplats bygger ut för 900 miljoner euro

Den 4 januari i år inleddes ett av de största infrastrukturprojekten i finländsk historia, förlängningen av Asienterminalen på Helsingfors flygplats. Prislappen är 900 miljoner euro (8,4 miljarder SEK.) Invigning 2017. Bygget skapar 5000 nya jobb. Det blir cirka 8000 kvm större terminalyta i två våningar för ankomst- och avgångsresenärer. Det blir också rullbanor i terminalbyggnaden. Snabbt och smidigt för dig som transitpassagerare vid flygplansbyten. År 2020 ska Asienterminalen ha en yta på 75 000 kvm, 16 platser för Wide Body plan - Finnairs Airbus A350 blir en av de mest frekventa besökarna. Antal passagerare år 2020: 20 miljoner.

Finnair upp till 12 per dag till Baltikum från Helsingfors

Finnair flyger 12 gånger varje vardag mellan Helsingfors och de baltiska länderna med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Finnair flyger med turboprop ATR72 och Embraer 190 till Baltikum:Tallinn 6 dagligaRiga 3 dagliga

Vilnius 2 dagliga

Tartu 1 daglig

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser till Asien!

Flyg i Finnairs Economy class. Tills vidarepriser från Stockholm:
Bangkok5 970
Chongqing
Delhi 4 710
Hong Kong 5 570
Peking 4 410
Seoul 7 010
Shanghai 5 950
Singapore 5 760
Tokyo 5 640
Xi´an 5 300

Flyg i Finnairs Business class. Tills vidarepriser från Stockholm:Bangkok 13 520
Chongqing 18 450
Delhi 15 960
Hong Kong 17 420
Peking 18 000
Seoul 27 930
Shanghai 18 500
Singapore 12 940
Tokyo 24 560
Xian 18 980

Fler flög med Finnair till Nordamerika – plus 36 % i december

Finnair redovisar en ökning av antalet passagerare som flög med bolaget inom Europa +4,2 %, Nordamerika +35,8 %, inrikes i Finland +24,8 % under december månad i år jämfört med samma månad 2014. Totalt ökade antalet passagerare med 13,4 % jämfört med samma period 2014. Efter tolv månader 2015 har 1 682 000 passagerare valt att flyga den rakaste vägen med Finnair via Helsingfors till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Xian, Phuket, Krabi och Singapore. Punktligheten var 85,8 procent.

Finnair flyger dagligen till Seoul – full av unika upplevelser

Finnair flyger dagliga nonstop mellan Helsingfors och Seoul. Alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Seoul, huvudstad i Sydkorea och en av världens folktätaste städer med över tio miljoner invånare. Missa inte följande sevärdheter:Gyeongbok Palace (Gyeongbokgung) – ligger i hjärtat av Seoul och är Koreas mest kända kungliga palats med vackra parker och byggnader som inte får missas!Bukchon Hanok Village – här kan du hitta andra fina byggnader i traditionell stil samt flera vackra tempel.

Namsanberget – ta linbanan och åk upp till YTN Seoul Tower så får du en fantastisk utsikt över Seoul.

National Museum of Korea – ett av världens största och mest moderna muséer finns i Seoul.

Jimjilbang – en unik upplevelse som du inte hittar utanför Korea. Jimjilbanger är stora badhus som erbjuder varmbad, bastu, massage och SPA-behandlingar men även relaxavdelningar med storskärms TV, datorer och uppvärmda golv anpassade för en stunds avkoppling eller sömn.

Kolla in Finnairs video>>

Göteborg och Helsingfors: Upp till 25 Finnairflyg i veckan

Finnair flyger upp till 25 gånger i veckan mellan Göteborg och Helsingfors. Måndag till fredag upp till fyra gånger per dag. Det ger hög flexibilitet i resandet för dig som dagspendlar eller ska vidare till Asien.

Finnair 300 gånger i månaden till Asien!

Peking, Shanghai, Chongqing, Hong Kong, Xi´an, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore. Under vintertidtabellen även till Phuket, Krabi och Ho Chi Minh City.