My Academy

Nytt företag erbjuder läxhjälp

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2012 11:42 CET

Bildinformation: My Academys affärsidé är att anställa studenter som hjälper barn med läxorna.Foto: Lisa Brunzell/NT

Förra veckan fick föräldrar till skol- och gymnasielever ett utskick från My Academy. Företagets affärsidé är att anställa studenter som kommer hem och hjälper barn med läxorna. Nu finns man även i Norrköping.
Just nu pågår rekryteringen av de totalt 100 studenter som ska anställas i Norrköping i ett första skede. My Academy kallar dem pedagoger, men någon formell pedagogisk behörighet kräver man inte.
– Det vi kräver är att de brinner för sitt ämne. Ofta är det lärarstudenter som tycker att det här är ett bra extraknäck, säger Kristian Hansson, en av företagets grundare.

Föräldrarnas ansvar
Han var med och startade företaget för sex år sedan efter intryck från Frankrike. Nu finns man på flera högskoleorter i landet. I Linköping har My Academy verkat i ett par år, och enligt Kristian Hansson var det där man märkte att det fanns efterfrågan även i Norrköping.
Någon tycker kanske att det borde vara föräldrarnas uppgift att hjälpa sitt barn med läxan.
–  Det ska de också. Det är deras ansvar. Men man är inte alltid sitt barns bästa pedagog. Många föräldrar tycker läxsituationen är svår, det blir bråk och man har kanske inte de kunskaper som krävs, säger Kristian Hansson.
– Vi är ett komplement. 95 procent av alla som anlitar oss släpper in oss i sina hem under ett tvåtimmarspass i veckan.

Rätt till rut-avdrag
När det gäller grundskolebarn berättigar tjänsten till Rut-avdrag. Den som köper läxhjälp kan alltså göra skatteavdrag på 50 procent av arbetskostnaden.
Priset varierar beroende på hur många pass man beställer. Fasta tider kostar mellan 215 och 249 kronor i timmen. Enstaka tillfällen blir dyrare.
Är de flesta av era kunder höginkomsttagare med mera pengar än tid?
–  Det blir allt mindre av den kategorin. Om man tittar på vår kundlista så hittar man hela spektrat. Den gemensamma nämnaren är att man värdesätter utbildning. Många drar ned på något annat när de märker fördelarna med det här.

Ideell läxhjälp finns redan
Kristian Hansson hävdar att det bland kundernas barn finns alltifrån låg- till högpresterande, men fler än hälften hör ändå till kategorin duktiga elever som vill nå toppbetyg.
Den som vill bli läxhjälpare kallas till ett möte där man bedömer personens lämplighet. Går man vidare väntar ett internt utbildningsprogram.
Sedan tidigare finns redan en form av läxhjälp på Stadsbiblioteket, ett samarbete mellan biblioteket, Frivilligcentralen, Rotary och Röda korset. Även ute på skolorna förekommer det ideell läxhjälp.

Johan Ekfeldt/NT- Publicerad 1 mar 09:01

Om My Academy
My Academy startades år 2005 utav före detta EF Educations Frankrikechef Kristian Hansson och Marcus Håkanson, tidigare anställd på Volvo personvagnars marknadsavdelning. I och med lanseringen introducerades ett koncept med läx- och skolhjälp på den svenska marknaden som nu fått rejält fotfäste. My Academy omsatte år 2008: 2 MKR, 2009, 10,8 MKR, och innevarande år beräknas omsättningen bli + 22 MKR. My Academy har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Jönköping och Umeå.