Teligent

Nytt europeiskt rekord i mass calling

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 13:33 CEST

Tevesuccéer genererar rekordsiffror till Teligents installation hos BT

Teligents installation för s.k. mass calling och televoting hos brittiska BT har satt två nya europeiska rekord. I början av augusti genererades över 153.000 samtal inom loppet av en minut under den brittiska finalen av Big Brother. Under denna minut uppmättes även 2.750 samtal under en enstaka sekund.

Det första rekordet i form av 153.000 registrerade samtal på en minut slår det tidigare rekordet med över 12.000 samtal. Det andra rekordet gällande 2.750 mottagna under en sekund är än mer imponerande med bakgrunden att detta innebär en påvisad kapacitet för nästan 10 miljoner samtal i timmen.

Installationen hos BT är en viktig referensinstallation för Teligent inom det allt intressantare området för s.k. mass calling, det vill säga stora mängder av samtidiga telefonsamtal. BT använder sig av Teligents koncept med geografiskt distribuerade system för att avlasta sitt nät och tillhandahålla samtalsintensiva tjänster som exempelvis telefonomröstningar i samband med populära teveprogram som Big Brother och Pop Idol.

– Den här typen av interaktiva telefonitjänster som inkluderar mass calling och olika sorters telefonomröstningar anses av många operatörer stå för viktiga och växande intäktsströmmar. Givetvis är det riktigt glädjande att ha en så pass stor och viktig installation hos en globalt erkänd aktör som BT, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef på Teligent. Vi är övertygade om att de affärsframgångar vi har haft med BT, tillsammans med vår nya leverans av mass calling till Sydostasien, kommer att ge ringar på vattnet. Inte minst då vi ser det ökade intresse som finns för den här specifika delen av vår produktportfölj.

Besök gärna www.agile-media.co.uk/televote.htm för ytterligare information, alternativt kontakta:

Ulf Lindstén, vd och koncernchef
Teligent AB
ulf.lindsten@teligent.se
Mark Pilgrim, MD
Teligent Ltd
Tel. +44 (0)1442 283 800
mark.pilgrim@teligent.co.uk

Om Teligent

Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, SingTel, T-mobile USA, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone-gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 290 anställda och nettoomsättningen 2003 var ca 255 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information.