Compete Now

Nytt familjespel ute nu.

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 14:36 CEST

I det nya frågespelet, MIG Familj, utmanar vuxna och barn varandra på lika villkor.

– Det här är ett perfekt sätt att umgås på och få barnen att spela mindre dator, säger Helena Sverrisdóttir Liewendahl en av spelutvecklarna på Compete Now.

I många familjer lägger barnen allt för mycket tid framför datorn. Istället borde man eftersträva mer kvalitetstid tillsammans, tycker Helena Sverrisdóttir Liewendahl.

I oktober kommer det nya svenska familjespelet ut i handeln. Det består av 1560 frågor, hälften till barn mellan 7 och 13 år och hälften till vuxna. Barn och vuxna spelar på samma villkor vilket gör att barnen kan vinna på helt egna meriter. Frågorna är roliga, allmänbildande och väldigt aktuella. Till exempel finns en fråga med om i vilket land 33 gruvarbetare stängdes in i en gruva i augusti 2010.

MIG Familj ska locka barn, föräldrar och mor- och farföräldrar att umgås mer över gränserna. Spelet är lätt att ta med sig överallt. Kartongen är inte större än en pocketbok och tack vare att man spelar i locket är MIG Familj perfekt att ha i bilen, på flyget eller att spela hemma med vännerna.

– Vi tycker att det saknas vettiga produkter för barn i den här åldern. Barn är så vetgiriga och här lär sig barn och vuxna tillsammans, säger Helena Sverrisdóttir Liewendahl.

– Det är jättekul att spela med hela familjen. Till och med roligare än att spela dator eller Wii, säger dottern Althea, 10 år.

Fråge-exempel från MIG Familj

Vem gifte sig Daniel Westling med sommaren 2010? (Barnfråga)

Vilken hjärnhalva styr matematik, logik och analysförmåga? (Vuxenfråga)

Hur många perioder är det i en hockeymatch? (Barnfråga)

Vilket oljebolag var ansvarigt för oljekatastrofen i Mexikanska golfen 2010? (Vuxenfråga)

Rätt svar: Prinsessan Victoria, vänster hjärnhalva, tre perioder, BP

För mer info kontakta Helena Sverrisdóttir Liewendahl 031-68 13 60, 0735-18 20 18 eller info@playmig.com. Även för recensionsex eller utlottning av spel. Högupplösta bilder finns på www.playmig.com. Rekpris 255 kr.

Compete Now är en av få tillverkare som producerar sina spel i Sverige. Alla spelkomponenter, förutom tärningar och penna, trycks på olika platser i Sverige och packas slutligen samman på Samhall i Angered utanför Göteborg. Compete Now har beslutat att behålla produktionen i Sverige.

Compete Now grundades av två par från Göteborg som under en semester tillsammans fick en idé om ett sällskapsspel att ha med sig på resan. Resultatet blev MIG (Mobile Intelligence Games) som nu är Sveriges mest sålda frågespel. MIG finns i ett 10-tal olika versioner. Sen hösten 2009 finns MIG även på iPhone. Mer information om produkterna och personerna bakom idén finns på: www.playmig.com.