All Cards Service Center (ACSC) AB

Nytt högsäkerhetskort från ACSC

Pressmeddelande   •  Okt 13, 2003 14:10 CEST

Korttillverkaren ACSCs första gemensamma projekt med nye huvudägaren Austria Card har burit frukt. Nu lanseras ett nytt SIS-godkänt högsäkerhetskort, ett av marknadens mest avancerade. Bakom designen står mannen som formgav EURO-sedeln, Robert Kalina.

-Vi startade för 1,5 år sedan med målet att förse marknaden med en ny högsäkerhetsprodukt med förbättrad funktionalitet och säkerhet. Med det nya konceptet kan vi uppfylla företags, myndigheters och organisationers framtida behov, säger Tommy Andersson, teknisk chef vid ACSC.

Det nya kortet innehåller fler och förbättrade säkerhetsdetaljer vilket innebär en betydligt högre säkerhetsnivå i jämförelse med de företagskort som används idag.

Kortet är uppbyggt av en kombination av olika plastskikt och bär en ytrelief med säkerhetsdetaljer och ett inbakat sedelmönster. Flera detaljer, bland annat fotografi, text och logotyp, är lasergraverade i olika nivåer i kortet. Det innehåller även ett chip med processor, en läs- och minnesenhet och en radioantenn för beröringsfri inpassering. ACSC blir först på europamarknaden att förena en beröringsfri funktion i ett polykarbonatkort som samtidigt är en nationell ID-handling.

ACSC utvärderade ett flertal leverantörer och den slutligen valde leverantören Austria Card fick använda all sin spetskompetens för att uppfylla ACSCs omfattande krav på säkerhetsdetaljer och kombinationen SIS-kort med beröringsfri funktionalitet.

-Med de händelser som har skett och sker i omvärlden har fokus på säkerhet ökat hos företagen. Vi ser att trenden går mot högsäkerhetskort, från att tidigare ha varit in-house-produktion av företagskort vilka håller betydligt lägre säkerhetsnivå, säger Anders Segenmark, VD vid ACSC.

En betydande fördel med ACSCs kortkoncept är möjligheten att utnyttja ett nytt beställningsförfarande som är snabbt och enkelt.

-Kunderna efterfrågar en kostnadseffektiv, enkel och säker lösning för hantering av kortbeställningar vilket vi kan erbjuda genom vår webb-applikation ServiceTorgetä, säger Anders Segenmark.

För ytterligare information kontakta:

All Cards Service Center - ACSC - AB (publ)
VD, Anders Segenmark, 08-626 60 60, 070-594 54 34
Ekonomichef, Magnus Gardshol, 08-626 60 60