Millas Consulting

Nytt Kvinnligt Företagar Nätverk, SOLVEIG

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2009 19:07 CEST

Solveig - Hälsa i samverkan

Berglunds Bageri i Kungsgården fick besök av 21 kvinnor lördagen den 21 mars när föreningen Solveig hade sin första nätverksträff för kvinnor i hälsobranschen i Sandvikens kommun och efter en stunds mingel inledde Marianne och Helge mötet med en mycket inspirerande berättelse om deras verksamhet på bageriet. De visade att även fast man är 57 år kan man ge upp en fast tjänst och starta eget inom ett område man tror väldigt mycket på. Sedan gäller det hela tiden att se möjligheterna och utvecklas i samklang med omständigheterna och sin egen livsfilosofi, påminde de om flera gånger.

Nätverksträffen fortsatte med att initiativtagare och ordförande i föreningen, Kia Enbarr, berättade om Solveigs tillblivelse och planerade verksamhet. Föreningen har fått en del av Maudpengarna som funnits att söka till kvinnors företagande och en spännande tid av samverkan, utbildning och inspiration väntar kvinnorna som blir medlemmar under året.

Bland de röster som hördes när det gäller varför kvinnorna sökt sig till detta nätverk, lyftes ensamheten som egen företagare fram flera gånger och ett behov av att samverka med kvinnor i liknande situation. Några ville dela med sig av sina erfarenheter som företagare och matchades då perfekt ihop med andras önskningar om att vilja ta del av andras erfarenheter. Att samverkan och hälsa ligger i tiden kunde också konstateras och speciellt de som varit företagare under en längre tid påminde alla om att lägga undan tankar om konkurrens.

-Jag ser fram emot att sehur de här nätverks­träffarnakommer attkunnahjälpa mig i framtidennär jag vill starta eget företag, säger Erika Andersson som sitter och pratar med Eva Käll-Lundborg med 25 års erfarenhet som medicinsk fotterapeut. Eva vidare­utbildade sig till zonterapeut för 14 år då hennes intresse för alternativa metoder väcktes.

-Jag som egen sedan 25 år har inte upplevt några nätverk i vår del av Sverige och jag välkomnar det med stora famnen, säger Eva och tillägger att hon ser fram emot allt det som vi kan delge varandra och alla de trevliga träffar som vi kommer att ha.

-Roligt att träffa så många härliga kvinnor med så mycket erfarenhet och vilja att dela med sig, fortsätter Erika och berättar om sin vision om att kunna arbeta med personlig utveckling i det egna företaget en dag.

-Jag hoppas själv kunna dela med mig av något till nätverket och tillsammans kan vi bolla idéer och bli starkare både som kvinnor och företagare, säger hon med glimten i ögat.

Kia Enbarr, ordförande Nätverket SOLVEIG

Pressansvarig, Kamilla Pettersson, 073-5597930, millas.consulting@hotmail.com