Universeum

Nytt leguanträd invigdes av Spike

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2009 14:53 CEST

Idag fick Universeums leguan se sitt nya hem för första gången - ett stort träd med lianer och slingrande växter. Men resan började på karantän där den dryga metern långa leguanen bott i väntan på det nya hägnet.

Spike tittade misstänksamt på oss när djurvårdarna Katja Walbäck och Carolina Windius försökte locka ner honom från grenarna med en skål sallad.

- Det är enklare att fånga honom på marken. När han sitter högt upp så här så får man akta sig extra noga för hans svans, den vill man inte få i ansiktet. Men han känner nog på sig att något är på gång, så det är inte säkert han klättrar ner, sa Katja.

Det farligaste på leguanen är nämligen svansen som de kan piskas med. Bollarna på kinderna som hannarna har ser bara farliga ut. De används till att skrämma bort rivaler. Spike visade också prov på starka benmuskler när färden gick neråt några våningar till Indiansjön i botten av Regnskogen.

- Genom att bära honom i en filt kan jag hålla hans ben och fötter på ett säkert sätt, förklarade Carolina.

Med Spike i filten kom hon sedan ut i det nya hägnet. Leguanen lyfte hon upp i trädet och efter några tveksamma sekunder verkade Spike gilla läget. Han testade klätterförmågan och begav sig uppåt och utåt på grenarna. Några minuter senare invigde han sitt nya hem med att kissa och bajsa på fiskarna som nyfiket simmade precis under ytan. Det verkade onekligen som att han kände sig som hemma.

Om gröna leguaner
Den gröna leguanen är en trädlevande vegetarian som på Universeum främst äter sallad, frukt och andra grönsaker. Den är Sydamerikas största ödla och kan bli närmare två meter lång och väga 10 kilo. Vår leguan är 120 cm lång och väger nästan 4 kilo. Leguaner älskar att bada, varför det nya trädet - placerat på ön i Indiansjön längst ner i Regnskogen - kommer att uppskattas av denna stora ödla.

Unga leguaner är ofta klargröna eller blå medan vuxna individer kan vara gröna, svarta eller till och med rosa. Leguanen har ett tredje öga i pannan som registrerar ljus och skugga för att kunna upptäcka när en rovfågel närmar sig.

Trädet som vi låtit bygga i Regnskogen är ett mycket naturtroget regnskogsträd med plankrötter. Detta "leguanträd" blir nu en förnämlig hemvist för stora gröna leguaner, hjälmbasilisker och andra ödlor.

För ytterligare information kontakta:
Ramiro Fuentes, djurparkschef, 031-335 64 46, ramiro.fuentes@universeum.se
Cia Sjöstedt, kommunikationsansvarig, 031-335 64 16, 0703-11 88 54, cia.sjostedt@universeum.se