TV 4 AB

Nytt lokalt annonspaket - Sumo

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2003 08:48 CEST

Nytt annonspaket sålde direkt

TV4 lanserar nu ett annonspaket speciellt utformat för lokal-tv-marknaden - Sumo. Efter cirka en vecka har de lokala marknaderna reagerat mycket positivt på det nya annonspaketet, redan har drygt 10 Sumopaket sålts. Sumopaketet innebär att lokal reklamtid ökar under tiden tisdagar till fredagar, vilket följer det lokala annonsmönstret. Det blir dessutom mer lokal reklam under primetime. De lokala annonsörerna erbjuds att under fyra dagar annonsera till ett pris som motsvarar en helsida i den lokala morgontidningen. Paketet ger samma räckvidd som den lokala morgontidningen i målgruppen 12-59 år.

- De som framförallt annonserar lokalt är detaljister och handlare. Vi vet redan att utbudsreklam fungerar utmärkt i tv, ett exempel på det är ju Dressman. Nu ska vi visa att det även kan fungera på lokal nivå. Jag är glad att vi nu kan lansera Sumo för att öka våra andelar på den lokala marknaden, säger Kaj Persson, affärsområdeschef TV4 lokal-tv.

Tv-annonseringen ökar.

Tv-marknaden ökade under april månad reklamintäkterna med 14,8 procent jämfört med samma tid förra året enligt siffror från IRM. Under årets första fyra månader har tv-annonseringen ökat med 4,8 procent. Tv ökar därmed mest av samtliga traditionella medier. TV4 fortsätter att öka mer än tv-marknaden som helhet och har mellan januari och april ökat sina intäkter med drygt 6 procent.

- Vi väljer även fortsättningsvis att se en månad i taget. Det går fortfarande inte att dra några definitiva slutsatser om någon tydlig vändning på reklammarknaden, säger Jan Scherman, vd TV4.

För mer information kontakta Johan Winlund, informatör TV4, 08-459 40 37.