Rackspace

Nytt kodsläpp öppnar molnplattformen OpenStack för storföretag

Pressmeddelande  •  2011-02-04 08:30 CET

Med Ubuntuföregångaren Canonical, Cisco, Extreme Networks och Grid Dynamics deltar 50 företag i OpenStack-projektet

Den senaste koduppsättningen av molnplattformen OpenStack, Bexar, underlättar övergången till molnet även för storföretag och operatörer. De får en driftfärdig molnlösning byggd på öppen källkod.

OpenStack lanserades av Rackspace och NASA i augusti 2010. Det senaste kodsläppet av OpenStack Compute och Object Storage inkluderar en mängd nya funktioner, en officiell webbplats för dokumentation och nya samarbeten som ska påskynda övergången hos operatörer och storföretag till den framväxande molnstandarden. Object Storage har tidigare kunnat användas kommersiellt, men det är först nu som företag på enterprisenivå kan dra fördel av den driftfärdiga Compute-lösningen som ett alternativ till dyra, egenutvecklade virtualiseringslösningar.

– Vi ser många IT-chefer tveka inför en investering i egenutvecklad molnteknik, eftersom de inte vill bli inlåsta i det långa loppet. De vill ha frihet att byta lagrings- eller teknikleverantör för sina molntjänster och få mer flexibilitet med sin installation. OpenStack håller snabbt på att lösa dessa problem, och det är tydligt att vi behöver en öppen molnstandard för att på bästa sätt möjliggöra hybridlösningar, sammanslagningar och enkel migrering. Vi uppskattar de hundratals utvecklare som delar vår vision och som bidragit till att utveckla OpenStack, säger Jim Curry, vd för OpenStack på Rackspace.

Bexar-releasen av OpenStack Compute har dussintals nya funktioner som gör det enklare för storföretag att implementera molnlösningar och skapa egna molnmiljöer. Bland dessa funktioner finns stöd för IPv6, Hyper-V, iSCSI i XenAPI, skärmdumpar och råbilder med XenServer, samt ett nytt underprojekt med kodnamnet Glance. Glance är en tjänst för bildsök, hantering och leverans och ger ökad flyttbarhet mellan olika OpenStack-moln. Object Storage kan nu hantera obegränsade filstorlekar, och de två projekten är tätare integrerade.

Det nya kodsläppet innehåller även lanseringen av en officiell webbplats för dokumentation, där PDF och HTML-manualer guidar användaren genom installation och uppstart. De nya funktionerna och dokumentationen har möjliggjorts tack vare bidrag från en lång lista av utvecklare och företagssponsorer, bland andra Anso Labs, Citrix, Cloud.com, FathomDB, Microsoft, NTT Data och Rackspace.

Nästa kodsläpp av OpenStack, Cactus, väntas i april. Det kommer att anpassa OpenStack även för tjänsteleverantörer. Cactus kommer även att inkludera efterfrågade funktioner som realtidsmigration av virtuella maskiner. Under sommaren väntas det följande kodsläppet Diablo att finnas tillgängligt.

Canonical, Cisco, Extreme Networks och Grid Dynamics har anslutit sig till den 50 medlemmar starka OpenStack-alliansen, som fortsätter främja molntjänster med öppen källkod. Canonical kommer att inkludera OpenStack i Ubuntu 11.04 (lanseras i april), medan Cisco har satt ihop ett utvecklingsteam som kommer att bidra med designspecifikationer och kod till OpenStack.

– Vi är glada över att kunna erbjuda Bexar i nästa version av Ubuntu Server i april. Vårt mål är att leverera en plattform för företag och molnleverantörer, som integrerar bästa tillgängliga teknik som en grund att bygga molnmiljöer med öppen källkod. OpenStack är avgörande för detta mål och jag vet att våra användare är förväntansfulla att börja utforska möjligheterna med OpenStack på det bästa operativsystemet för molnet, Ubuntu, säger Neil Levine, chef för företagstjänster på Canonical.

– Öppen källkod spelar en viktig roll för molnlösningar och Ciscos medlemskap i OpenStackprojektet visar vårt fokus att hjälpa till att driva utvecklingen av denna teknik. Cisco erbjuder molntjänster till våra kunder och har ett engagemang i öppna standarder och branschsamarbete. För många av våra kunder och samarbetspartners kan öppen källkodslösningar som OpenStack utgöra ett alternativ till egna molnlösningar, säger Lew Tucker, chef för molnlösningar på Cisco Systems.

Förutom Rackspace och NASA ingår följande företag och organisationer i OpenStack-samarbetet: AMD, ANSO, Autonomic Resources, Canonical, Cirrascale, Cisco, Citrix, Cloud Central, Cloud.com, Cloudkick, Cloudscaling, CloudSwitch, Dell, EnStratus, Extreme Networks, FathomDB, Grid Dynamics, Intalio, Intel, InterNap, Iomart Group, Limelight, MidoKura, Morphlabs, Nicira, NTT DATA, Opscode, PEER 1, Puppet Labs, RightScale, Riptano, rPath, Scalr, SoftLayer, Sonian, Spiceworks, Vyatta, Zenoss och Zuora.

Mer information om OpenStack: http://openstack.org/
Följ OpenStack på Twitter: @OpenStack

För mer information, kontakta:
Brooke Hamilton, Rackspace
brooke.hamilton@rackspace.co.uk

Anna Lagerkvist
anna@cloudberry.se

Om Rackspace Hosting
Rackspace Hosting är världsledande inom lagring och molntjänster. De senaste fem åren har företaget varit med på Financial Times ‘Top 50 Great Place to Work in the United Kingdom’-lista. Rackspace erbjuder ett komplett utbud av IT-tjänster, inkluderat Managed Hosting, Cloud Hosting och Email & Apps. Rackspaces kunder har dygnet runt tillgång till den prisbelönta kundtjänsten Fanatical Support. För mer information se www.rackspacehosting.se.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom