Tukan Förlag AB

Nytt fall för Camilla Läckbergs superbebis

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 16:40 CEST

Camilla Läckbergs nyfikna superhjälte Super-Charlie får ett nytt fall att lösa när hans mormor plötsligt försvinner under campingsemestern. Nu lanseras den tredje barnboken om den populära bebisen med superkrafter. När mormor en morgon är spårlöst försvunnen, är det åter dags för Super-Charlie att ta fram sina bästa detektivegenskaper. Om han bara kunde få röntgensynen att fungera så skulle letandet gå så mycket bättre.

”Det är ett privilegium att få fortsätta skriva om Super-Charlie. Jag är otroligt rörd och tacksam för all positiv respons jag fått från både barn och föräldrar”, säger Camilla Läckberg.

”Det ger mig energi att skriva om nya äventyr med en av mina favoritkaraktärer.”Idén till karaktären Super-Charlie fick Camilla Läckberg 2010 då hon väntade sitt tredje barn.Första boken, Super-Charlie gavs ut 2011 och Super-Charlie & gosedjurstjuven kom i fjol.”

Det är otroligt spännande att följa Super-Charlies resa. Han är en karaktär som nu har nått in i många hem och hjärtan”,säger Christian Bang-Melchior, vd på Tukan förlag som ger ut böckerna om Super-Charlie. ”Läsarna längtar efter nya äventyr med Super-Charlie, både i Sverige och internationellt, och vi ser fram emot att bygga vidare på serien.

”Millis Sarristår bakom de uppskattade illustrationerna i samtliga av böckerna om SuperCharlie. I år släpptes den andra Super-Charlie-singeln, ”Flyga med mig”, i samarbete med UniversalMusic. Låten framförs av Fanny Melin och finns tillgänglig på Spotify och iTunes. Super-Charlie & mormorsmysteriet finns att köpa i bokhandeln, på nätet och i dagligvaruhandeln från v 35.

För mer information om Camilla Läckberg, kontakta: Maria Fabricius: 076-308 57 23 eller maria@mindmakerspr.se

För mer information om boken kontakta: Annika Persson, Tukan förlag, tel: 0722 - 47 04 00, mail annika@tukanforlag.se

Om Camilla Läckberg

Camilla Läckbergs deckarserie som utspelar sig i Fjällbacka är en av Sveriges största boksuccéer. Böckerna i Fjällbackaserien är också internationella bestsellers som getts ut i 50 länder. Totalt har böckerna sålts i över 12 miljoner exemplar. Fyra av böckerna har filmats och sommaren 2013 var det biopremiär för den femte – Tyskungen. Karaktärerna i Fjällbackaserien spelar också huvudrollerna i tv-serien Fjällbackamorden, där två av tio avsnitt visats. Camilla Läckberg ligger också bakom barnbokskaraktären Super-Charlie som har kommit med två böcker. Den tredje kommer i höst. Vid sidan av författarskapet är entreprenören Camilla Läckberg aktiv i flera bolag och dessutom en engagerad ambassadör för Barncancerfonden.

Tukan förlag startades våren 2008 och har snabbt blivit ett av Sveriges ledande förlag. Utgivningens fokus ligger på färgstarka, illustrerade böcker för såväl barn som vuxna - faktaböcker, kokböcker, sagor, pysselböcker mm.