TransForm Stockholm

NYTT I PROGRAMMET: Den designade norska kollektivtrafiken

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2016 15:32 CET

NYTILLSKOTT I PROGRAMMET 24 NOV:
Bybanen och den internationella designtävlingen

Hur kan det se ut om designfrågan tas på allvar när man bygger kollektivtrafik? Inrest från Bergen kommer Sølvi M. Myrseth för att prata om hur de arbetade med design och varumärke för att ge kollektivtrafiken högre status. En satsning som resulterat i både ökat kollektivt resande och positiv stadsutveckling.

TransForm 24 november, föredrag kl 9.40 - 10.05

Under 2010 öppnade den första delen av Bergens nya, spårburna kollektivtrafik: Bybanen. Nu har den fjärde byggfasen inletts och projektet är en succé.

Bybanen har vunnit flera utmärkelser för sin fysiska utformning, för varumärkesbyggande och för dess roll i att utveckla staden.

En av framgångsfaktorerna är genomförandet av ett helhetsomfattande designprogram.

Sølvi M. Myrseth är utbildad industridesigner och arbetar som en projektledare för design och arkitektur för Bybanen Utbygging.

Hon har följt designen av Bybanen från projektets början och kommer att ge en kort inblick i bakgrunden till att man tog designfrågan på allvar, visa på resultaten och konsekvenser för det kollektiva resandet och stadsutvecklingen i Bergen.

PROGRAMMET UPPDATERAT!

TransForm 2016: Att resa i design

TransForm 2016 närmar sig med stormsteg! Om bara några veckor slår dörrarna upp på Kulturhuset i Stockholm för Nordens största konferens om design i kollektivtrafiken, torsdag den 24 november.

Programmet har uppdaterats och talarna inkluderar några av Sveriges främsta industridesigners, Arlanda Express VD, norska projektledare för Bybanen i Bergen, designchefer från SJ, SL och många fler.

Det blir ett späckat schema med spännande talare, case och paneldebatt. Platsen är Kulturhusets vackra Foajé 3, med en magnifik utsikt över en av Stockholms kollektiva knytpunkter T-Centralen.

Konferensen har begränsade platser, se till att säkra din biljett!

Boka konferensbiljett här.

TransForm

NORDENS STÖRSTA KONFERENS FÖR DESIGN I KOLLEKTIVTRAFIKEN

Välkommen till TransForm och en resa i design.

Torsdag 24 november träffas bransch och beslutsfattare under en heldag dedikerad design i kollektivtrafiken.

Hur kan design användas för att nå målen om ökat kollektivt resande? Hör om transporttrenderna som definierar framtiden, lär dig vad design egentligen är och hur designtänk kan göra morgondagens transporter effektivare. Designade bussar och tåg handlar om bekväma stolar, men också om aspekter som säkerhet, tillgänglighet och tjänster.

I samband med konferensen skrivs en forskningsrapport med stöd av Trafikverket.

HUVUDSPONSORER

Samtrafiken