EYE AM

Nytt Malmöbaserat projekt vill låta barn i utvecklingsländer berätta sin egen story genom fotografi.

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 09:28 CEST

Innan årets slut planerar det nystartade projektet EYE AM att besöka barnhem och skolor på tre destinationer – Ukraina, Etiopien och Kenya. Där kommer initiativtagarna hålla foto-workshops och låta barn göra sina egna fotoprojekt. Människor från hela världen kommer genom bl.a. Facebook och EYE AMs hemsida ha möjlighet att direkt interagera med barnen och se de bilder som blir tagna.

EYE AM har skapats av projektledaren Sara Hansson och rese- och livsstilsfotografen Jens Lennartsson (båda från Malmö), med visionen att skapa en mer realistisk och rättvis bild av hur barn i utvecklingsländer lever och vem de är. Med hjälp av fotografi och sociala medier vill de lyfta upp individerna och kreativiteten.

För att hålla kostnaderna nere och dra in så mycket pengar som möjligt till den utrustning som krävs så driver de just nu en så kallad crowdfunding-kampanj, där ett större antal privatpersoner och företag tillsammans har möjlighet att finansiera projektet.

Barnens bilder kommer vara till försäljning via EYE AMs hemsida och via bildbyrån Maskot. Nu är det även klart att EYE AM blir en bok efter att ha ingått kontrakt med bokförlaget The New Heroes & Pioneers. Bilderna kommer också att ställas ut i utvalda städer runt om i världen. Samtliga intäkter går oavkortat till EYE AM och dess underprojekt. Målet är att etablera en växande organisation.

WEBBSIDA: www.eyeamorg.com

CROWDFUNDINGSIDA: http://igg.me/at/eye-am/x/3513810

PRESSBILDER: http://www.eyeamorg.com/press-pictures-123/

EYE AM låter barn och ungdomar i utvecklingsländer berätta sin story från sin synvinkel. Genom att hålla fotoworkshops får de möjlighet att utveckla sin kreativitet och visa sitt liv för resten av världen.