Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

Nytt lågvattenmärke med moderata lögner om Socialdemokraternas politik

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 09:58 CEST

Idag står Moderaterna för andra dagen i rad och delar flygblad vid tunnelbanan i västerort. Där påstår man att Socialdemokraterna vill dra in var tredje tåg västerut. Något som givetvis är en ren och skär lögn. Något sådant förslag har aldrig lagts och kommer inte att läggas.

- Det här är svinaktigt, Christer G Wennerholm! Lögner undergräver Stockholmarnas förtroende för hela det politiska och demokratiska väsendet. Jag tar gärna en tuff fajt och debatt vilken dag som helst. Men lögner har inget i en demokratisk debatt att göra, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd och SL:s 2:e vice ordförande.

-Visa mig det dokument med Socialdemokraternas namn på där vi föreslår något sådant som Moderaterna påstår! Jag tycker varenda journalist i Stockholm ska begära att få se bevisen för de illvilliga lögnerna som sprids till västerortsbefolkningen. De här metoderna påminner om hur den gamla Sovjetstaten försökte manipulera sina medborgare, säger Lars Dahlberg.

-Jag tycker Christer G Wennerholm och Moderaterna ska ägna sig åt att förklara hur kollektivtrafiken till Karolinska och Norra station ska lösas, istället för att ljuga om våra förslag, säger Lars Dahlberg.

Fakta:

Socialdemokraterna vill utöka trafiken på gröna linjen västerut. Socialdemokraterna har lagt förslag om att bygga ut linjen mellan Hässelby strand och Alvik med ett tredje spår för att kunna möjliggöra så kallad skip-stop-tåg, snabbtåg i rusningstrafik. Socialdemokraterna vill också bygga tunnelbana från Odenplan till Nya Karolinska sjukhuset i Solna. En sådan utbyggnad kommer aldrig ske på bekostnad av sämre trafik på gröna linjen.

Presskontakt:

Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se