Piratpartiet

Nytt bakslag för den personliga integriteten

Pressmeddelande   •  Apr 03, 2015 06:00 CEST

Den 30 mars lämnade regeringens utredare, Heckscher, sin färdiga utredning om datalagringens framtid. Beskedet i utredningen är samma som annonserades i en snabbutredning innan riksdagsvalet. Utredaren anser inte att det finns några problem med att lagra integritetskänslig data om människors telekommunikation utan brottsmisstanke. Lagringen ska fortsätta med små marginella ändringar.

Bakgrunden till utredningen är att EU-domstolen har slagit ner på datalagringsdirektivet och anser att det bryter mot europakonventionen om de mänskliga rättigheterna, rätten till ett privatliv. Både Tyskland och Österrike har ställt sig helhjärtat bakom EU-domstolens linje och nedmonterat implementeringarna av direktivet. I Rumänien stoppades förslaget direkt med hänvisning till den personliga integriteten.

Vi i Piratpartiet är mycket kritiska mot att utredningen lättvindigt avfärdar människors integritet. Vi har ett behov av ett privatliv, säger Gustav Nipe integritetspolitisk talesperson för Piratpartiet.

Utredningen ligger nu på regeringens bord. Ansvarigt statsråd, inrikesminister Ygeman, har sagt att han vill fortsätta tvinga operatörerna att datalagra sina kunders kommunikationsvanor.

Människor som inte är misstänkta för brott ska ej övervakas. Den nuvarande regeringen fortsätter utbyggnaden av övervakningssamhället som Alliansen arbetade på i åtta års tid, det är djupt oroväckande för framtiden, avslutar Gustav Nipe.

Piratpartiet vill avveckla datalagringsdirektivet. Vi arbetar för att stärka privatlivet för människor mot stater och företag.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.