Teaterförbundet

NYTT KOLLEKTIVAVTAL FÖR NYTT MEDIELANDSKAP

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2007 14:33 CET

Teaterförbundet har träffat en överenskommelse med MIA om film- och tv-inspelningar samt de kommersiella tv-kanalerna. Överenskommelsen omfattar ett helt nytt royaltysystem för biografvisning och försäljning respektive tv-sändningar samt löner och övriga anställningsvillkor.

-Det nya royaltysystemet är anpassade till dagens och morgondagens sätt att se film och tv, dvs via nischkanaler, internet, betal-tv, mobil mm. Det är ett robust system anpassat till de många olika ”fönster” som idag används för att visa och uppleva rörliga bilder, säger Teaterförbundets ordförande skådespelerskan Anna Carlson.

-Det nya avtalet innebär en stimulans både att producera mer svensk film och tv-drama och till fler sändningar via television, konstaterar Anna Carlson.

I det nya avtalet beräknas royalty på alla former av spridning och försäljning, inklusive biografvisning. Royaltyn utgår från producentens ersättning från distributören efter avdrag för distributionskostnader.

Sändnings/överföringsroyalty vid tv-sändningar, som ersätter nuvarande reprisersättning, grundas på respektive individs gage och utgår även för första sändningen. Royaltyns storlek är beroende av i vilken kanal och när sändningen sker.

-Det är viktigt för oss att det här avtalet garanterar minst samma ersättningsnivå totalt till TF-medlemmarna som tidigare royaltysystem , säger Håkan Bjerking ordförande för Filmregissörerna inom TF/SRF.

-I det nya systemet kan producenten inte längre inkludera reprisersättning i arbetsgaget. Det är viktigt för oss. Dessutom är uppräkningsreglerna av gamla gager betydligt bättre, konstaterar skådespelerskan Malin Birgerson.

-Överenskommelsen om löner och allmänna villkor innebär att minimigagerna för assistenterna i filmteamen höjs med 5,5 procent och övriga med 4,5 procent. Det är positivt att vi fått en låglöneprofil, säger Gert Wibe ordförande för Filmarbetarna inom TF.

-Förhoppningsvis får vi äntligen bättre ordning på arbetstiderna vid filminspelningar. Tydliga regler för

dygns- och veckovila samt att för- och avslutningsarbete uttryckligen ska räknas in i arbetstiden, måste innebär bättre arbetsmiljö för en utsatt yrkesgrupp, menar Gert Wibe.

Anna Carlson , ordförande tel 070- 585 22 83

Jaan Kolk, förbundsdirektör tel 08- 441 13 23, 070- 688 13 23