Avanti System AB

Nytt EU direktiv kan leda till krav på fjärrvärme

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2011 08:43 CEST

EU kommer inte kunna nå målen om energieffektivitet till 2020. Ett nytt förslag om energieffektivisering släpptes därför i somras. Förslaget säger att fysiska planer skall utformas för att säkerställa att bostadsområden och och industrianläggningar som förbrukar värme i sina produktionsprocesser är anslutna till det lokala fjärrvärme och fjärrkyla nätet. Det är svårt att tolka texten på annat sätt än att kommunerna måste utforma regelverk som tvingar fastighetsägare att ansluta sig till fjärrvärme- och fjärrkyla nät. Förslaget ställer också krav på att städer och kommuner ska planera för att upprätta fjärrvärme och fjärrkyla nät. Andra uppvärmningsformer nämns inte. Alltså en slags lagstadgad monopol, i bästa fall oligopol. Det nya direktivet kan träda i kraft hösten 2012. Medlemsstaterna ska genomföra kraven senast ett år senare, det vill säga under år 2013. Och då ska man ta i beaktande att ett fjärrvärme nät tar 6-8 år att nyinstallera. Därmed är det mycket tveksamt att de levererar ett positivt resultat till 2020.

EU ställer alltså inte bara vilket mål vi skall nå 2020 utan dikterar också vägen dit. En väg som inte är anpassad efter länders infrastrukturer utan är en teoretisk lösning. Förslaget gäller inte bara Sverige. Länder som t.ex. Grekland, Portugal och Spanien ska bygga ut sina nät så de kan vara i drift till 2020. Ett lycka till är på sin plats.

Ett sådant detaljerat förslag riskerar att sätta konkurrensen ur spel. På flera platser i Sverige lever fjärrenergi- och Geoenergisystem i symbios. Till och med i samma fastigheter. Tillsammans kan vi leverera effektiv energi med minimal miljöpåverkan.

Sveriges Avanti-Borrare Förening samlar sedan 1973 Sveriges kunniga branschentreprenörer inom geoenergi, vatten och entreprenadborrning från hela Sverige.